Anne Nym Medlem Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg har siden tenårene vært "velsignet" med store bryster. Men i løpet av 20-åra har det virkelig tatt av og jeg plages mer og mer av tyngden. Har så og si alltid vondt i nakken og skuldrene etter en dag, jogging og langsykling kan jeg bare glemme. Snakket med en kollega i lunsjen i dag som nevnte at hun fikk så mye ut av sin reduksjon for 4 år siden og hodepinen som forsvant over natta (jeg småklagde på at jeg hadde det, og derfor kom vi inn på temaet) og så gikk det opp et lys for meg: det er jo faktisk noe å gjøre med! Vil gjerne høre deres erfaringer! Hvordan gikk du frem? Gikk du til fastlegen eller privat? Er du fornøyd?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Dra til fastlegen og få henvisning, da kan det hende du får det dekket 😊 Anonymkode: 7d4fa...fc3
Anne Nym Medlem Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2024 Henvisning hvor? Altså jeg har vært hos fastlegen min 3 ganger på 10 år så jeg føler liksom det er rart å valse inn der å si "trenger mindre pupper"
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Du valser ikke inn og sier du trenger mindre pupper, hvor barnslig er du egentlig? Du forklarer at du sliter med smerter i skuldre og nakke pga tunge bryst, og ber om henvisning for vurdering av brystreduksjon. Så henviser fastlege, du får vurdering hos kirurg, og så si er de ja eller nei til at du får det dekket offentlig. Får du ja blir du henvist til operasjon og må sikkert vente litt på den, får du nei må du betale selv. Anonymkode: a0c32...5d7 1 1
iNord Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 jeg gikk til fastlegen. det er kriterier for å få dette dekket, som jeg innfridde. ble operert på Aleris. Angrer på at jeg ikke tok vekk mer.. er fremdeles mer enn store nok, må ha 65 D... men ikke lyst på ny operasjon. 1
Anne Nym Medlem Skrevet 13. juni 2024 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du valser ikke inn og sier du trenger mindre pupper, hvor barnslig er du egentlig? Du forklarer at du sliter med smerter i skuldre og nakke pga tunge bryst, og ber om henvisning for vurdering av brystreduksjon. Så henviser fastlege, du får vurdering hos kirurg, og så si er de ja eller nei til at du får det dekket offentlig. Får du ja blir du henvist til operasjon og må sikkert vente litt på den, får du nei må du betale selv. Anonymkode: a0c32...5d7 Barnslige meg🤪 tenkte kanskje "" hjalp med å skjønne at jeg satt det på spissen. La meg omformulere: Jeg har så lite kontakt og kjennskap til fastlegen min at det oppleves noe ubehagelig å bry henne med noe så ubetydelig som brystreduksjon, all den tid fastleger er overarbeidet og folk sliter med reelle problemer og ikke "store pupper". Jeg har aldri bedt om noen ting hos legen, jeg har kun vært der for to livmorhalsprøver og en lungebetennelse. Aldri trengt helsevesenet i hele mitt voksne liv, så det er ikke gitt at man vet hva man skal si eller at man be om ting (???) eller at det henvises videre. Men takk for svar🤷🏼♀️ 1
tulla23 Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Som de andre sier, få henvisning fra lege. Jeg fikk henvisning til det offentlige sykehuset og Aleris. Fikk time på aleris noen mnd etter. Sykehuset har jeg enda ikke fått time 😅 Var på en konsultasjon der for 5 år siden og har stått på venteliste siden 😂 Fikk faktisk brev nå nettopp om at jeg måtte komme på ny konsultasjon. Da skrev jeg mail om at jeg hadde gjort inngrepet for 5 år siden på aleris. Så det offentlige går ikke fort 😏 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 Gå til fastlege, forklar hvilke utfordringer du har. når sykehuset får henvisningen blir du innkalt til konsultasjon, og om du er kandidat for brystreduksjon, så får du operasjon etterhvert. jeg fikk et nytt liv etter reduksjon, men son med mange andre angret jeg på at jeg ikke tok bort mer. Anonymkode: ceeda...320 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gå til fastlege, forklar hvilke utfordringer du har. når sykehuset får henvisningen blir du innkalt til konsultasjon, og om du er kandidat for brystreduksjon, så får du operasjon etterhvert. jeg fikk et nytt liv etter reduksjon, men son med mange andre angret jeg på at jeg ikke tok bort mer. Anonymkode: ceeda...320 Dette er vel ikke noe man får bestemme helt og holdent selv? Jeg innrømte til min kirurg at jeg drømte om en "liten B", men at jeg skjønte det var urealistisk når utgangspunktet var M, og jeg ikke er spedbygget og liten. Et mer oppnåelig mål var å redusere såpass at jeg kan kjøpe BH i vanlig butikk (Kappahl, Lindex etc.). Jeg endte opp med E-cup, så det er innafor med minste mulige margin. For øvrig rart å bli sett på som "hun med gigapuppene" etter en reduksjon på flere kilo... Anonymkode: 11815...f0a
delripu Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 Du drar til fastlegen, som kan henvise deg til en vurdering hos en plastikk avdeling. Det er eksempelvis en på Bærum sykehus. Det må påberegnes en del ventetid. Der vil en kirurg ta en vurdering av deg, og vurdere om du kvalifiserer til å få dette dekket av det offentlige. Da blir du satt opp til time til operasjon, og du har også rett på sykemelding i etterkant til du har kommet deg, siden den «plastiske operasjonen» er på medisinsk grunnlag. Om du ikke kvalifiserer til medisinsk begrunnet reduksjon vil du måtte betale selv, og eventuelt avvikle ferie imens du kommer deg da slike plastiske operasjoner uten medisinsk indikasjon ikke gir rett til sykepenger. lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 Skal du få det dekt av det offentlige må du gå via fastlegen som henviser deg til kirurg, om du ikke orker å plage fastlegen med det men heller vil betale alt selv så kan du kontakte privat klinikk direkte. Men går du utenom fastlegen vil du som brukeren over skriver, ikke ha rettigheter ifht sykemelding etterpå. Benytt deg av rettighetene dine, for du vil ha behov for tid til rekonvalesens etterpå. Fastlegene håndterer henvisninger til spesialisthelsetjenesten på daglig basis, det er en like naturlig del av jobben deres som hva som helst annet. Anonymkode: 235f1...613 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå