AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Tilsvarende leiligheter i samme område og størrelse går for 16-20 000. Jeg tenker jeg kan være snill og legge meg i det lave sjiktet 16000/2=8000, er det fair? Anonymkode: f3a5e...3a7 2
HW1 Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Hva som er fair varierer, vanskelig å si noe med så lite info. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Leier du til 16 - 20.000,-, eller eier du? Om du leier, deler dere vel summen på to. Om du eier, må dere ta hensyn til at hun på en måte betaler ned på en leilighet som er din. Anonymkode: ebe6f...e86 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Min samboer betaler halvparten av alle utgifter jeg har på renter til lån, strøm, kommunale avgifter, internett og halvparten av maten. Har ikke tatt utgangspunkt i markedsleie men i mine faktiske utgifter. Anonymkode: e0cf9...dc2 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Det kommer helt an på. Hvis alternativet hennes er studenthybel til 3500 blir det altfor mye. Anonymkode: d1eea...49e 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Tenker det kommer an på. Jeg regner med du eier selv om du ikke har skrevet det. Solgte hun sin leilighet for å flytte inn med deg eller leide hun? Tenker egentlig at begge skal tjene på å flytte sammen ikke bare du. Visst hun ville bodd billigere enn 8000 om hun ikke flyttet ilag med deg så ville jeg gått for noe billigere. Det skal jo ikke være sånn at hun betaler ned på ditt boliglån. Jeg ville leid det ut billigere til kjæresten min enn om det var noen andre som skulle leid. Anonymkode: 5d603...93f 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Min samboer betaler halvparten av alle utgifter jeg har på renter til lån, strøm, kommunale avgifter, internett og halvparten av maten. Har ikke tatt utgangspunkt i markedsleie men i mine faktiske utgifter. Anonymkode: e0cf9...dc2 Her får man jo nesten bare gratulere. Beholder du henne lenge nok, sitter du igjen med nedbetalt bolig, og hun absolutt ingenting. Ser at du skriver renter og ikke avdrag, men dog. Hennes bidrag gjør at du kan betale raskere ned på lånet, så her har du ordnet deg bra. Anonymkode: eebca...817 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min samboer betaler halvparten av alle utgifter jeg har på renter til lån, strøm, kommunale avgifter, internett og halvparten av maten. Har ikke tatt utgangspunkt i markedsleie men i mine faktiske utgifter. Anonymkode: e0cf9...dc2 Hvorfor skal hun betale rentene på lånet ditt? Jeg betaler halvparten av faste utgifter pluss at vi har beregnet et ekstrabeløp til dekning av fremtidig vedlikehold. Den summen vi kom frem til da var tilfeldigvis halvparten av det jeg betalte der jeg bodde før i leie +strøm. Føler det er en god ordning at begge tjener cirka like mye på å flytte sammen. Anonymkode: 82512...53e 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min samboer betaler halvparten av alle utgifter jeg har på renter til lån, strøm, kommunale avgifter, internett og halvparten av maten. Har ikke tatt utgangspunkt i markedsleie men i mine faktiske utgifter. Anonymkode: e0cf9...dc2 En annen ting. Menn spiser gjerne mye mer enn damer. Vi betaler hver vår mat. Blir veldig feil å betale halvdelen når man kun spiser en tredel av det han gjør... Anonymkode: 82512...53e 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En annen ting. Menn spiser gjerne mye mer enn damer. Vi betaler hver vår mat. Blir veldig feil å betale halvdelen når man kun spiser en tredel av det han gjør... Anonymkode: 82512...53e Tristeste jeg leser på slike tråder er det du kommenterer her. Snakk om å være korttenkt. Det at du spiser mindre kcal betyr ikke at du spiser billigere. Jeg f.eks spiser ca 3-3500 kcal om dagen. Men har et matbudjsett på ca 3000-3500kr. Dette er betraktelig lavere enn de fleste andre. Og hvorfor regne så mye på krona, hva med å være litt raus? Har det noe å si om den ene spiser så mye mere enn den andre. Man er trossalt en enhet når man bor sammen og ikke meg+meg. Denne individualismen som fremstilles i slike tråder er både tåpelig og grunnen til at folk ikke vil knytte seg i forhold. Anonymkode: be7c3...61c 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Her så koster boligen min 20 000 å leie. Men siden jeg eier, så betaler jeg 12500 i lån og husleie. Før jeg fikk samboer så leide jeg ut garasjen min til 500 kr i mnd. Nå bruker samboeren min den. Han betaler 5000 kr i husleie i måneden. For dette er noe både han og jeg skal tjene på. Synes ikke det er greit at bare den ene skal tjene på å bo sammen. Anonymkode: 823ed...212 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tristeste jeg leser på slike tråder er det du kommenterer her. Snakk om å være korttenkt. Det at du spiser mindre kcal betyr ikke at du spiser billigere. Jeg f.eks spiser ca 3-3500 kcal om dagen. Men har et matbudjsett på ca 3000-3500kr. Dette er betraktelig lavere enn de fleste andre. Og hvorfor regne så mye på krona, hva med å være litt raus? Har det noe å si om den ene spiser så mye mere enn den andre. Man er trossalt en enhet når man bor sammen og ikke meg+meg. Denne individualismen som fremstilles i slike tråder er både tåpelig og grunnen til at folk ikke vil knytte seg i forhold. Anonymkode: be7c3...61c Enig, vi må ikke moste gangsynet helt. Det nest triste er kvinner som stilletiende betaler ned på menns eiendom. Det monner litt mer enn valg om FirstPrice eller Jacobs, og matdiskusjonen blir uinteressant. Anonymkode: eebca...817 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Håper du ikke får en samboer alikevel, at hun heller flytter et annet sted, du vil bare spare penger å ha tilgang til sex Anonymkode: b3025...3e8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Hva hadde du syns det var greit å betale, hvis det var omvendt? Anonymkode: 23a62...5d7 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, vi må ikke moste gangsynet helt. Det nest triste er kvinner som stilletiende betaler ned på menns eiendom. Det monner litt mer enn valg om FirstPrice eller Jacobs, og matdiskusjonen blir uinteressant. Anonymkode: eebca...817 Helt enig at kvinner ikke skal gå i "kvinnefella" men når dette diskuteres her inne så maler dere det alltid så svart hvit. Når noen flytter i lag der en eier er dette som oftest fordi de planlegger å bo sammen på sikt. Derav vil hun/han kjøpe seg inn innen 1-2 år. Det er da rett og rimelig at hen betaler leie. Både for slitasje, husrom strøm mm. At han skal tjene penger på dette er feil,en at hun skal bo gratis er også feil. Han mister trossalt mye av friheten sin, hun får gode og rettigheter som leietaker/samboer. Men at hun skal betale mye og i en lang periode er feil. Anonymkode: be7c3...61c
Helene1982 Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Jeg synes ikke at halv husleie av markedspris er fair, men mener heller ikke at hun skal bo gratis. Det kommer også an på hva hun bidrar med i hjemmet og hvor stor del hun tar av fellesutgiftene ellers. Og det er problematisk om det blir «smålig» som at om jeg forventer at en mann betaler halv markedspris for å bo hos meg, må jeg også forvente at han tar markedspris for å montere garderobeskap eller male lister. Jeg ville foreslått at hun betaler alle fellesutgiftene på leiligheten samt halve strøm/Internett. Om man er sammen med en som har veldig ulik økonomi enn seg selv, må man akseptere valget man selv har tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Eier du, er 50/50 meget urettferdig. Du får igjen disse pengene. Også hennes. Anonymkode: 42f16...4b7 1 4
malifika Skrevet 13. juni 2024 #18 Skrevet 13. juni 2024 Jeg fatter ikke hvor grådig det går an å bli. Den som eier boligen skal selvfølgelig bekoste sitt eget lån uten en krone fra samboer! Samboers bidrag skal være å betale 50% av husleie/kommunale utgifter, Internett, strøm, forsikring som gjelder begge og andre felles utgifter man måtte ha. Hvis man er glad i sin bedre halvdel så skal man ikke sitte slik og spekulere på denne måten i hvordan man kan tjene penger på dem. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min samboer betaler halvparten av alle utgifter jeg har på renter til lån, strøm, kommunale avgifter, internett og halvparten av maten. Har ikke tatt utgangspunkt i markedsleie men i mine faktiske utgifter. Anonymkode: e0cf9...dc2 Så glad jeg ikke er din partner... Min mann betalte kr 0,00 i leie når han flyttet inn i mitt hus men måtte sette av fast sum hver mnd slik at vi ett år etterpå kunne kjøpe felles bolig og min gamle er nå utleid Anonymkode: 18095...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #20 Skrevet 13. juni 2024 malifika skrev (11 minutter siden): Jeg fatter ikke hvor grådig det går an å bli. Den som eier boligen skal selvfølgelig bekoste sitt eget lån uten en krone fra samboer! Samboers bidrag skal være å betale 50% av husleie/kommunale utgifter, Internett, strøm, forsikring som gjelder begge og andre felles utgifter man måtte ha. Hvis man er glad i sin bedre halvdel så skal man ikke sitte slik og spekulere på denne måten i hvordan man kan tjene penger på dem. men kan jo være at han mener at hvis hun betaler 8000, så tar han seg av resten. og da koster det kanskje det samme uansett. Anonymkode: e16ac...24b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå