AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Har et etisk dilemma. Barnet mitt har avslutning på ungdomsskolen. Det er et stort arrangement. Problemet er at jeg er syk, feber og har kastet opp/hatt diare. Bedre i magen nå, men fortsatt feber og litt forkjølet. Veldig slapp. Barnet mitt har ingen andre enn meg. Vi har ikke noe familie eller andre hen er nær, så hvis jeg ikke kommer så må hen gå på avslutningen helt alene 😢 Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 38088...689
FrkSolsikke Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Jeg synes det er viktig for at du stiller opp. Men du kan jo ikke sitte der og kaste opp, så du må vurdere hvor syk du er. Hvis du føler deg i form til å gå, så går du. Men Hold avstand til andre så du ikke smitter noen. 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Om du er i ok form, og kjenner at du klarer det for egen del, ikke kaster opp mer, er nøye med håndhygiene og unnlater å klemme folk, så skal det gå bra å dra. Anonymkode: 3eb9a...0e5 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Hadde gått og satt meg litt unna de andre. Avslutning på ungdomsskolen er 1 gang i livet og det er en milepæl både for ungdommene og foreldrene. Da tåler man at det kommer noen som har litt feber og er forkjøla. Anonymkode: c2cbe...dee 11 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 Hvor lenge siden er det du kaster opp og hadde diaré sist da? Er det mindre enn 48 timer siden, bør du bruke hansker i det minste, så du ikke tar borti ting som andre tar borti, og dermed smitter dem. Veldig kjipt for andre å bli smittet med akkurat det nå rett før ferien. Og hvor lenge varer avslutningen? Om du fremdeles er veldig dårlig, er der forståelig at du ikke klarer å være tilstede i timesvis. Er det da mulig å bare delta på deler av avslutningen? Anonymkode: f0100...0a6 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor lenge siden er det du kaster opp og hadde diaré sist da? Er det mindre enn 48 timer siden, bør du bruke hansker i det minste, så du ikke tar borti ting som andre tar borti, og dermed smitter dem. Veldig kjipt for andre å bli smittet med akkurat det nå rett før ferien. Og hvor lenge varer avslutningen? Om du fremdeles er veldig dårlig, er der forståelig at du ikke klarer å være tilstede i timesvis. Er det da mulig å bare delta på deler av avslutningen? Anonymkode: f0100...0a6 Siste oppkast i går. Diare i natt. Er derfor dette er et etisk dilemma for meg… vil ikke smitte noen! Men samtidig har barnet mitt bare meg, og blir knust om jeg ikke kommer. Det er innendørs og med veldig mange mennesker (4 klasser m foreldre). Buffetmat (må evt holde meg langt unna den!). Anonymkode: 38088...689
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Altså du blir selvfølgelig hjemme når du har kastet opp siste 48 timer! Jeg skjønner ikke at det er et spørsmål en gang, du risikerer jo å smitte en haug med folk!! Litt feber kan man tvinge seg selv avgårde med, men ikke når man drar med seg omgangssyke. Det er ikke noe etisk dilemma, det er hold deg hjemme. Det er selvfølgelig trist for barnet, men når du ikke ha etablert noe nettverks om kan bidra så er dettte en konsekvens av det. Du må rett og slett forklare hvorfor du ikke kan gå, en som er15-16 år er gammel nok til å skjønne at sånn er det. Men det finnes virkelig ingen besteforeldre eller tanter/onkler som kan stille opp? Anonymkode: 84197...056 24 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Gå, bruk munnbind og hold avstand. Ikke spis. Gå hjem etter seremonien. Anonymkode: 009e4...fc4 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså du blir selvfølgelig hjemme når du har kastet opp siste 48 timer! Jeg skjønner ikke at det er et spørsmål en gang, du risikerer jo å smitte en haug med folk!! Litt feber kan man tvinge seg selv avgårde med, men ikke når man drar med seg omgangssyke. Det er ikke noe etisk dilemma, det er hold deg hjemme. Det er selvfølgelig trist for barnet, men når du ikke ha etablert noe nettverks om kan bidra så er dettte en konsekvens av det. Du må rett og slett forklare hvorfor du ikke kan gå, en som er15-16 år er gammel nok til å skjønne at sånn er det. Men det finnes virkelig ingen besteforeldre eller tanter/onkler som kan stille opp? Anonymkode: 84197...056 Mistet mannen min rett etter at vi flyttet hit, og det er ikke så lenge siden. Har ikke noe særlig nettverk på grunn av det. Vi flyttet hit pga jobben hans. Besteforeldre er ikke invitert, de bor også henholdsvis 7 timer unna og i 3 timer med fly unna. Ville aldri tenkt på å dra ellers. Anonymkode: 38088...689 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Jeg er alene selv og jeg hadde dratt når man er det viktigste barnet har så har man ikke noe valg. En tante eller onkel er ikke deg og du er den barnet vil se der så om du orker så drar du for barnet er din prioritet. Anonymkode: 359a2...5e9 7
Kaisada Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 (endret) Er totalt imot å gå ut med noen form for smitte, og særlig oppkast/diare, MEN det du beskriver er viktige poeng og skjønner det er viktig at du går. Om du går: Ta forhåndsregler, dusj før du drar, og hold deg unna evt mat og drikke på tilstelningen. Ha med egen drikke. Sett deg i god avstand til andre. Det smitter fort og er bokstavelig talt noe dritt å få som avslutningsgave. En annen ting du bør vurdere er om du vil være den moren som smittet 40 andre fordi det var så viktig at du kom.. Endret 13. juni 2024 av Kaisada 4 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 En voksen person kan klare å ta alle mulige forhåndsregler og gå ut noen timer uten å smitte. Hadde det vært en vanlig avslutning hadde det vært noe annet, men 10.klasse er stort og å ikke ha noe familie som stiller er hjerterått. Så ta en Imodium, ha antibac i lomma, ta på minst mulig, er det mat lar du datteren din hente til deg, og så holder du deg unna andre der du kan. Det skal bare en dråpe til for å smitte, men det går faktisk an å la være å spre denne dråpen når man er klar over problemet. Har selv en 10.klassing iår og hadde gitt tommel opp til en mor i samme situasjon hvis det var tilfelle. Anonymkode: 8a8cd...d4d 13
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge siden er det du kaster opp og hadde diaré sist da? Er det mindre enn 48 timer siden, bør du bruke hansker i det minste, så du ikke tar borti ting som andre tar borti, og dermed smitter dem. Veldig kjipt for andre å bli smittet med akkurat det nå rett før ferien. Og hvor lenge varer avslutningen? Om du fremdeles er veldig dårlig, er der forståelig at du ikke klarer å være tilstede i timesvis. Er det da mulig å bare delta på deler av avslutningen? Anonymkode: f0100...0a6 Det er ikke slik at man utsonder smitte via hendene, så en god håndvask er nok hakket bedre. Hansker bruker man ikke når man skal unngå å smitte andre, men når man ikke ønsker å få blod/avføring etc på hendene. TS. Hold deg i bakgrunnen, men gå om du klarer. Anonymkode: 078bd...8ca 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 Synes det med at datteren din åpenbart nylig har mistet faren, var det avgjørende argumentet for at du bør gå hvis du klarer. Det blir ekstra sårt for henne da om ikke du er der. Du kan evt. bruke munnbind, ta med antibac, ikke ta på noe og holde avstand. Under maten er hun sikkert med venner, så hør med henne om det er greit at du drar før det. Hvis du klarer, del denne opplevelsen med henne, få tatt bilder og vis at du er der for henne. Kondolerer med mannen din og god bedring! ❤️ Anonymkode: a96c4...007 5
fru Alving Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 Klart du skal gå om du ikke er syk under selve seremonien. Hold avstand, unngå fysisk kontakt og vær nøye med hygienen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #16 Skrevet 13. juni 2024 Dersom du har hatt feber, høres det ikke ut for meg som du nødvendigvis har hatt omgangssyken - men heller vært uvel i magen pga feberen. Men enig i at denne settingen kan du stille opp for barnet ditt, det er ikke pesten du har hatt uansett. Ikke gå i bufeen, ta en imodium, sprit deg, og bruk evt munnbind dersom du hoster. Kondolerer med mannen din, og gratulerer med avgangselev ❤️ Anonymkode: 5a678...68f 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #17 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En voksen person kan klare å ta alle mulige forhåndsregler og gå ut noen timer uten å smitte. Hadde det vært en vanlig avslutning hadde det vært noe annet, men 10.klasse er stort og å ikke ha noe familie som stiller er hjerterått. Så ta en Imodium, ha antibac i lomma, ta på minst mulig, er det mat lar du datteren din hente til deg, og så holder du deg unna andre der du kan. Det skal bare en dråpe til for å smitte, men det går faktisk an å la være å spre denne dråpen når man er klar over problemet. Har selv en 10.klassing iår og hadde gitt tommel opp til en mor i samme situasjon hvis det var tilfelle. Anonymkode: 8a8cd...d4d Her viser du godt din manglende kunnskap. Man sprer dråper med å snakke, eller kremte, hoste, eller hva som helst. TS kan kun hindre dråpesmitte ved å ikke være tilstede. Anonymkode: 84197...056 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #18 Skrevet 13. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Altså du blir selvfølgelig hjemme når du har kastet opp siste 48 timer! Jeg skjønner ikke at det er et spørsmål en gang, du risikerer jo å smitte en haug med folk!! Litt feber kan man tvinge seg selv avgårde med, men ikke når man drar med seg omgangssyke. Det er ikke noe etisk dilemma, det er hold deg hjemme. Det er selvfølgelig trist for barnet, men når du ikke ha etablert noe nettverks om kan bidra så er dettte en konsekvens av det. Du må rett og slett forklare hvorfor du ikke kan gå, en som er15-16 år er gammel nok til å skjønne at sånn er det. Men det finnes virkelig ingen besteforeldre eller tanter/onkler som kan stille opp? Anonymkode: 84197...056 48 timers "regelen" gjelder vel ikke for voksne? Dette er vel kun aktuelt i bhg og for folk som jobber med sårbare grupper. https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/omgangssjuke-norovirus/#:~:text=Personar som handterer mat%2C for,oppkast og diaré gir seg. Anonymkode: 62572...5ad 8 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Skrevet 13. juni 2024 Ta FORHOLDSREGLER og gå? Anonymkode: 70351...a04 3
Granskudd Skrevet 13. juni 2024 #20 Skrevet 13. juni 2024 Jeg hadde tatt to Imodium Comp og en ibux og en paracet. Putta veska full av drikke og tilleggsmedisner. Dratt opp stor-jente buksene, også hadde jeg gått litt tidligere for å sikre meg en plass der det er lett å komme seg ut og på do i tilfelle. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå