Godemine Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 (endret) Jeg begynte i ny jobb i mai (finans) og fikk beskjed om at jeg ville få være med på årets lønnsforhandlinger da jeg kom til å «gå glipp» av lønnsforhandlinger i jobben jeg gikk fra. Ser jeg ikke er justert opp ennå, så forstår jeg må spørre om det. Noen som har erfaring med lønnsforhandlinger når man bytter jobb på denne tiden av året? Har forstått at lønnsforhandlinger i finans/bank er delt i to, hvor en er individuell. Kanskje vanskelig å gå opp individuelt når man akkurat har begynt ? Endret 12. juni 2024 av Godemine Feil navn
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Har jobbet i finans i 10 år og aldri opplevd at en nyansatt har fått noe annet enn generelt tillegg. Det skjer automatisk. Anonymkode: fcaa3...499
Lychees Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 (endret) Ut fra egen erfaring, samt mange år med ansettelsesprosesser, vil jeg si at det er uvanlig å ta del i inneværende års lønnsoppgjør, om man tiltrer ny stilling i mai. Dette gjelder både ved jobbskifte, og definitivt ved ansettelse av nylig uteksaminerte. Årets lønnsjustering er tatt høyde for i lønnstilbudet. Mange bedrifter har lønnsjusteringen sin før mai; å forvente justering oppå tilbudt oppstartlønn vil da være helt urimelig. Endret 12. juni 2024 av Lychees
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Lychees skrev (3 minutter siden): Ut fra egen erfaring, samt mange år med ansettelsesprosesser, vil jeg si at det er uvanlig å ta del i inneværende års lønnsoppgjør, om man tiltrer ny stilling i mai. Dette gjelder både ved jobbskifte, og definitivt ved ansettelse av nylig uteksaminerte. Årets lønnsjustering er tatt høyde for i lønnstilbudet. Mange bedrifter har lønnsjusteringen sin før mai; å forvente justering oppå tilbudt oppstartlønn vil da være helt urimelig. I staten ville ikke TS fått en krone. Heller ikke generelt tillegg. Anonymkode: 5d5c3...0f6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I staten ville ikke TS fått en krone. Heller ikke generelt tillegg. Anonymkode: 5d5c3...0f6 Det stemmer ikke. Når nivået på lønnstrinnene blir justert, omfattes selvsagt alle. Men hun får ikke nytt lønnstrinn. I den del av staten som har egen tariffavtale, med individuelt satt lønn uten lønnstrinn vill hun ikke fått justert lønn. Anonymkode: 78801...d0c
Lychees Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: I staten ville ikke TS fått en krone. Heller ikke generelt tillegg. Anonymkode: 5d5c3...0f6 Kjenner ikke staten, min erfaring kommer utelukkende fra det private næringsliv. I denne situasjonen ville ikke vedkommende vært berettiget lønnsjustering i inneværende år, i de bedriftene jeg er kjent med. Altså- samme erfaring som din. 1
Godemine Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2024 Har ikke fått generelt tillegg heller, men var en konkret avtale da jeg sa ja at jeg skulle få være med på årets lønnsforhandlinger. Fikk da beskjed om at årets lønnsforhandling så lovende ut, over 5%. Men hvis jeg nå kun får generelt på 2,5% så er jo dette ikke helt i tråd med «avtalen» samtidig som det er forståelig at jeg ikke er med på individuelle forhandlinger da jeg ikke kan vise til noe resultat/innsats/jobb etc.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Jeg byttet også jobb i mai, jeg tok lønnsforhandlingen i forbindelse med ansettelsen. Anonymkode: 42f0e...ef0
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det stemmer ikke. Når nivået på lønnstrinnene blir justert, omfattes selvsagt alle. Men hun får ikke nytt lønnstrinn. I den del av staten som har egen tariffavtale, med individuelt satt lønn uten lønnstrinn vill hun ikke fått justert lønn. Anonymkode: 78801...d0c Ikke alle avtaler har lønnstrinn, og nå forsvinner de vel fra LO/YS også. Anonymkode: 5d5c3...0f6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Godemine skrev (2 timer siden): Har ikke fått generelt tillegg heller, men var en konkret avtale da jeg sa ja at jeg skulle få være med på årets lønnsforhandlinger. Fikk da beskjed om at årets lønnsforhandling så lovende ut, over 5%. Men hvis jeg nå kun får generelt på 2,5% så er jo dette ikke helt i tråd med «avtalen» samtidig som det er forståelig at jeg ikke er med på individuelle forhandlinger da jeg ikke kan vise til noe resultat/innsats/jobb etc. Ramma er på drøye 5%, det er IKKE det samme som at den enkelte får 5%. Overheng og glidning trekkes fra ramma. At du har i avtalen at du skal være med i lokale lønnsforhandlinger vil i praksis si at du får det generelle tillegget (hvis det er 2,5% hos dere), for du vil neppe bli vurdert for individuelt tillegg, du har jo nettopp hatt sjansen til å forhandle om lønn. Så jeg vil si det er i tråd med avtalen deres. Anonymkode: 5d5c3...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå