Gå til innhold

Bruke sparekonto som regningskonto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å opprette en sparekonto i banken og at jeg bruker den kontoen kun til å betale faste regninger? 

Anonymkode: ccc68...999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg!

Anonymkode: e31cc...353

Skrevet

Ja, bare det er en sparekonto uten restriksjoner, dvs den må ha fritt antall uttak i året. Mange sparekontoer har begrenset antall uttak som betingelse mot en bedre rente, pengene er bundet en viss periode etc.

Sjekk derfor hvilke betingelser (om noen) din har før du begynner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Million said:

Ja, bare det er en sparekonto uten restriksjoner, dvs den må ha fritt antall uttak i året. Mange sparekontoer har begrenset antall uttak som betingelse mot en bedre rente, pengene er bundet en viss periode etc.

Sjekk derfor hvilke betingelser (om noen) din har før du begynner.

Jeg har to sparekontoer i DnB fra før av, og det er ingen restriksjoner der. Så da gjelder vel det samme hvis jeg oppretter en ny sparekonto som kun skal gå til regninger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to sparekontoer i DnB fra før av, og det er ingen restriksjoner der. Så da gjelder vel det samme hvis jeg oppretter en ny sparekonto som kun skal gå til regninger?

Ikke nødvendigvis. Du må sjekke det. 

Anonymkode: 74b18...3c1

AnonymBruker
Skrevet

I Himla så var det ingen restriksjoner på uttak på sparekonto.
Men det var heller ikke mulig sette opp avtalegiro på en sparekonto. 

Anonymkode: 8c174...393

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å opprette en egen regningskonto? Når penger kommer inn på lønnskonto så fordeler du de mellom brukskonto, regningskonto og sparekonto. Jeg synes det er mest oversiktlig. 

Anonymkode: c4413...814

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å opprette en egen regningskonto? Når penger kommer inn på lønnskonto så fordeler du de mellom brukskonto, regningskonto og sparekonto. Jeg synes det er mest oversiktlig. 

DnB har ikke noe som heter regningskonto. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

DnB har ikke noe som heter regningskonto. 

Det er en brukskonto du oppretter selv, der du endrer navnet til regningskonto 🙃

Anonymkode: e2900...342

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Poenget med å bruke en sparekonto til regningskonto er jo at du får god rente på pengene som står der i påvente av å bli trukket til en regningsbetaling.

Selv fikk jeg 225 kr i rente på regningskontoen min i mai, fordi det er en sparekonto.

Anonymkode: f4358...b0f

Skrevet

Nordea kan ikke (tror jeg) bruke sparekonto/høyrentekonto som konto for betaling av efaktura. Man kan løse det med å ha tre kontoer. 

Brukskonto for lønn, bankkort osv. 

Brukskonto som døpes om til "Regningskonto"

Sparekonto med fritt antall uttak. 

Når lønn kommer inn overføres tilstrekkelig stor sum til sparekonto. Herfra settes det opp fremtidige overføringer til Regningskonto som matcher forfallsdato hvor alle efakturaer og andre fakturaer legges inn med forfall frem i tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...