Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lille har ligget litt under kurven på vekt, men har hatt vanlig tissebleier og vært blid og fornøyd. Hun har sovet gjennom natten, og jeg ammer nå om natten for å øke melkeproduksjon, i tillegg til at jeg pumper. Jeg pumper ikke sånn veldig mye hver gang, ca 60-70.ml.. Er det for lite? 

Men når det gjelder pumping er jeg usikker på om man bør pumpe før, eller etter amming? Og… har dere noen andre tips til å øke melkeproduksjonen. 

Anonymkode: d335e...fad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker at jeg pumpet og ammet hver 3 time..men mitt barn fikk ikkje i seg nok og lå under kurven. Men når jeg begynte på mme gikk hun rask opp i vekt. Hun var sulten og fikk ikke nok av meg/ pumpingen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Jeg husker at jeg pumpet og ammet hver 3 time..men mitt barn fikk ikkje i seg nok og lå under kurven. Men når jeg begynte på mme gikk hun rask opp i vekt. Hun var sulten og fikk ikke nok av meg/ pumpingen 

Takk for svar, men er det lurt å pumpe seg før, eller etter amming? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pumper ca 30 min etter amming. Og ammer først brystet barnet ikke spiste fra. 

Anonymkode: 3347c...58b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg pumper ca 30 min etter amming. Og ammer først brystet barnet ikke spiste fra. 

Pumper først* 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom målet er å øke melkeproduksjonen kan du pumpe rett etterpå, men for å pumpe ut mest mulig bør man vente minst en halvtime. Det går også an å pumpe det andre brystet når du ammer, men da anbefaler jeg en silikon pumpe for lettest mulig renhold og minst mulig arbeid. For å øke melkeproduksjonen er det stimuli som gjelder. Legg barnet ofte til brystet. Se om hjelpebryst kan være noe dere. Da stimulerer barnet melkeproduksjonen og får i seg melka du har pumpet ut, uten bruk av flaske og risikoen for sugeforvirring.

Anonymkode: 2c7a6...f88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar, men er det lurt å pumpe seg før, eller etter amming? 

Det er vanlig å pumpe etter amming, for barnet er egentlig den beste til å tømme brystet, og målet er jo at den skal få i seg alt den trenger ved amminga. Og så pumper du i tillegg for å øke produksjonen og kunne tilby litt mer.

Vil du være helt sikker kan du kjøpe babyvekt (vi kjøpte.vår for noen hundrelapper på finn) og veie før og etter amming, og gi det som mangler på flaske etterpå (det er vanlig at babyer på 1-6 mnd spiser omtrent  750.mL i døgnet. Avhengig av hvor ofte du ammer/mater blir det da 90-120 mL per måltid (gitt at man gir mat 6-8 ganger i døgnet).

Om 60-70 mL (totalt antar jeg) er det du får ut før/istedenfor amming, og ungen er over 1 mnd, så er jo det nesten et helt måltid, om ungen i tillegg ammer litt før/etter høres jo det bra ut. Mange stresser over å få ut for lite melk, men pumping er ikke like effektivt som amming, så det er ikke unormalt, og særlig ikke hvis man ikke pumper mange ganger daglig

Anonymkode: 8a789...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...