AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Tja, det var en overskrift jeg aldri forventet å skrive. To uventa navn nevnt i sammenheng, men her er greia: Jeg hørte Miley Cyrus sin låt "Wildcard", og i starten er det en melodi som er helt identisk melodien fra Alejandro Fuente's låt "Rå". Hvordan er sånt lovlig? Eller kjøper de tillatelse til bruk, eller er slike melodier tatt fra et slags musikalsk bibliotek som alle artister har tilgang til? Anonymkode: 041dc...ec3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Uff, jeg sa feil Fuenteslåt, mente visst Encore. Er det ikke veldig likt, eller er jeg helt på bærtur? Anonymkode: 041dc...ec3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Trodde de var blitt ett par nå jeg 😅 Anonymkode: b94c3...3c6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Trodde de var blitt ett par nå jeg 😅 Anonymkode: b94c3...3c6 🤣 Anonymkode: 75070...e59
jukkapalme Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Trodde de var blitt ett par nå jeg 😅 Anonymkode: b94c3...3c6 Det trodde jeg og
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Tja, det var en overskrift jeg aldri forventet å skrive. To uventa navn nevnt i sammenheng, men her er greia: Jeg hørte Miley Cyrus sin låt "Wildcard", og i starten er det en melodi som er helt identisk melodien fra Alejandro Fuente's låt "Rå". Hvordan er sånt lovlig? Eller kjøper de tillatelse til bruk, eller er slike melodier tatt fra et slags musikalsk bibliotek som alle artister har tilgang til? Anonymkode: 041dc...ec3 Mange sanger er like uten at det trengs tillatelse eller betale royalties. En kjent klipp er: Er ekstremt mange sanger som er veldig like og det henger sammen med at det ikke er så mange måter å spille fire akkorder på. Så sanger kan være like uten at man har plagiert. Om sangene er veldig like så må man betale royalties. Om man kopierer direkte. Altså at man tar et lydklipp fra en annens sang og setter det inn i egen sang så må man både betale royalties og få tillatelse. Om man ikke kopierer direkte, f.eks man spiller med egne instrumenter samme melodi som en annen sang har så må man betale royalties, men trenger ikke tillatelse. Anonymkode: 0ec08...024
Gjest Linny1111 Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 On 6/13/2024 at 12:08 PM, AnonymBruker said: Mange sanger er like uten at det trengs tillatelse eller betale royalties. En kjent klipp er: Er ekstremt mange sanger som er veldig like og det henger sammen med at det ikke er så mange måter å spille fire akkorder på. Så sanger kan være like uten at man har plagiert. Om sangene er veldig like så må man betale royalties. Om man kopierer direkte. Altså at man tar et lydklipp fra en annens sang og setter det inn i egen sang så må man både betale royalties og få tillatelse. Om man ikke kopierer direkte, f.eks man spiller med egne instrumenter samme melodi som en annen sang har så må man betale royalties, men trenger ikke tillatelse. Anonymkode: 0ec08...024 Det minte meg om denne her. Er vel derfor de passer så godt sammen😂
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #8 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 19.35): Trodde de var blitt ett par nå jeg 😅 Anonymkode: b94c3...3c6 Nei, det trodde du nok ikke. Sånn egentlig. Anonymkode: 89896...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå