isakmann Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Eu innfører toll på elbiler fra Kina. For en gangs skyld er det ok ikke å være EU medlem. Jeg er helt enig med Vedum, det ville være idiotisk å legge toll på kinesiske elbiler. Det ville være å motarbeide skifte fra fossilbiler til elbiler. Desuten trenger vi Kina som handelspartner. Vi ville gamblet med Norges markedstilgang for sjømat i Kina. Noen mener sikkert at det er viktigere å belære Kina om demokrati og menneskerettigheter. Gjør gjerne det, men ikke på bekostning av norske forbrukere og miljø. 1 1
NatNat Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 (endret) 11 hours ago, isakmann said: Noen mener sikkert at det er viktigere å belære Kina om demokrati og menneskerettigheter. Gjør gjerne det, men ikke på bekostning av norske forbrukere og miljø. Enig ! Kina er ikke så verst i forhold til mange andre land jeg kan tenke meg... Endret 13. juni 2024 av NatNat
illebefinnende Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Det er fordi vi ikke har en egen elbil-industri å beskytte. Ellers hadde det vært toll for lenge siden. Det er ikke på grunn av prinsipper eller hensyn til norske forbrukere Vedum sier dette. Det ligger ingen edle motiver bak. 1
Druid Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 isakmann skrev (På 12.6.2024 den 23.11): Eu innfører toll på elbiler fra Kina. For en gangs skyld er det ok ikke å være EU medlem. Jeg er helt enig med Vedum, det ville være idiotisk å legge toll på kinesiske elbiler. Det ville være å motarbeide skifte fra fossilbiler til elbiler. Desuten trenger vi Kina som handelspartner. Vi ville gamblet med Norges markedstilgang for sjømat i Kina. Noen mener sikkert at det er viktigere å belære Kina om demokrati og menneskerettigheter. Gjør gjerne det, men ikke på bekostning av norske forbrukere og miljø. Toll kan brukes til beskytte egen industri, den bør ikke brukes til geopolitikk. EU har i stor grad basert seg på unilaterale regler som har reddet bilindustrien fordi konkuransen typisk kom fra land som i lav grad var tjent med å prioritere intern produksjon; grunnen til at det finnes Europeisk bilindustri, er fordi Japanske bilprodusenter har investert enorme summer i Europeisk produksjon og bilutvikling. Kina har av naturlige årsaker valgt å ta konsekvensen av at de ER tjent med å utvikle en produksjon og utvikling i Kina : de har over 3 ganger så stort marked og større potensial, og klimakravene de har satt , er en del mer ambisiøse enn resten av verden. Og de er et diktatur: De har MYE bedre politisk handlingsrom og evne til gjennomføring. Så denne tollen er ikke EGENTLIG noe nytt politisk trekk, bare en justering av gjeldene politisk strategi. For oss, har toll på kinesiske Elbiler absolutt ingen poeng. Vi har ingen bil industri, og det vi har av bildeleindustri og potensial for dette, påvirkes lite av en slik toll. Ønsker vi å problematisere Kina på demokrati og menneskerettigheter, må det gjøres i fora der vi har betydning i relasjonen, ikke i en handelssituasjon der vi ikke har noen som helst posisjon og kun er mottaker. 1
aksase Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Jeg kan forstå at EU gjør det, fordi de trenger å beskytte EUs bilindustri mot å bli totalt overkjørt av billigbiler fra Kina. Med litt toll, blir ikke de kinesiske bilene fullt så attraktiv å kjøpe, og dermed er det mulig å selge noen Europa-produserte biler også. Norge har ingen bilindustri å beskytte, og da er i hvert fall ikke det noe argument for å innføre toll her.
Gjest Angry Man Skrevet 21. juni 2024 #6 Skrevet 21. juni 2024 Saken er jo at kinesiske myndigheter subsidierer elbil-eksporten til Europa. Dette er ulovlig i henhold til internasjonale handelsregler. Og gir et enorm fortrinn for salget av de kinesiske bilene sett opp imot konkurretene som ikke får slike subsidier. Det finnes ingen egentlig private aktører i kina. Myndighetene har en finger med i alt og alt kan brukes for å øke kinas makt og innflytelse. De er like mye et diktatur som nord korea. Enhver støtte til kina er en finger mot demokrati og menneskerettigheter.
Rhodiola Skrevet 21. juni 2024 #8 Skrevet 21. juni 2024 Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker. Rhodiola, adm.
Isambard Skrevet 22. juni 2024 #9 Skrevet 22. juni 2024 Norge har ingen stor bilindustri, så det er ikke noe problem for oss på kort sikt at Kina subsidierer sine biler. Det er et litt større bilde her hvor Kina systematisk prøver å få makt over resten av verden, blant annet ved å kjøpe seg inn i råvarer. De bryter handelsavtaler ved å subsidiere på den måten. Jeg synes forresten det bør være en tankevekker for mange at både USA og Kina ser på grønne produkter som spesielt strategisk viktige for fremtiden. USA subsidierer batteriproduksjon. Det må være for å posisjonere seg for fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå