Gå til innhold

Hvem betaler ut arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter alle har signert skifteavtalen med bank id, hvem betaler ut pengene liksom?

Anonymkode: e9704...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ordner arvingene selv etter  at det er sikret at det ikke er noe utstående krav som kan komme, skyldig skatt eller noe. Ofte må det vente til neste skatteoppgjør, et års tid . 

Anonymkode: 18fda...19d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et privat skifte, så må den som har fullmakt til å utføre skiftet realisere verdiene og dele ut pengene. Det kan være å selge hus/leilighet, aksjer og avslutte bankkontoer. Er det en advokat som ordner skiftet, så må det samme gjøres , så det tatt tid før et arveoppgjør er klart.

Anonymkode: 26ea6...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved privat skifte- den som har fullmakt/bobestyrer.

Ved offentlig skifte - bobestyrer. 

Men ingenting utbetales før alt annet er oppe og avgjort. 

Anonymkode: b63ae...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det er et privat skifte, så må den som har fullmakt til å utføre skiftet realisere verdiene og dele ut pengene. Det kan være å selge hus/leilighet, aksjer og avslutte bankkontoer. Er det en advokat som ordner skiftet, så må det samme gjøres , så det tatt tid før et arveoppgjør er klart.

Anonymkode: 26ea6...c77

Så den som har fullmakt overfører pengene? Det står pengene utbetales ca 2 uker etter undertegning.

Anonymkode: e9704...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så den som har fullmakt overfører pengene? Det står pengene utbetales ca 2 uker etter undertegning.

Anonymkode: e9704...841

Hvis skiftet er klart og du har fått beskjed om to uker, så er det vel ikke noe å lure på.

Anonymkode: 26ea6...c77

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis skiftet er klart og du har fått beskjed om to uker, så er det vel ikke noe å lure på.

Anonymkode: 26ea6...c77

Det jeg lurer på er HVEM som betaler pengene ut

Anonymkode: e9704...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg lurer på er HVEM som betaler pengene ut

Anonymkode: e9704...841

Den som er bobestyrer. Vi vet jo ikke hvem det er.

Anonymkode: 26ea6...c77

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som er bobestyrer. Vi vet jo ikke hvem det er.

Anonymkode: 26ea6...c77

Takk 😊

Anonymkode: e9704...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg lurer på er HVEM som betaler pengene ut

Anonymkode: e9704...841

Det kommer ann på hvem som er bobestyrer? Hos noen er det advokat, hos andre en i familien. 

Anonymkode: 93a7c...de5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2024 at 8:02 PM, AnonymBruker said:

Det ordner arvingene selv etter  at det er sikret at det ikke er noe utstående krav som kan komme, skyldig skatt eller noe. Ofte må det vente til neste skatteoppgjør, et års tid . 

Anonymkode: 18fda...19d

Vil det si at selv om alt er opp og avgjort utenom skatt, så må pengene fra boligsalg osv bare stå på konto til året etter før det utbetales? Altså selv om det er millioner til utdeling så må de bare stå i påvente at at det kanskje kommer noen få skattekroner eller en liten baksmell året etter? Kan man ikke bare fordele det og så dele regning eller tilgodebeløp når skatteoppgjøret kommer? 

Anonymkode: c456c...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vil det si at selv om alt er opp og avgjort utenom skatt, så må pengene fra boligsalg osv bare stå på konto til året etter før det utbetales? Altså selv om det er millioner til utdeling så må de bare stå i påvente at at det kanskje kommer noen få skattekroner eller en liten baksmell året etter? Kan man ikke bare fordele det og så dele regning eller tilgodebeløp når skatteoppgjøret kommer? 

Anonymkode: c456c...aac

Dødsbo kan forhåndsfastsettes av skatteetaten.

Anonymkode: 10cfa...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dødsbo kan forhåndsfastsettes av skatteetaten.

Anonymkode: 10cfa...b6e

Hva vil det si i praksis, at man får skatteoppgjøret samme år? Da jeg arvet fikk jeg først skatteoppgjøret året etter, men den øvrige arven fikk jeg utbetalt straks jeg hadde fått skifteattest. 

Anonymkode: c456c...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva vil det si i praksis, at man får skatteoppgjøret samme år? Da jeg arvet fikk jeg først skatteoppgjøret året etter, men den øvrige arven fikk jeg utbetalt straks jeg hadde fått skifteattest. 

Anonymkode: c456c...aac

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/skattemelding-for-person/skattemelding-for-tidlig-innsending---dodsbo/

Anonymkode: 10cfa...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiiiiiiii

Anonymkode: c456c...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Neiiiiiiii

Anonymkode: c456c...aac

Haha, herregud, jeg skulle kommentere på fotball-em 😂

Anonymkode: c456c...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dutullernå?
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, herregud, jeg skulle kommentere på fotball-em 😂

Anonymkode: c456c...aac

😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men for å svare på denne også, der står det jo at man kan sende inn dette etter at resten er utbetalt. Så ingen grunn til å vente med å fordele resten til skatten er klar tydeligvis.

Anonymkode: c456c...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare et generelt svar for dødsbo oppgjør er så forskjellige. Var avdøde hjemmeboende eller bodde på institusjon? Døde han ung og hadde mye uoppgjort økonomisk? Osv. 

I mitt tilfelle tok arveoppgjør nesten to år pga ventende regulering av pris på sykehjem og skatteoppgjør. Så man får ikke la grådighet styre men la ting ta tiden det tar. 

Anonymkode: 18fda...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil det si at selv om alt er opp og avgjort utenom skatt, så må pengene fra boligsalg osv bare stå på konto til året etter før det utbetales? Altså selv om det er millioner til utdeling så må de bare stå i påvente at at det kanskje kommer noen få skattekroner eller en liten baksmell året etter? Kan man ikke bare fordele det og så dele regning eller tilgodebeløp når skatteoppgjøret kommer? 

Anonymkode: c456c...aac

I "vårt" arveoppgjør betalte advokaten/bobestyrer ut nesten all arv til de etterlatte og holdt tilbake 15 000 kr i tilfelle noe dukket opp i ettertid, som feks skatt.

Anonymkode: 901a3...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...