Gå til innhold

Slankeoperasjon!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei stor jente som kvalifiserer for slankeoperasjon da jeg har PCOS som tilleggssykdom. Jeg har ingen andre helseplager knyttet til min overvekt, bortsett fra et dårlig selvbilde, men det gjelder med de fleste mennesker her til lands. Jeg har aldri ønsket å operere meg, men fordi jeg ser all fokus på slanking, overvekt og hvordan vi blir sett ned på i samfunnet så føler jeg med crap.

PCOS gjør det vanskelig å gå ned i vekt på en naturlig måte, og i utgangspunktet så har jeg det relativt greit fysisk. Ikke noen plager knyttet til overvekten. Ting er jo alltid litt tyngre for oss som er overvektige, men sånn vil det alltid være.

Burde jeg vurdere en slik operasjon, eller burde jeg jobbe med meg selv? Eventuelt legge om kosten og kanskje klare å gå ned noen kilo i det lange løp?  Jeg synes det er så vanskelig og jeg tenker at jeg vil bli mye mer attraktiv også, som slankere. 

Begynner å bli en vanskelig avgjørelse. En operasjon kan jo føre til komplikasjoner og da jeg på nåværende tidspunkt ikke er syk pga overvekt så burde jeg kanskje ikke? Eller?….

Anonymkode: b3471...8c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her! Var forøvrig en som sa til meg at jeg hadde verdens peneste ansikt, synd at kroppen er så feit. Ga meg ingen boost for å forbli sånn jeg er i hvert fall :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller prøvd slankesprøyter. 

Anonymkode: c2212...550

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville heller prøvd slankesprøyter. 

Anonymkode: c2212...550

Har tenkt litt på det også. Bare redd for bivirkninger, men kan eventuelt rådføre meg med legen om dette. Vet det har blitt veldig strengt om man ikke har diabetes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gastric bypass i 2015, gikk ned 50 kg og har holdt meg vektstabil siden.

Angrer ikke et sekund på operasjonen, den ga meg et nytt liv. Når det er sagt hadde jeg heller tatt wegovy enn operasjon. 

Anonymkode: 2c8f3...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulempen med slankesprøyte er at man blir like sulten når man er ferdig med disse sprøytene og at man da går opp igjen alt man har gått ned. Sliter med det samme selv.

Anonymkode: ad735...1d1

AnonymBruker
Skrevet

Burde jo være siste utvei hvert fall.

Ville heller satset på å snu om livet ditt, du må jo spise som en tynn person resten av livet etter operasjonen uansett ellers går jo du opp igjen.

Og ikke bruke PCOS som unnskyldning for ekstremt fedme, PCOS øker vekten til kvinner med bare 4,6kg.

Anonymkode: 715dd...113

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd sprøyter først. Får du bivirker du ikke ønsker å leve med kan du slutte. 

Slankeoperasjon et det mange som har god hjelp av, men det er også mange som får problemer etterpå og det er vanskeligere å få gjort noe hvis det skulle skje med deg. 

Anonymkode: 25e4e...f2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er Wogovy bedre enn Mysimba? Siden alle nevner slankesprøyte men aldri slanketabletter som Mysimba er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er operert. Er snart 12 år siden. Jeg gikk ned mange kg. Men er en hard jobb å holde meg der. Det som ikke blir nevnt er at man fortsatt må jobbe mot vekten, når det har gått max et par år. Og at kcalbehovet som regel ligger lang under normalt inntak. Er det "kun" pcos som gjør at du er overvektig, eller har du også en spiseforstyrrelse? Har du det sistnevnte, ta tak og jobb med den. Man er ikke operert i hodet.

Lykke til

Anonymkode: 5ec7f...706

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er Wogovy bedre enn Mysimba? Siden alle nevner slankesprøyte men aldri slanketabletter som Mysimba er.

Mener det er dokumentert bedre effekt på wegovy.
I tillegg er bivirkningene verre av Mysimba hvis man får dem. Jeg har prøvd begge, over tid. Et halvt år på Mysimba med helt syke bivirkninger, gikk over til Wegovy og brukt snart et år, og har virkelig nok bivirkninger her også, men de er ikke like ubehagelige. Men noen får ikke bivirkninger av det ene eller det andre, så er vel individuelt hva man tåler. 

Anonymkode: 534fd...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gikk på wegovy hadde god effekt, men den forverret min kroniske smertelidelse. 

Går nå på mysimba, har ingen effekt som slankemedisin på meg. Men smertene er helt borte. 

Som har ført til at jeg har begynt å trene, og det er godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale Saxenda. Wegovy fikk jeg liten virkning av (selv på max dose), men mange bivirkninger. 
For meg er dette svært langsiktig. Jeg har i løpet av fem år gått ned 36 kg. Om lag 20 uten medisinen, og om lag 16 med medisinen.
Jeg gikk først ned 30 kg helt på egen hånd på litt over ett år, men med corona/nedstengninger og alt annet så gikk jeg opp igjen halvparten av de 30 kg på under ett år… da kom Saxenda inn som en reddende engel. Dempet støyen i hodet, det konstante jaget etter mat.
Jeg har hatt lange perioder uten Saxenda, der jeg klarer å holde vekten stort sett stabil, og så bruker jeg den igjen i 1-2 mnd før en ny pause. Jeg må gjøre det slik pga kostnad og bivirkinger. Nå hadde jeg nettopp ca fire mnd uten Saxenda, og er nå to uker inne i det som blir 4-6 uker med medisinen. Målet er å klare 20 ned til, enten det tar to år eller ti år. 
En operasjon må være siste utvei. Jeg har to personer nær meg som har tatt slankeoperasjon. Den ene tok sleeve, gikk ned 50 kg, men er nå like stor som før ca fem år etter. Den andre tok den mest omfattende operasjonen omtrent samtidig. Hen har hatt enormt med helseproblemer og smerter i etterkant. Hen har holdt vekten, men det er nok også fordi hen har fått Ozempic de siste 2-3 årene fordi vekten var på vei opp igjen. 

Anonymkode: 79e24...df5

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er en del mulige komplikasjoner til bariatrisk kirurgi, hvertfall etter gastric bypass. Potensielt alvorlige, som krever sykehusinnleggelse og reoperasjon (feks intern herniering). Evt kroniske smerter. Anbefaler deg å forhøre deg nøye med kirurgen om statistikken rundt dette. 

Jeg kjenner flere gastrokirurger som aldri selv ville utsatt seg selv for en gastric bypassoperasjon av disse grunnene, men ingen av dem har jo vært overvektige og har ikke kjent på egen kropp hvordan det føles. 

Anonymkode: 85e2f...d01

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har slankesprøytene og Mysimba eksistert? Da jeg tok slankeoperasjon så sa de aldri noen alternativer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor lenge har slankesprøytene og Mysimba eksistert? Da jeg tok slankeoperasjon så sa de aldri noen alternativer.

De kom rundt 2017

AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo absolutt legge om kosten som du sier selv. Kan jo ikke operere deg selv og fortsette med det mønsteret som gjør at du blir overvektig. Hva sier fastlegen? Hvor høy bmi har du?

Anonymkode: 6b91b...102

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De kom rundt 2017

Opererte meg i midten av 2019 og hadde ikke hørt om det da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Burde jo være siste utvei hvert fall.

Ville heller satset på å snu om livet ditt, du må jo spise som en tynn person resten av livet etter operasjonen uansett ellers går jo du opp igjen.

Og ikke bruke PCOS som unnskyldning for ekstremt fedme, PCOS øker vekten til kvinner med bare 4,6kg.

Anonymkode: 715dd...113

Hvor mye PCOS øker vekten er veldig individuelt samt at deg er vitenskapelig bevist at kvinner med PCOS har lettere for å legge på seg samt vanskeligere å bli kvitt kiloene igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er operert. Er snart 12 år siden. Jeg gikk ned mange kg. Men er en hard jobb å holde meg der. Det som ikke blir nevnt er at man fortsatt må jobbe mot vekten, når det har gått max et par år. Og at kcalbehovet som regel ligger lang under normalt inntak. Er det "kun" pcos som gjør at du er overvektig, eller har du også en spiseforstyrrelse? Har du det sistnevnte, ta tak og jobb med den. Man er ikke operert i hodet.

Lykke til

Anonymkode: 5ec7f...706

Hei! Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men med lite aktivitet de siste 10 årene pga dårlig helse og mye overvekt i familien så er det vanskelig å holde vekta. Spiser stort sett bare 1-2 ganger i døgnet, men da ganske store måltider og det er vel ikke helt heldig. Godterier blir det sjeldent noe av. Ikke drikker jeg alkohol og holder med til vann og sukkerfri saft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...