AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg har en søster som dessverre har havnet litt på skråplanet. Hun er ufør, har kronisk dårlig råd og tar jevnlig valg som gir henne enda dårligere råd. Det kan være alt fra å ta tatoveringer når unga trenger nye briller, dra på fylletur med danskebåten midt i sin samværsuke, så barnefar må steppe inn, tviholde på en gammel bil som er dyr i drift, røyke og snuse osv. Hun bor i kommunalbolig, bor trangt, unga hennes (2stykk på 10 og 15) følger dessverre mors fotspor. Begge to sliter på skolen, både faglig og sosialt. Barnefar der er også veldig ressurssvak og litt av samme slaget som min søster. Det er så ille at barnevernet har vært involvert siden FØR barna ble født, de ble innblandet allerede da søsteren min var gravid med nummer 1. Det sier seg selv at barna har hatt få gode opplevelser frem til nå og vil min mor at jeg og bror skal sponse en liten ferie på søster og barna hennes. For barnas skyld så må søster få en ferie, slik at unga som aldri har vært på ferie før skal få noen gode opplevelser. Dette vil jeg ikke være med på fordi min søster har jo selv skyld i situasjonen hun er i nå. Med en gang hun får trygda inn på konto så svir hun pengene av på energidrikk, snus, røyk, og annet tull. Barna går i arveklær og lever på First Price mat. Det er så ille at de ikke tørr å ha med venner hjem pga hvordan det ser ut der, slitt rotete og ekkelt. Og jeg gjentar barnevernet er inne og veileder, eldste jenta har en fast kontaktperson i BV. Jeg og mannen sitter greit i det, lang utdanning, greie jobber, vi har hus, bil og alt det «vanlige». Men helt gjennomsnittlige inntekter, vi tjener såvidt 1,2 millioner i året, det er IKKE mye når man har hus i Oslo-området. Dessuten har vi ett barn selv og enda en på vei, jeg er gravid. Vi sparer og vi svelger mange kameler selv for å ha råd til den ene utenlandsturen i året, huset vi bor i og den livsstilen vi har (som er helt gjennomsnittlig). Vi lever ikke i noen luksus. Min mor ønsker nå at jeg og bror skal spandere på søster en liten sydentur, eller i verste fall en 3-4 dager i Danmark, slik at de skal få feriefølelsen. Jeg snakket med min bror om det og han er villig til å betale, så lenge jeg legger inn halvparten. Han har ingen barn eller samboer, og godt betalt jobb. Jeg har vært å tittet litt på ferietilbud og det er så DYRT! Selv 2-døgns «cruise» med Kiel-ferja koster 2000kr og så kommer mat og drikke i tillegg! Samme hvordan jeg snur og vender på det så vil denne ferien jeg «må» spandere på søster koste 5000kr eller mer. Det vil jeg ikke! Synes det er for dumt når hun kunne ha fått påspandert ferie av «Ferie for alle». Men det er søster for stolt til å være med på, fordi hun synes det er stigmatiserende dessuten ville hun ikke overnatte i en enkel campinghytte. Jeg har også foreslått telttur til nærområdet, hun kan få låne telt, hengekøyer/soveposer og storkjøkken av oss, men det var også HELT uaktuelt. Ferie for henne er flyreise til utlandet og hotellopphold. I verste fall kan hun tenke seg en tur med Kiel - ferjen, men det er absolutt minimum. Barna hennes har samme oppfatning. Broren min sier han gjerne vil legge ut, men han har ikke råd til hele beløpet alene, jeg må ut med halvparten. Mor er minstepensjonist og har lite selv. Men jeg ser til stadighet at mor snur på de få kronene hun har for å hjelpe søster eller barna hennes. Jeg har veldig lyst til å si NEI og la søster seile i sitt eget rot, men tanken på unga hennes gir meg dårlig samvittighet. De har virkelig gått for lut og kaldtvann hele livet sitt. Det mest ideelle hadde vært å ta med ungene hennes på ferie, men i sommer reiser vi ikke fordi jeg skal føde på høsten og er i dårlig form. Ungene til søstera mi er dessverre veldig vanskelig å ha med å gjøre, begge to har adferdsvansker og diagnoser. Så det er helt uaktuelt egentlig, fordi de er mer enn det jeg takler og mannen min vil absolutt ikke dra på ferie med søsters unger. Han synes de er vanskelige å håndtere og har ganske uberegnelig og eksplosiv adferd. Mannen vil gjerne «betale seg ut av det» ved å spandere på søstera mi ferie. Hva hadde du gjort i min situasjon? Føler at det ikke er noe som er riktig her, og jeg trekker mot både det ene og det andre. Anonymkode: 0a801...bfd 6
fru Alving Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Du skylder ikke søsteren din noe som helst her. Hun er 100% selv ansvarlig for kaoset i eget liv. Du kan svelge kamelen og sponse en ferie for barnas skyld, du er sikkert glad i disse ungene selv med adferdsvansker og alt. Du kan la det være, og kanskje hjelpe søsteren din å finne noen gratis tilbud. Du kan og ta med nevå og niese på noe en gang det passer. 14 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Jeg hadde eventuelt tilbudt meg å ta med barna. Men ikke søsteren din som ikke eier økonomisk sans. Anonymkode: 8d1eb...db7 21 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Dette er IKKE ditt ansvar. Ikke skrap sammen for å få råd til dette Anonymkode: 78f1b...c0a 21 9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Det finnes mange fine ferietilbud for de som har dårlig råd. Eneste jeg kunne spandert på henne er et kurs i personlig økonomi. Barna ville jeg spandert kino eller tur til badeland på. Anonymkode: 69084...8cd 11 3 5
Hensatt Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Bare si at dere ikke har og trenger de pengene dere har til babyen kommer. La hun i det minste gjøre seg fortjent til å bli påspandert ferie før du i det hele tenker tanken. 8 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 Populært innlegg #7 Skrevet 12. juni 2024 Du er ikke ansvarlig for noe. Jeg ville sagt at jeg kunne vært med å betalt ferie, dersom hun selv betaler halvparten. Så kan du og bror betale den andre halvparten sammen. Da må hun ofre litt snus, røyk og energidrikk. Du fremstår raus, og hvis hun faktisk greier å spare det, så blir det tur, og du slipper billigere unna + at ungene får en feire. Dersom hun ikke greier det, vel, da ligger det på henne (selv om det egentlig gjør det fra før også.) Anonymkode: 67e9c...cfa 34 3 15
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 Jeg hadde betalt. Ikke for at jeg «måtte» men for tantebarna sin del. Det kan være dette er en av de få turene de får. Når første min var liten reiste vi aldri utenlands eller på dyre turer, fordi jeg jobbet kun deltid og studerte - men det var ikke et savn da, for vi låg ute i telt eller hengekøye, fisket og hadde mange fine opplevelser. Likevel var det en fantastisk følelse når jeg fikk råd til å ta han med på større ferier… Det høres ikke ut som tantebarna dine har denne type balanse i livet, og dermed kan noe så lite som en tur til Danmark være stort for de… Anonymkode: 600df...eb6 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Nei, jeg hadde ikke brukt penger på dette. Jeg kunne imidlertid tilbydt at hvis hun her og nå slutter å røyke og snuse og drikke energidrikk, og heller bruker pengene spart på barna sine det kommende året... og hun fortsetter å holde seg røyk- og snusfri, da kunne jeg spleiset på en tur. Jeg hadde også sagt at opprydning i leiligheten måtte gjøres dette året og holdes noenlunde i orden, og tilbydt hjelp til å kjøre bort ting o.l. Men slik som nå, hvor ingenting er godt nok for henne... nei, absolutt ikke. Anonymkode: 7ae55...e4b 11 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Alle har en slik sort får i familien dessverre, de som ikke fikk til samfunnets plikter, de som er imot alt av autoriteter i byråkratiet, de som ikke får til arbeidslivet og alt annet imellom. Løsningen er ikke å fortsette å sponse de i hverdagen, løsningen er heller ikke å gi de en ferie eller opplevelse - de vil likevel være i den samme situasjonen til neste år. Og siden barna har atferdsvansker (sjokk!) så ønsker du vel ikke å ødelegge din og din manns ferie antar jeg. Min erfaring er at det ikke kommer til å gjøre noe fra eller til, den ferien dere eventuelt spanderer på de kommer ikke til å være god nok, hun kommer til å ha for lite penger å rutte med under ferien og barna fikk ikke oppleve alt de ønsket å oppleve.. Spar heller de pengene slik at du kan være med å sponse førerkort, studie osv til barna. Da får pengene en konkret nytte, siden et førerkort kan gi jobb, studie gir jobb osv.. Anonymkode: 357dd...bd5 12 1 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Jeg ville heller kun tatt med barna på Tusenfryd, telttur, en hotellovernatting på badehotell eller noe annet hyggelig. Hadde IKKE sponset en kravstor (og ganske håpløs) søster som selv i stor grad er skyld i sin dårlige økonomiske situasjon. Anonymkode: fbde0...204 19 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Drit i det. Det du kan gjøre er å istedenfor spare og betale for trafikalt grunnkurs til begge de to og også øvelseskjøre med de hvis de ønsker (det avhenger av at du har lappen og tilgang på bil). Det varer mye lenger enn en ferie og gir større avkastning både økonomisk og relasjonsmessig for begge barna. Og det er noe mor aldri kan ta fra de. Anonymkode: 78efd...b74 13 1 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Kunne fint tatt med nevø og niese på ferie, men ville ikke tatt med mora om hun var som søstra di. Nei takk! I vår familie er det vanlig at man kan ta med tante- og onkelbarn på ferie, uten foreldrene. Det gjør jeg og det vil jeg fortsette med 😀 Anonymkode: f1dd5...7d5 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Dette var en tøff situasjon. Full medfølelse på at du står klemt mellom samvittighet og moralske beslutninger. Her er det ikke noe objektivt rett svar. Jeg må si at det er urettferdig av mammaen din å foreslå dette. Selvsagt er der vanskelig for henne å se sitt eget barn og barnebarn havne i denne situasjonen. Men det er ikke ditt ansvar. Generelt virker det som det er grenseoverskridende adferd fra flere i familien din. Dette er faktisk en så tøff situasjon at jeg ville vurdert å snakket med en psykolog eller lignende om dette. Få sortert litt i hva din rolle er i dette. Hvordan du kan sette grenser i forhold til din søster og øvrig familie i dette. Barna er selvsagt de tapende i dette. Men jeg tror ikke en ferietur er det som vil "redde" dem på noen måte. Dere kan jo tenke annerledes på det og vurdere hvordan pengene kan brukes slik at de får en bedre hverdag. Komme på middag gjennom året. Få mulighet til fritidsaktiviteter. Eller noe helt annet. Hadde du vært min venninne hadde jeg nok rådet deg til å ikke betale for denne ferien. Fordi det er en stor gave som du føler deg presset til å gi. At du har havnet i den situasjonen sier noe om de rundt deg. Anonymkode: b60cf...e40 15 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har en søster som dessverre har havnet litt på skråplanet. Hun er ufør, har kronisk dårlig råd og tar jevnlig valg som gir henne enda dårligere råd. Det kan være alt fra å ta tatoveringer når unga trenger nye briller, dra på fylletur med danskebåten midt i sin samværsuke, så barnefar må steppe inn, tviholde på en gammel bil som er dyr i drift, røyke og snuse osv. Hun bor i kommunalbolig, bor trangt, unga hennes (2stykk på 10 og 15) følger dessverre mors fotspor. Begge to sliter på skolen, både faglig og sosialt. Barnefar der er også veldig ressurssvak og litt av samme slaget som min søster. Det er så ille at barnevernet har vært involvert siden FØR barna ble født, de ble innblandet allerede da søsteren min var gravid med nummer 1. Det sier seg selv at barna har hatt få gode opplevelser frem til nå og vil min mor at jeg og bror skal sponse en liten ferie på søster og barna hennes. For barnas skyld så må søster få en ferie, slik at unga som aldri har vært på ferie før skal få noen gode opplevelser. Dette vil jeg ikke være med på fordi min søster har jo selv skyld i situasjonen hun er i nå. Med en gang hun får trygda inn på konto så svir hun pengene av på energidrikk, snus, røyk, og annet tull. Barna går i arveklær og lever på First Price mat. Det er så ille at de ikke tørr å ha med venner hjem pga hvordan det ser ut der, slitt rotete og ekkelt. Og jeg gjentar barnevernet er inne og veileder, eldste jenta har en fast kontaktperson i BV. Jeg og mannen sitter greit i det, lang utdanning, greie jobber, vi har hus, bil og alt det «vanlige». Men helt gjennomsnittlige inntekter, vi tjener såvidt 1,2 millioner i året, det er IKKE mye når man har hus i Oslo-området. Dessuten har vi ett barn selv og enda en på vei, jeg er gravid. Vi sparer og vi svelger mange kameler selv for å ha råd til den ene utenlandsturen i året, huset vi bor i og den livsstilen vi har (som er helt gjennomsnittlig). Vi lever ikke i noen luksus. Min mor ønsker nå at jeg og bror skal spandere på søster en liten sydentur, eller i verste fall en 3-4 dager i Danmark, slik at de skal få feriefølelsen. Jeg snakket med min bror om det og han er villig til å betale, så lenge jeg legger inn halvparten. Han har ingen barn eller samboer, og godt betalt jobb. Jeg har vært å tittet litt på ferietilbud og det er så DYRT! Selv 2-døgns «cruise» med Kiel-ferja koster 2000kr og så kommer mat og drikke i tillegg! Samme hvordan jeg snur og vender på det så vil denne ferien jeg «må» spandere på søster koste 5000kr eller mer. Det vil jeg ikke! Synes det er for dumt når hun kunne ha fått påspandert ferie av «Ferie for alle». Men det er søster for stolt til å være med på, fordi hun synes det er stigmatiserende dessuten ville hun ikke overnatte i en enkel campinghytte. Jeg har også foreslått telttur til nærområdet, hun kan få låne telt, hengekøyer/soveposer og storkjøkken av oss, men det var også HELT uaktuelt. Ferie for henne er flyreise til utlandet og hotellopphold. I verste fall kan hun tenke seg en tur med Kiel - ferjen, men det er absolutt minimum. Barna hennes har samme oppfatning. Broren min sier han gjerne vil legge ut, men han har ikke råd til hele beløpet alene, jeg må ut med halvparten. Mor er minstepensjonist og har lite selv. Men jeg ser til stadighet at mor snur på de få kronene hun har for å hjelpe søster eller barna hennes. Jeg har veldig lyst til å si NEI og la søster seile i sitt eget rot, men tanken på unga hennes gir meg dårlig samvittighet. De har virkelig gått for lut og kaldtvann hele livet sitt. Det mest ideelle hadde vært å ta med ungene hennes på ferie, men i sommer reiser vi ikke fordi jeg skal føde på høsten og er i dårlig form. Ungene til søstera mi er dessverre veldig vanskelig å ha med å gjøre, begge to har adferdsvansker og diagnoser. Så det er helt uaktuelt egentlig, fordi de er mer enn det jeg takler og mannen min vil absolutt ikke dra på ferie med søsters unger. Han synes de er vanskelige å håndtere og har ganske uberegnelig og eksplosiv adferd. Mannen vil gjerne «betale seg ut av det» ved å spandere på søstera mi ferie. Hva hadde du gjort i min situasjon? Føler at det ikke er noe som er riktig her, og jeg trekker mot både det ene og det andre. Anonymkode: 0a801...bfd Du skylder ikke søsteren din det, hun har laget sitt eget rot. Som du sier hadde det mest ideelle å tatt med ungene på tur, sånn de fikk en stabil kjekk ferie, men det går jo ikke. Jeg ville nok kjøpt en tur for barnas del sånn de skulle fått en kjekk opplevelse. Synes det var en god idé over om at hun må spare litt selv og hun kunne godt ofret snusen, røyken osv. til neste bursdag får dere spandere på henne et økonomikurs 🙈 Anonymkode: 5ff57...855 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Jeg synes ikke du skal sponse din søster, men har du eller din bror mulighet til å ta med søsknene på ferie dere? Uten henne! Det er jo de som må betale for foreldres dårlige valg. Det høres ut som de trenger noen stabile voksne i livet sitt. Anonymkode: ab728...4d1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Ta med bare barna på noe. Og, hvor har hun fått så rart syn på hva ferie er? Jeg ville ikke dratt på Kiel-ferja eller danskebåten om jeg hadde fått betalt for det. Sommerferie er hytte med enkel standard, ro, late dager med rolige aktiviteter, være sammen som familie. Ingenting fancy. Barna her skal kun på innenlands hyttefeltet. Og 1 gang på Tusenfryd. Har råd til storbyferie, men det skjer kanskje 1 gang hvert femte år el lign. Anonymkode: fd9f0...22b 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Hvorfor kan ikke din mor spandere ferie på sin datter og barnebarn, men ber dere søsken betale? Anonymkode: d2b1b...192 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan ikke din mor spandere ferie på sin datter og barnebarn, men ber dere søsken betale? Anonymkode: d2b1b...192 Hun er minstepensjonist... Anonymkode: fd9f0...22b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 Hadde hun gjort det hun kunne, og ikke hatt råd, synes jeg du kunne hjulpet søsteren din. Men hun virker jo ikke som om hun tar noe ansvar for noe som helst? Dra på tur i samværsuker, tatovering til seg selv istedenfor briller til ungene? Nei, vettu hva! Hun sløser og tar 0 ansvar og forventer at andre rydder opp i rotet hennes. Og antageligvis syr moren din puter under armene hennes. Støtter forslagene om å heller hjelpe barna med lappen eller noe når de er store nok. Anonymkode: c97f8...c0a 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå