AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Har en svært bestemt og sta 9-åring (4.trinn) som gjerne tror og ønsker at hun er mye eldre enn hun er. Hun har da gått fra rosa og lilla regnbuer og tyllskjørt til å forakte det. Helt fint, og hun skal utforske og finne sin identitet på veien. Hun liker svart og kule klær som hun sier. Jeg er helt for at hun skal bestemme sin egen stil, noe hun også har fått gjort. Hun liker rocka, svarte klær med ulike motiv. Mye H&M fra str 134 og oppover, og da den "kule" stilen. Nå vil hun ta det et skritt lengre. Hun har ei venninne som har en svært spesiell stil hvor foreldrene lar henne kle seg nærmest som hun vil. Hun hadde blant annet på seg korsett på 17.mai. Men nå må jeg sette en grense. Hun vil da ha korte singletter med hodeskaller og lignende motiver, i tillegg til ulike kors (vil ikke at barna mine skal kle seg i religiøse symboler) og halssmykke med nagler. Det er helt uaktuelt når hun er så ung. Har hun samme smak om noen år så er det ok, hun skal få utforske, men som niåring? Aldri! Hun er så sint på meg og mener jeg fornærmer henne og hennes personlighet, mens jeg forklarer og forklarer hvorfor. Vi har våre preeteens-figther nå og da, men dette tok kaka. Hadde deres niåring fått kledd seg i denne type klær? Anonymkode: d2b96...97f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Korsett, nei. Bildene du viser? Ja, ser ikke problemet Anonymkode: f69dc...2eb 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Nei. Synes ikke dette er passende for en 9-åring. Anonymkode: 66eb1...047 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Aldri i verden, og jeg anser meg ganske liberal. Det handler noe om hva man utstråler til omgivelsene sine, også i skolen. Hadde jeg sett 9 åringer med slike klær hadde jeg tenkt at foreldrene var rimelig lost.. dessverre. Anonymkode: 4386d...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Har en sønn i 5 klasse. Jeg ser hvordan jentene går kledd der. De har ikke akkurat den stilen, men korte topper og singletter, trange bokser og korte skjørt og shortser. Ser ikke helt forskjell. Og hvorfor skal gutter på gå med dødningshode på klærne og ikke jenter Anonymkode: c6823...7db 4
Gjest jegerrinne Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Her hadde jenta både t-skjorter og bukser med dødning hoder når ho gikk på barneskolen. Var kjøpt på gutteavdelingen . Hvorfor kan gutter gå med det og ikke jenter?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Spørs hvordan hun kombinerer det. En sånn topp med kargobukser og en hettejakke over, joggesko og ryggsekk, helt ok. "Vanlige" klær og et slikt smykke, ok. Alt sammen sammen, med svart skjørt ,kanskje ikke. Men det ser mer uskyldig ut på en 9-åring enn en 14-åring. Jeg ville ikke forbudt noe som helst (unntatt korsett...), og hun skal ikke gå i kostymer, være utkledd. Men veldig mye dyreprint, kamuflasjetøy, gothstil ol ser helt ok ut på så små barn, hvem bryr seg annet enn hun selv? Et slikt halsbånd hadde jeg sagt min mening om, men ikke forbydd. Min 12-åring har gått i noe lignende de toppene der. Det skadet ingen. Anonymkode: 86909...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 jegerrinne skrev (20 minutter siden): Her hadde jenta både t-skjorter og bukser med dødning hoder når ho gikk på barneskolen. Var kjøpt på gutteavdelingen . Hvorfor kan gutter gå med det og ikke jenter? Greit med hodeskaller, men det er helheten hvor det blir too much etter min mening. Vi har inngått kompromiss, hvor vi begge er fornøyde 😊 Anonymkode: d2b96...97f 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Jeg har en 9-åring selv som liker å kle seg litt «rocka», men jeg hadde ikke godtatt disse klærne. Dette er en spesiell stil som er utfordrende og på kanten og som skiller seg for mye ut. De er ikke ungdommer enda. Det finnes mye kult i vanlige kjedebutikker som Zara og HM Anonymkode: a4034...f16
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en svært bestemt og sta 9-åring (4.trinn) som gjerne tror og ønsker at hun er mye eldre enn hun er. Hun har da gått fra rosa og lilla regnbuer og tyllskjørt til å forakte det. Helt fint, og hun skal utforske og finne sin identitet på veien. Hun liker svart og kule klær som hun sier. Jeg er helt for at hun skal bestemme sin egen stil, noe hun også har fått gjort. Hun liker rocka, svarte klær med ulike motiv. Mye H&M fra str 134 og oppover, og da den "kule" stilen. Nå vil hun ta det et skritt lengre. Hun har ei venninne som har en svært spesiell stil hvor foreldrene lar henne kle seg nærmest som hun vil. Hun hadde blant annet på seg korsett på 17.mai. Men nå må jeg sette en grense. Hun vil da ha korte singletter med hodeskaller og lignende motiver, i tillegg til ulike kors (vil ikke at barna mine skal kle seg i religiøse symboler) og halssmykke med nagler. Det er helt uaktuelt når hun er så ung. Har hun samme smak om noen år så er det ok, hun skal få utforske, men som niåring? Aldri! Hun er så sint på meg og mener jeg fornærmer henne og hennes personlighet, mens jeg forklarer og forklarer hvorfor. Vi har våre preeteens-figther nå og da, men dette tok kaka. Hadde deres niåring fått kledd seg i denne type klær? Anonymkode: d2b96...97f Ikke magetopp på 9 åringer. Jeg var slik selv, men hadde ikke foreldre som satte så mange grenser. De gangene jeg var usikker på om de kunne bli sure så skiftet jeg på vei til bussen og på vei hjem fra bussen, så de fant ikke ut av alt heller. Hadde sminke, skjørt som stoppet rett under rompa, jeans som jeg revnet litt rett under rompa. Hadde denne stilen ganske grovt frem til jeg var 17 og ble mildere etter det. Smykkene betyr ingenting, jeg hadde de verste smykkene og kjøpte meg naglebelte fra 80 tallet på loppemarked, men det betydde bare at jeg likte helhetenen. Jeg var på ingen måte satanist fordi jeg hadde et slikt kors rundt halsen. Jeg hadde også band t skjorter med blant annet dimmu borgir på. Hadde plakater av slike, hørte på slik musikk, farget håret og sminken ble hardere etter hvert som jeg kom på ungdomskolen. Det var alt for å kjøre stilen. Man skulle ikke trodd dette, nå er jeg 30, har to små barn, blomstrete kjoler og kjører husmorstil. Se på https://www.emp-shop.no/p/...And-Justice-For-All/369705XL.html/?wt_mc=mp.google.pla.emp_no_band_merch_Shirts_Hoodies_pla_pmax.20103288927..369705XLNO10...m.&sc=847362F3fsscplano&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqnfnn_h3tzWSP7E6k8Oxs_EZzdPsm4oKSdcMD0v0jUGcS_WOlO5XmIYaAkoeEALw_wcB Her er det også klær til barn, si om du godtar noe men at du skal være med å velge ut. Bare vit at hun kan skjule noe av stilen sin ved å skifte på skolen og lignende. Ville heller gitt etter for noe enn at hun skjuler det for deg. Anonymkode: 0b1a2...a61 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 jeg synes ikke 9-åringer skal gå med korsetter og magetopper uavhengig av dekor, fordi jeg oppfatter det som seksualiserende plagg, enten det er hodeskaller eller enhjørninger på. Men hodeskaller og nagler på plagg som er mindre bodycon, tenker jeg er ok, og egentlig et greitt kompromiss kanskje? Anonymkode: 0be33...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 TS her. Som jeg skrev lenger opp så har vi inngått kompromiss. Angående hodeskaller så har hun en t-skjorte med hodeskalle fra før, så det er ikke sånn at jeg er imot det. Det er helheten som blir for mye. Anonymkode: d2b96...97f 1
fru Alving Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 Jeg tenker og helheten er viktigst. Litt "rocka" klær kan være tøft det og en kul topp til olabukser gjør ingenting. Det naglesmykket hadde jeg nok ikke vært så begeistret for. Klart du er opptatt av hvordan 9 åringen fremstår det skjønner jeg godt. Jeg synes ikke noe om småskolebarn som ser ut som tenåringer, men det er og fint at de har en oppfatning om egen stil og identitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå