Gå til innhold

Dilemma, noen tanker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg byttet nettopp ut min ti år gamle bil etter at jeg syntes det begynte å bli dyrt…byttet begge fjærene på EU, det var 10.000, så røk en ABS-sensor som laget mye krøll, 10.000 til, så lyste motorlampa og det var termostaten, 7000 til. Så skulle giroljen byttes i år, kostet 7000 for fem år siden, neppe blitt billigere. 
Har nå kjøpt meg en tre år gammel elbil med 20.000 km på telleren. Fem års fabrikkgaranti. 

Anonymkode: e794d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

5000 er billig! Holder den videre feks i 3-6 mnd, så har du billig bil.

Hadde nettopp bilen her på eu, 27000,- ble det! 

Anonymkode: d32cd...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

5000 er billig! Holder den videre feks i 3-6 mnd, så har du billig bil.

Hadde nettopp bilen her på eu, 27000,- ble det! 

Anonymkode: d32cd...79a

Enig i at det er verdt det om bilen holder litt, litt verre hvis den andre fjæra ryker like rundt neste sving, og det skjønner jeg potensielt kan skje. Så det er det som er dilemmaet. Så kjipt med så stor regning etter EU-kontroll! Håper du har en forholdsvis ny bil da, som skal gå lenge lenge etter at den regningen er oppgjort.

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men helhetstilstanden på bilen er usikker, noen lyder i klimaanlegget som verkstedet mener kan tyde på at anlegget er i ferd med å gå, men de vet ikke evt når.

Biler hadde ikke klimaanlegg før i tid og det er heller ikke sikkerhetsrelevant. så om det er det eneste så hadde jeg gått for å reparere bilen, gitt at du trenger å spare i noen år til.

Bilen har helt nye vinterdekk (2023), og sommerdekk fra 2018.

Vinterdekkene dine holder muligens en stund til. Det taler for reparasjon.

De sa det samme om noen andre lyder, som de mente kom fra bensinpumpen, men den lyden hører jeg ikke lenger.

En gammel bil lager lyd her og der. Du må skille mellom det som er sikkerhetsrelevant og det som ikke er det. Greit å avklare på verkstedet når ukjente lyder oppstår.

Det samme med den andre fjæra framme. 

Fjær kan røyke på alle biler og er en vanlig slitasjedel. Det er også sikkerhetsrelevant. Din kjørestil og parkeringssituasjon kan påvirke levetiden til fjæren. 

Om bilen kun har klimaanlegg ellers, så hadde jeg tatt risikoen om reparere bilen.

Billigere bilhold får du ikke.

Nyere biler har mye blinking og moderne elektronikkfeil som er mye dyrere å fikse. Det er ikke sikker at du kan skifte en lyspære selv en gang.

I tillegg kommer potensiell finansieringen som kjører kraftig inn på budsjettet.

Schmuhu 

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (6 timer siden):

Biler hadde ikke klimaanlegg før i tid og det er heller ikke sikkerhetsrelevant. så om det er det eneste så hadde jeg gått for å reparere bilen, gitt at du trenger å spare i noen år til.

Vinterdekkene dine holder muligens en stund til. Det taler for reparasjon.

En gammel bil lager lyd her og der. Du må skille mellom det som er sikkerhetsrelevant og det som ikke er det. Greit å avklare på verkstedet når ukjente lyder oppstår.

Fjær kan røyke på alle biler og er en vanlig slitasjedel. Det er også sikkerhetsrelevant. Din kjørestil og parkeringssituasjon kan påvirke levetiden til fjæren. 

Om bilen kun har klimaanlegg ellers, så hadde jeg tatt risikoen om reparere bilen.

Billigere bilhold får du ikke.

Nyere biler har mye blinking og moderne elektronikkfeil som er mye dyrere å fikse. Det er ikke sikker at du kan skifte en lyspære selv en gang.

I tillegg kommer potensiell finansieringen som kjører kraftig inn på budsjettet.

Schmuhu 

Tusen takk for godt svar! Tenker du at fjærene foran ofte ryker omtrent samtidig, at det er en reell risiko at den andre vil ryke rimelig kjapt? Jeg får evt kjøre bilen veldig forsiktig, unngå veier med mye humper osv😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for godt svar! Tenker du at fjærene foran ofte ryker omtrent samtidig, at det er en reell risiko at den andre vil ryke rimelig kjapt? Jeg får evt kjøre bilen veldig forsiktig, unngå veier med mye humper osv😅

Skal du bremse veldig forsiktig og sånn også da? For fjærer og dempere får juling da også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du bremse veldig forsiktig og sånn også da? For fjærer og dempere får juling da også…

Jeg tenkte mest på å være forsiktig i humper i veien og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...