AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Min 6-åring kom hjem og virket veldig forstyrret over en film som ble vist på skolen av helsesykepleier. Hun har tatt det opp flere ganger, og vært redd/grått, virker nesten litt traumatisert av det hun har sett. Jeg måtte selv ta en kikk (det er nrksuper sin serie om overgrep). Må innrømme at jeg synes videoene er unødvendig grafiske/detaljerte. Er det flere enn meg som reagerer på dette? Det er godt mulig at jenta mi er litt sart, men samtidig lurer jeg på om 1. og 2.klassinger virkelig har godt av, og er "modne nok" til å se på detaljerte seksuelle overgrep? Jeg forstår selvfølgelig at tanken er god, og at målet er å forebygge og avdekke seksuelle overgrep som begås mot barn. En slik tilnærming fanger muligens opp de barna som faktisk opplever dette, men likevel synes jeg ikke at dette er "alderstilpasset" bildebruk. Barn bør få være barn og slippe å se på detaljerte overgrep av barn. Finnes det virkelig ingen andre måter å informere og lære barn om disse temaene? F.eks. muntlig, eller enklere strektegninger? Kunne en løsning vært "ufokus" eller blur på flere av disse bildene? Etter litt googling leser jeg at det har vært tilfeller der enkelte barn (som ellers ville vært "lykkelig uvitende") henter inspirasjon fra slike detaljerte, grafiske fremstillinger. Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv hvorvidt fordelene veier opp for ulempene. Kunne man informert barna på andre måter, uten å gi dem detaljerte, grafiske bilder i hodet? Dessverre er mange av overgrepene mot barn begått av andre barn/jevnaldrende. Jeg sier ikke at disse videoene er den eneste årsaken, men tenker likevel at det kan være verdt å tenke over. Anonymkode: f5bfb...ecc 4 1
Gjest ZarahSweet Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 https://www.nrk.no/vestland/sfo-ansatt-i-bergen-tiltalt-for-overgrep_-barn-sa-fra-etter-a-ha-sett-supernytt-episoden-1.16203870
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Ja det er absolutt et overgrep! Min reagerte som ditt barn og jeg har bedt skolen ta mitt barn ut når slikt vises. Og mitt barn er 2 år eldre enn ditt. Jeg ble rasende da det gikk opp for meg hva de eksponerer barna for. Helt uhørt å skulle vise så mye. Det burde være nok å snakke om det på en trygg og rolig måte. ring helsesøster og forklar. Hun må jo også gjøres oppmerksom på hva hun eksponerer dem for og hvilke effekt det får. Blir så sint når jeg ser hva barn i dag utsettes for. Det er liksom ingen grenser for hva de skal eksponeres for av vold, sex og skremselspropaganda. Hvorfor må uskylden på død og liv tas fra dem så tidlig som mulig??? Anonymkode: ba994...c7b 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Serien er beregnet for barn fra 6 år og oppover. Tror kanskje jenta di er litt sart, uten at det er noe galt i det, og har kanskje levd så langt svært beskyttet, uten at det er noe galt i det heller. Ta en prat med skolens helsesykepleier og få henne / ham til å ta en prat med jenta di om serien, tanker om serien og bistå barnet i å løsne litt opp i det som ble vanskelig. Anonymkode: c4e71...861 13
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er absolutt et overgrep! Min reagerte som ditt barn og jeg har bedt skolen ta mitt barn ut når slikt vises. Og mitt barn er 2 år eldre enn ditt. Jeg ble rasende da det gikk opp for meg hva de eksponerer barna for. Helt uhørt å skulle vise så mye. Det burde være nok å snakke om det på en trygg og rolig måte. ring helsesøster og forklar. Hun må jo også gjøres oppmerksom på hva hun eksponerer dem for og hvilke effekt det får. Blir så sint når jeg ser hva barn i dag utsettes for. Det er liksom ingen grenser for hva de skal eksponeres for av vold, sex og skremselspropaganda. Hvorfor må uskylden på død og liv tas fra dem så tidlig som mulig??? Anonymkode: ba994...c7b Da skulle du bare vist hva barn som utsettes for overgrep faktisk utsettes for🙄 Hvilket helvettes traume det er, som kan ødelegge barndom, ungdom og voksenliv. Ja, jeg skjønner at det kan være vanskelig for barn som lykkelig uvitende trodde verden var et trygt sted før de så disse videoene, men da må dere som foreldre bruke tid på å snakke med barna deres om de reagerer etter å ha sett disse videoene. Om noe kan skolene sende ut et skjema om hvordan dere kan snakke med barna deres etter å ha denne type videoer, om dere syns det er vanskelig. Ts: Fordelene veier opp mot ulempene?! Hva er det du sier? Det at barn faktisk skjønner at det ikke er normalt å bli utsatt over overgrep hjemme og/eller får av ulike grunner motet til å tørre å si i fra om ovegrep og dermed få hjelp på tidligs mulig tidspunkt er en fordel som i aller høyeste grad veier opp mot hvilken som helt ulempe barnet ditt følte av å se videoen. Skjønner dere virkelig ikke hvor ødeleggende seksuelle overgrep er for et menneskeliv? Anonymkode: bcba0...d1b 17 2 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Detaljerte overgrep av barn? Er det sant? Det har jeg som voksen aldri sett, og bare tanken vekker ubehag, så hvordan kan det være greit at små barn skal se det? Anonymkode: 28286...279 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da skulle du bare vist hva barn som utsettes for overgrep faktisk utsettes for🙄 Hvilket helvettes traume det er, som kan ødelegge barndom, ungdom og voksenliv. Ja, jeg skjønner at det kan være vanskelig for barn som lykkelig uvitende trodde verden var et trygt sted før de så disse videoene, men da må dere som foreldre bruke tid på å snakke med barna deres om de reagerer etter å ha sett disse videoene. Om noe kan skolene sende ut et skjema om hvordan dere kan snakke med barna deres etter å ha denne type videoer, om dere syns det er vanskelig. Ts: Fordelene veier opp mot ulempene?! Hva er det du sier? Det at barn faktisk skjønner at det ikke er normalt å bli utsatt over overgrep hjemme og/eller får av ulike grunner motet til å tørre å si i fra om ovegrep og dermed få hjelp på tidligs mulig tidspunkt er en fordel som i aller høyeste grad veier opp mot hvilken som helt ulempe barnet ditt følte av å se videoen. Skjønner dere virkelig ikke hvor ødeleggende seksuelle overgrep er for et menneskeliv? Anonymkode: bcba0...d1b Ingen er i tvil om at noen barn opplever det helvete det er å bli utsatt for overgrep. De barna blir skadet for livet. Men det betyr ikke at ALLE barn skal utsettes for dette visuelt. Man kan fint snakke om dette uten de visuelle og grafiske bildene. Anonymkode: ba994...c7b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Kan det være at jenta di faktisk har blitt utsatt for et overgrep, og at det var derfor det var så ubehagelig for henne å se videoen? Man ser det ikke før man tror på det. Anonymkode: a38a8...2a6 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kan det være at jenta di faktisk har blitt utsatt for et overgrep, og at det var derfor det var så ubehagelig for henne å se videoen? Man ser det ikke før man tror på det. Anonymkode: a38a8...2a6 Det var min første tanke også. At hun nå bearbeider noe hun har fortrengt. Hadde gravd litt mer i dette. Anonymkode: a3b95...353 8 1 1
BobbySocks Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Snakker vi om den tegnefilmen? Og du sier detaljerte detaljer om overgrep.. da er du bra naiv. Den filmen er noe av det bedre som er laget. 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan det være at jenta di faktisk har blitt utsatt for et overgrep, og at det var derfor det var så ubehagelig for henne å se videoen? Man ser det ikke før man tror på det. Anonymkode: a38a8...2a6 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var min første tanke også. At hun nå bearbeider noe hun har fortrengt. Hadde gravd litt mer i dette. Anonymkode: a3b95...353 Slutt å tulle. Det er da helt normalt å reagere sterkt på noe så grusomt som seksuelle overgrep mot barn. Jeg husker godt første gang jeg selv hørte om det, jeg fikk nesten ikke sove på flere dager. Man kan spørre seg om all vedens elendighet skal trykkes ned på de aller minste i det godes hensikt. De er ikke utrustet til å håndtere dette. Anonymkode: acc7d...089 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 Å bruke ordet overgrep av å se en uskyldig video er vel ett feil ord å bruke egentlig? Overtramp kanskje men ikke overgrep. Lær dere riktig ord. Anonymkode: 517e9...147 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 Nei, å vise denne videoen er slett ikke et overgrep. Anonymkode: d4eca...42b 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 Videoen bør et barn se sammen med noen som en er trygg på. Det var vel noe klønete av helsesykepleier å vise den til barn uten at det er noen som de er trygge på tilstede. Voksne får gode ideer men glemmer at barn ikke er små voksne…… Anonymkode: 5b9dd...e0c 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Slutt å tulle. Det er da helt normalt å reagere sterkt på noe så grusomt som seksuelle overgrep mot barn. Jeg husker godt første gang jeg selv hørte om det, jeg fikk nesten ikke sove på flere dager. Man kan spørre seg om all vedens elendighet skal trykkes ned på de aller minste i det godes hensikt. De er ikke utrustet til å håndtere dette. Anonymkode: acc7d...089 Vel, hvis ingen andre av barna i klassen reagerte på videoen - hvem har da den normale reaksjonen? Å IKKE vise videoen skjermer ingen barn for overgrep. Som sagt: du ser det ikke før du tror på det! Anonymkode: a38a8...2a6 5 4
Gidavmeg Skrevet 13. juni 2024 #16 Skrevet 13. juni 2024 Snakker vi om kroppen min eier jeg? Den viser de i barnehagen her. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #17 Skrevet 13. juni 2024 ER du en mor som oppdrar barna med silkehansker? Alt i verden er trygt og godt? Lykke til med å ha et barn, som garantert blir å slite psykisk som voksen. ÆRLIG TALT, Å VISE ET KLIPP FRA BARNETV, SOM NRKSUPER ER, ER IKKE ET OVERGREP. Virkelig ikke alle som skulle fått barn.. Anonymkode: 18493...1a1 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #18 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vel, hvis ingen andre av barna i klassen reagerte på videoen - hvem har da den normale reaksjonen? Å IKKE vise videoen skjermer ingen barn for overgrep. Som sagt: du ser det ikke før du tror på det! Anonymkode: a38a8...2a6 Hvordan vet du at ingen andre har reagert? Har du ringt hjem til alle? Barn er «hard-wired» til å stole på voksne, det er sånn de overlever. Selvsagt er det et sjokk å finne ut at sånne ting kan skje. Slutt å sykeliggjøre en helt normal og sunn reaksjon! Jeg tar ikke stilling til denne filmen, som jeg ikke har sett. Håper virkelig at slike filmer kan hindre overgrep. Men kan det være en fare for at man kommer til å legge (rent psykologisk altså) ansvaret på barna hvis de ikke klarer å stoppe det? Ofte er det en naiv forestilling blant folk om at alt som er galt skal rettes opp med at det «må inn i skolen». Hadde det bare vært så enkelt. Anonymkode: acc7d...089 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Skrevet 13. juni 2024 Det er ingenting galt med klippet fra NRK, og det er i hvert fall ikke overgrepsmateriale som noen her påstår. Det er noe galt med hvordan informasjon etter man har sett filmklippet når frem til det individuelle barnet, om barn reagerer som ditt. Om det er du, skolen, begge, andre, så viser barnets reaksjon at her er budskapet gått skeis et sted. Jeg synes det er rart at en 6 åring ikke allerede er klar over at barn utsettes for unevnelige ting av voksne personer. Er barnet aldri alene ute (uten voksne)? Dette aktuelle temaet starta vi med da barna var 2-3 år, og begynte å bli sluppet ut i gata. "Ikke snakk med fremmede", "ikke bli med noen noe sted", "ikke la deg friste av kattunger, godteri" osv osv. Har du aldri gitt forklaring til barnet for hvorfor man skal unngå å snakke med fremmede, bli med fremmede, sette seg i bil med fremmede, la seg friste av kattunger osv? Hvor er da barnets forståelse av alvorlighetsgraden i ordene dine? Har du aldri utdypet hvorfor barnet må sitte sikra i bil? Hvorfor det må pusse tennene? Du gir utallige beskjeder, deler informasjon, men utdyper og begrunner det ikke? Skjerpings. Barn opplever overgrep, og disse barna trenger hjelp NÅ. De trenger hjelp til å forstå hva de blir utsatt for, de trenger hjelp til å finne ord, de trenger hjelp til å forstå hvilke voksne det kan stole på. Skal vi unnlate å finne disse barna i mengden, fordi ditt barn ikke forstår greia? Det er ikke ment å være skummelt, det er utelukkende informativt. Så her har du og/eller skolen feila grovt i kommunikasjonen til barnet. Filmklippet er 100%, kommunikasjon før og etter er 0%. Anonymkode: 1b81a...ca9 4 2
mommyaka Skrevet 13. juni 2024 #20 Skrevet 13. juni 2024 Hvordan snakket du med ditt barn når hun kom hjem og var slik? Forklarte du at det finnes dessverre stygge mennesker som ikke er snille mot barn etc...eller bare stakkars deg og ikke noe mer? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå