Gå til innhold

Kan en airfryer erstatte stekeovnen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange er frelst av airfryer for tiden, og at den er veldig raskt og praktisk til mange formål. Likevel har jeg ikke gått til anskaffelse av en airfryer. Det er litt sånn todelt årsak til det.

Den ene er at det virker som at veldig mye av det som man typisk kan putte i en airfryer, er usunn ferdigmat slik som alt mulig av panerte ting, pommes frites osv. Den eneste "bonusen" er at man ikke får plass til en vanlig frossenpizza.

Det andre er at det er en generell tommelfingerregel at hvis man skal ha et ryddig kjøkken, så må man ikke ha kjøkkenredskaper som kun oppfyller noen enkeltroller, når man har et annet mer generelt redskap som kan gjøre den samme jobben, men også oppfylle flere roller. Og det er jo nettopp her man har stekeovn.

Jeg lurer likevel på, til dere som er frelst av Airfryer. Kunne dere valgt bort stekeovnen, og istedet kun hatt en airfryer, sånn hypotetisk sett? Hvilken type mat lager du i den, og svar da helt ærlig..

Anonymkode: dc4ac...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min var helt besatt av airfryer og brukte den mye, og den laget god sunn mat og selvsagt, men jeg hadde aldri byttet den bort mot en stekeovn og ikke han heller. Med en gang vi ble en gjeng så var det ikke plass til all maten i den, selv om det var stor modell, og mange mange retter får man ikke inn i den. Kommer an på hva du lager selvsagt, men pizza, lasagne form, steker, gratenger osv, kommer ikke inn i den. 

Det er en accessoire. 

Anonymkode: dcb0d...1eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eksen min var helt besatt av airfryer og brukte den mye, og den laget god sunn mat og selvsagt, men jeg hadde aldri byttet den bort mot en stekeovn og ikke han heller. Med en gang vi ble en gjeng så var det ikke plass til all maten i den, selv om det var stor modell, og mange mange retter får man ikke inn i den. Kommer an på hva du lager selvsagt, men pizza, lasagne form, steker, gratenger osv, kommer ikke inn i den. 

Det er en accessoire. 

Hadde aldri byttet en stekeovn mot den mente jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan tilberede alt du tilbereder i en stekeovn i en airfryer. Da strømmen var dyr brukte jeg airfryer fremfor ovn. Nå liker jeg å tilberede mat i mengde og dropper airfryeren

Anonymkode: 88fc5...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ha en stekeovn til større middager.

Anonymkode: 9645b...89e

AnonymBruker
Skrevet

For meg som stort sett bare lager middag til en fungerer air fryer veldig bra.

Og du lager jo hva som helst, det samme som du ville brukt varmluft til i en vanlig stekovn?

Jeg lager ofte kyllingfilet eller fisk, med grønnsaker :)

Anonymkode: db7d8...6e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan tilberede alt du tilbereder i en stekeovn i en airfryer. Da strømmen var dyr brukte jeg airfryer fremfor ovn. Nå liker jeg å tilberede mat i mengde og dropper airfryeren

Anonymkode: 88fc5...6c1

Alt? Må være verdens største airfryer da. Skulle likt å se den som tilbereder hel kalkun eller ribbe til jula i en airfryer. En lasagne vil vel heller ikke bli spesielt stor i en airfryer...

AnonymBruker
Skrevet

Bruker aiefryeren min mye oftere enn stekeovnen, bruker mindre strøm og du kan ha alt i den som du har i stekeovnen - men selvfølgelig i mindre mengder. Til daglig lager jeg mat til to, og da er den mer en stor nok. Skal jeg lage noe i langpannestørrelse bruker jeg stekeovnen.  

Anonymkode: f8409...de1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du bare lager små middager, trenger du strengt tatt ikke mer enn en god airfryer. Men personlig ville jeg da heller satset på en stekeovn med airfryer, om jeg bare skulle hatt en av apparatene. 

Anonymkode: b3bc0...d0d

Skrevet

Bruker airfryeren mer enn stekeovnen, men ville ikke kvittet meg med stekeovnen likevel. Lager mest fisk, kylling, falafler, poteter og grønnsaker i den, sjelden usunne ting. Har en dual, så legger feks fisk i den ene kurven og poteter/grønnsaker i den andre så kan jeg finne på noe annet til middagen er klar. Kan selvsagt også lage lasagne, gratenger og pizza, men da må jo størrelsen være deretter. 

Stekeovnen bruker jeg til pizza med pizzastein, kaker, brød og større middager som ikke får plass i airfryeren. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker airfryer til mye, men jeg er veldig glad i å bake, og til det trenger jeg stekeovn. Jeg baker rundstykker i airfryeren av og til, men bare en liten porsjon til meg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...