Gå til innhold

Dilemma, noen tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en 19 år gammel golf, som har vært planlagt å skifte ut en stund. Nå bestod den ikke EU-kontrollen, og fikk kjøreforbud.. det koster ca 5000kr å fikse problemet, og det hadde kunnet kjøpe meg litt tid i prosessen med å kjøpe ny bil. Men samtidig er det nok sikkert et par andre ting som potensielt kan ryke på den bilen i nærliggende fremtid også (eller muligens lenger frem), så spørsmålet er om det er dumt å bruke 5000kr på den bilen nå. På den andre siden igjen, hvis jeg får den fikset, så får jeg kanskje solgt den til omtrentlig 10.000kr, til en som liker å skru? Og hvis ikke blir det enten vraking eller solgt til delebil med mangellapp. 
 

Jeg er avhengig av bil, og jeg rekker ikke kjøpe ny bruktbil over natten. Hadde dere reparert den gamle bilen for 5000kr? For så å kunne kjøre den mens man leter etter ny bil, og deretter prøve å selge den? Eller hadde dere bare tenkt vraking/salg med mangellapp? Problemet er jo at den har kjøreforbud nå, og fikser jeg den ikke, må den vel taues/hentes derfra på et vis, og det koster meg vel egenandel, kanskje?

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om de fleste slitedeler ( bremser, lager, foringer osv) alt var tatt på den, så er 5000 overkommelig.

En må nesten beregne noen tusen i rep på en eldre bil iløpet av åra, - de samme reparasjonene må du til med på neste bruktbil. 

Hør med verkstedet, dei vil nok ha litt ide om dette er liv laga. 

Anonymkode: f004d...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om de fleste slitedeler ( bremser, lager, foringer osv) alt var tatt på den, så er 5000 overkommelig.

En må nesten beregne noen tusen i rep på en eldre bil iløpet av åra, - de samme reparasjonene må du til med på neste bruktbil. 

Hør med verkstedet, dei vil nok ha litt ide om dette er liv laga. 

Anonymkode: f004d...9a0

Jeg spurte verkstedet om de trodde jeg fikk solgt den hvis jeg reparerer den, og de ga et vagt svar på at det var vanskelig å gi et svar på, at det var det markedet som bestemte. Alt annet som sjekkes på EU-kontroll var ok. Det er en god del rust under den da, og en litt fuglekvitter-lyd som verkstedet mente kunne tyde på at var klima-anlegget som var i ferd med å ryke. Men det var 6 mnd siden, og klima-anlegget fungerer fortsatt helt fint. Det var en annen lyd der også, for 6mnd siden, men den har jeg ikke hørt igjen. Det mente verkstedet den gangen at var bensinpumpen som var i ferd med å ryke. Men alt har fungert fint så langt der også. De ga meg pris på ca 10.000kr for å fikse begge deler, for 6 mnd siden, men jeg avventet.

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- og ja, jeg vet at man må belage seg på disse reparasjonene, men denne bilen er fra 2004, så spørsmålet er om det er verdt å bruke penger på den, om det kan være mulig å få solgt den isåfall. Pluss at jeg kan bruke den inntil jeg finner ny bruktbil, så jeg slipper å stresse med kjøpet.

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen andre som vil fortelle hva dere ville gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Sunken cost fallacy", når du allerede har brukt så mye penger at det føles lurt å bruke enda mer. Vurdér å bytte til en pålitelig, rimelig bil som Nissan Leaf (el) eller Honda Jazz (fossil).

Anonymkode: 1c2b0...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Sunken cost fallacy", når du allerede har brukt så mye penger at det føles lurt å bruke enda mer. Vurdér å bytte til en pålitelig, rimelig bil som Nissan Leaf (el) eller Honda Jazz (fossil).

Anonymkode: 1c2b0...610

Ja jeg tenker også egentlig at jeg ikke vil bruke mer penger på å reparere denne gamle golfen. Så eneste grunnen til at jeg skulle gjort det, er at jeg trenger bil mens jeg venter på å finne den rette, nye bruktbilen. At jeg kjøper meg litt tid. Men så kan jo det neste problemet med golfen oppstå helt plutselig..

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde fikset det, men tenkt at det var bilens siste eu-kontroll. Det koster mer å kjøpe en ny bil enn å reparere skadene. Hadde så holdt øynene åpne og kikket på en ny bruktbil om ett års tid.

Anonymkode: 8d582...75d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tenker også egentlig at jeg ikke vil bruke mer penger på å reparere denne gamle golfen. Så eneste grunnen til at jeg skulle gjort det, er at jeg trenger bil mens jeg venter på å finne den rette, nye bruktbilen. At jeg kjøper meg litt tid. Men så kan jo det neste problemet med golfen oppstå helt plutselig..

Anonymkode: ece17...76d

Jeg ville sagt stopp og heller gått for en nyere bil.

Tviler på at du får 10000kr for en 19år gammel golf. Skrappris er mer sannsynlig og det tror jeg er 3500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kosta på 5000kr å fått den eu godkjent. Får lett 10000kr for den da.

Anonymkode: a9e1f...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie123 skrev (23 minutter siden):

Jeg ville sagt stopp og heller gått for en nyere bil.

Tviler på at du får 10000kr for en 19år gammel golf. Skrappris er mer sannsynlig og det tror jeg er 3500kr

Det positive i forhold til et evt salg er at den ikke har gått så langt. Jeg skal uansett kjøpe en nyere bruktbil, men bruker tid på prosessen, og da hadde det vært så greit å ha den bilen i mellomtiden. Men jeg stusser veldig på om jeg vil bruke penger på reperasjon. 

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde kosta på 5000kr å fått den eu godkjent. Får lett 10000kr for den da.

Anonymkode: a9e1f...54b

Det er en fjær som har knukket, og evt blir det å fikse den ene fjæren. Potensielt kan jo den andre ryke i nærmeste fremtid da, og da står jeg der igjen.. også spørs det hva som skjer dersom jeg har solgt den, og den andre fjæren da ryker, må jeg potensielt ut med den kostnaden da? Vanskelig valg.

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor langt er den gått, og hvor mye annet har du fikset på den? 

Anonymkode: e794d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om bilen ellers er god (lite rust, noen mil igjen på registerreima etc.) så hadde jeg glatt fiksa den opp. 5000,- er en utrolig liten sum til bil å være :)

Og, om du velger å fikse den opp så vil du få mye mer for den som EU-godkjent og du kan lett tjene inn de 5000,- om du velger å selge den. Men da har du iallfall bil inntil videre og kan bruke tid på å velge en ny bil. 

Anonymkode: 29590...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor langt er den gått, og hvor mye annet har du fikset på den? 

Anonymkode: e794d...f2d

Den har bare gått 138.000km. Det som har dukket opp av problemer har fortløpende blitt ordnet. Husker ikke når registereeimen ble byttet i farten. Er en del rust under den, men det må regnes med. Men så er det dette med at den andre fjæra fort kan ryke om ikke så lenge når den ene knakk, er det ikke sånn? Så da blir det nye 5000kr.. og hva om enda mer dukker opp? Og selger jeg den, vil jo sånne ting dukke opp støtt og stadig på en så gammel bil, hva da? I forhold til 2 års garantien som går på skjulte feil og mangler? Er det risiko å selge denne bilen?

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om bilen ellers er god (lite rust, noen mil igjen på registerreima etc.) så hadde jeg glatt fiksa den opp. 5000,- er en utrolig liten sum til bil å være :)

Og, om du velger å fikse den opp så vil du få mye mer for den som EU-godkjent og du kan lett tjene inn de 5000,- om du velger å selge den. Men da har du iallfall bil inntil videre og kan bruke tid på å velge en ny bil. 

Anonymkode: 29590...03c

Jeg skulle sitere dere begge til innlegget jeg skrev over her😊 Siste setningen din er et absolutt stort poeng!

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at måten du ønsker å kjøpe den nye (brukte) bilen på er avgjørende.

Om du har oppsparte midler så går du for den nye bilen.

Om du må finansiere den nye bilen, så bruker du 5k fra din buffer og sørger for å spart opp til den nye bilen fremover.

En annen avgjørende faktor er selvsagt tilstanden ellers. Har du eid bilen lenge og kjørt en del reparasjoner på den, så vet du tilstanden og når tingene ble tatt. Tilstand til dekk osv. så prøv å gjøre en helhetsvurdering. 

Må du ut med nye vinterdekk så kan det vippe mot ny bil igjen. 

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der var ikke noe vanskelig valg i det hele tatt. 
 

Hadde fikset feilen og brukt bilen videre. 

Anonymkode: e80a4...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at måten du ønsker å kjøpe den nye (brukte) bilen på er avgjørende.

Om du har oppsparte midler så går du for den nye bilen.

Om du må finansiere den nye bilen, så bruker du 5k fra din buffer og sørger for å spart opp til den nye bilen fremover.

En annen avgjørende faktor er selvsagt tilstanden ellers. Har du eid bilen lenge og kjørt en del reparasjoner på den, så vet du tilstanden og når tingene ble tatt. Tilstand til dekk osv. så prøv å gjøre en helhetsvurdering. 

Må du ut med nye vinterdekk så kan det vippe mot ny bil igjen. 

Schmuhu

Jeg har oppsparte midler, men ikke nok til å velge og vrake, derfor er det få biler å velge i, til mine kriterier og pristak. Men noe dukker opp nå og da. Bilen har helt nye vinterdekk (2023), og sommerdekk fra 2018. Men helhetstilstanden på bilen er usikker, noen lyder i klimaanlegget som verkstedet mener kan tyde på at anlegget er i ferd med å gå, men de vet ikke evt når. Jeg har kjørt bilen i 6 mnd etter at de sa det. De sa det samme om noen andre lyder, som de mente kom fra bensinpumpen, men den lyden hører jeg ikke lenger. Men potensielt kan begge disse komponentene ryke rundt neste sving, eller ikke. Det samme med den andre fjæra framme. 

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det der var ikke noe vanskelig valg i det hele tatt. 
 

Hadde fikset feilen og brukt bilen videre. 

Anonymkode: e80a4...f9e

Du tenker det? Hva om den andre fjære ryker rundt neste sving? Eller noe annet? Jeg har mest lyst til å gjøre som du sier, og kjøpe meg tid i forhold til nytt bruktbilkjøp. Men så undrer jeg på hvor mye jeg skal legge ut på en så gammel bil.. hvor stopper det, liksom?

Anonymkode: ece17...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...