AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Muleg denne tråden hadde passet bedre inn under "vi som sørger" men den handller også om økonomi . Fredningstida ved eit gravminne i Norge på offentlige gravplasser er 20 år. Etter at fredsninstida 20 år er gått utpå dato får festerè om de lever tilbud om å forlenge festeavtalen, og inngå festekontrakter på minimum 5 år mot en årlig avgift "idag " på henholdsvis kr. 250-300 pr. person som er gravlagd. Tidligere var denne festeavgiften bare en symbolsk sum, og mange gravminner har ikkje engang pårørende / festere men like fult er garvminner blitt bevart, ettersom de kan ha en historisk verdi . En konsekvens av festevagiften er forhøyet inneberer høye kostnader for pårørende om de ønsker å beholde eit kjært mminne ...eller alternativet blir å fjerne dem. Ein høy andel av gravminnene på mange gravplasser har en igjennomsnittleg alder på mer en 20 år, og denne praksis vil kunne innbere en rasering av mange gravplasser. Den tida både kommunen, og private hadde langt dårligere råd en idag hadde ein idet minste muligheten for å gifte seg, og ha gravferder vederlagsfritt i kyrkja. Slåing av gravplasser var noe som vart utført på dugnader eller for ein symbolsk sum, og krever ikkje så veldi høy kompetanse. Nå har ein ein presset kommuneøkonomi nådd gravplassene, og de må finne ein måte å "ta inn penger ", og det neste blr nok at ein må laste ned ein app, og Vippse om ein skal nytte toalettet i kyrkjene. Poenget: Det meste handler idag i økonomi, og følgen er blitt at det moralske forfallet er i fritt fall. Anonymkode: cc7be...032 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Kremer og strø asken, så slipper en dette problemet. Etter 20 år er du glemt likevel, og slektninger krangler om hvem som skal betale for graven til grandtante Hulda……og ingen vet hvor gravstenen står en gang. Anonymkode: 9cef2...675 7
newman01 Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Handler vel vel så mye om prioriteringer for kommunen. Skal man tilby evig gravplass gratis, eller skal man ha tilstrekkelig kapasitet i hjemmehjelpen? Nå er jeg ikke helt sikker på om gravplass er en kommunal oppgave, eller om det er kirken som står for kostnadene, men kirken er nå skilt fra staten, og de vasser ikke i penger. Men isolert sett er det ikke urimelig å betale for en tjeneste man ønsker å benytte? 10
Brunello Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 250-300 kr er en symbolsk sum. Når det er sagt, forstår jeg ikke det med at folk ønsker et gravsted å gå til. Dersom jeg vil minnes en avdød, tar jeg heller frem et bilde av vedkommende. Føler mer nærhet av det enn å se på en stygg gravsten. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Aldri har Norge vært mindre gratis enn nå. Hadde vi enda fått noe igjen for pengene annet enn vindmøller og det vi ikke har lov til å snakke om. Anonymkode: 9d37a...b62 2
newman01 Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri har Norge vært mindre gratis enn nå. Hadde vi enda fått noe igjen for pengene annet enn vindmøller og det vi ikke har lov til å snakke om. Anonymkode: 9d37a...b62 For de som gidder får man gratis mastergrad av staten. Og staten dekker rundt regnet rundt 150’000 i barnehagekostnader første året ungen er der. Man får dekt mesteparten av tapt lønn om man er syk, og gratis tannlege frem til man er 18. Det er jo noe. 13 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Du klarer å betale 300kr kroner i ÅRET ... Anonymkode: 26e86...208 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kremer og strø asken, så slipper en dette problemet. Etter 20 år er du glemt likevel, og slektninger krangler om hvem som skal betale for graven til grandtante Hulda……og ingen vet hvor gravstenen står en gang. Anonymkode: 9cef2...675 Pårørende etter avdøde krangler om det meste idag , og også her handler det ofte mer om økonomi, og fortel hvordan samfunnet er blitt. Eit gravminne er ikkje bare ein stein, men eit sted hvor mange går for å minnes noen som har betydd noe for dem. Det å sjå eit vakkert pynta gravminne m/ blomster , lys fortel noe mer en bare blomstrene. Her har noen vert som åpenbart ønsker å ta vare på minnene,og mange valfarter til gravstedet på Julaften /nyttårsaften å setter lys på garvene. Anonymkode: cc7be...032 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Brunello skrev (20 minutter siden): 250-300 kr er en symbolsk sum. Når det er sagt, forstår jeg ikke det med at folk ønsker et gravsted å gå til. Dersom jeg vil minnes en avdød, tar jeg heller frem et bilde av vedkommende. Føler mer nærhet av det enn å se på en stygg gravsten. Kr. 250 x 5 år blir selvsagt ikkje noen symbolsk sum lenger når det blir snakk om flere gravminner. Dessuten har det selvsagt sine kostnader til beplantet , og stell og evntl, renoverin skrifta. Anonymkode: cc7be...032
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Det er forskjellig pris på urnegrav og kistegrav. I Oslo så koster en kistegrav nå 800 kroner i året etter fredningstiden på 20 år. Anonymkode: 55a9d...dc1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Brunello skrev (27 minutter siden): 250-300 kr er en symbolsk sum. Når det er sagt, forstår jeg ikke det med at folk ønsker et gravsted å gå til. Dersom jeg vil minnes en avdød, tar jeg heller frem et bilde av vedkommende. Føler mer nærhet av det enn å se på en stygg gravsten. Din holdning er nok en holdning som veldi mange "garantert " har problemer med å identifisere seg med. Anonymkode: cc7be...032 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kr. 250 x 5 år blir selvsagt ikkje noen symbolsk sum lenger når det blir snakk om flere gravminner. Dessuten har det selvsagt sine kostnader til beplantet , og stell og evntl, renoverin skrifta. Anonymkode: cc7be...032 Men hva tenker du er alternativet? Dette kan man spare til. Setter man av en 50-lapp i måneden, kan man betale for flere gravplasser per år. Jeg tenker dette er bedre enn at det må kuttes i sykehjemsplasser. Det er også god bruk av areal å slette graver som ingen bryr seg om lenger. Anonymkode: f1efd...c68 5 1
Million Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 250-300 kr pr ÅR? Det er jo nesten ingenting? Er det den forhøyede summen du nevner i overskriften? Det kan vel ikke være så fryktelig mange som fortviler over en så lav sum pr år? 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva tenker du er alternativet? Dette kan man spare til. Setter man av en 50-lapp i måneden, kan man betale for flere gravplasser per år. Jeg tenker dette er bedre enn at det må kuttes i sykehjemsplasser. Det er også god bruk av areal å slette graver som ingen bryr seg om lenger. Anonymkode: f1efd...c68 Å sette sykehjemsplasser opp i mot bevaring av gravplassminner gir ingen mening., og høl i hue. Er enig i at igenngrodde gravminne hvor ingen tar har festeranvar, og noen bryr seg kan ein bare fjærne for å frigjøre plass, Hver sykehjemsplass i Norge har en igjennomnittleg kostnad på omlag 1 million året. Kostndere til sykehjemplass blir fordelt mellom den eldr avhengi av pensjonsgivende inntekt, stat-og kommune. Norge kan gjøre som bl.a som i Danmark der de har familiegravsted og det vil innebere bedre utnyttelse av gravplassen. Familien kjøper en gravplass på same viset som ein kjøper ein hustomt, og får den tinglyst. I norge ligger folk spredd utover, og uvorsiktleg, og bare rot Anonymkode: cc7be...032
Daria Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 Jeg leste HI og trodde at 250 kroner var den symbolsk summen som hadde vært tidligere, men det er altså etter denne uhyrlige økningen man får etter 20 år? Jeg klarer ikke å se problemet her - listen over avgifter jeg ville hisset meg opp over før dette er lang... 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Million skrev (12 minutter siden): 250-300 kr pr ÅR? Det er jo nesten ingenting? Er det den forhøyede summen du nevner i overskriften? Det kan vel ikke være så fryktelig mange som fortviler over en så lav sum pr år? kr. 300 x 5 år på en dobbelgrav inneberer en kostnad til kr. 4.500 . Nå er ikkje uvanleg at noen pårørende / festere har fellesgrave til foreldre og besteforeldre og i tillegg kanskje søsken, og slikt blir det selvsagt fort penger. En gravplass bør vel,ikkje nødvendigvis ligge sentralt plassert, men gjerne reguleres til eit område som ikkje er så egnet til jordbruksareal, Hvorfor skal ein gravplass ligge i gangavstand fra kyrkja eller sentrumsnert når dei flest idag har bil. Anonymkode: cc7be...032 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å sette sykehjemsplasser opp i mot bevaring av gravplassminner gir ingen mening., og høl i hue. Er enig i at igenngrodde gravminne hvor ingen tar har festeranvar, og noen bryr seg kan ein bare fjærne for å frigjøre plass, Hver sykehjemsplass i Norge har en igjennomnittleg kostnad på omlag 1 million året. Kostndere til sykehjemplass blir fordelt mellom den eldr avhengi av pensjonsgivende inntekt, stat-og kommune. Norge kan gjøre som bl.a som i Danmark der de har familiegravsted og det vil innebere bedre utnyttelse av gravplassen. Familien kjøper en gravplass på same viset som ein kjøper ein hustomt, og får den tinglyst. I norge ligger folk spredd utover, og uvorsiktleg, og bare rot Anonymkode: cc7be...032 Klart det ikke er høl i hue å sette sykehjemsplasser og festeavgift opp mot hverandre, det var du som nevnte dårlig kommuneøkonomi i HI. Anonymkode: f1efd...c68 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å sette sykehjemsplasser opp i mot bevaring av gravplassminner gir ingen mening., og høl i hue. Er enig i at igenngrodde gravminne hvor ingen tar har festeranvar, og noen bryr seg kan ein bare fjærne for å frigjøre plass, Hver sykehjemsplass i Norge har en igjennomnittleg kostnad på omlag 1 million året. Kostndere til sykehjemplass blir fordelt mellom den eldr avhengi av pensjonsgivende inntekt, stat-og kommune. Norge kan gjøre som bl.a som i Danmark der de har familiegravsted og det vil innebere bedre utnyttelse av gravplassen. Familien kjøper en gravplass på same viset som ein kjøper ein hustomt, og får den tinglyst. I norge ligger folk spredd utover, og uvorsiktleg, og bare rot Anonymkode: cc7be...032 Og hvor mye må man betale for å kjøpe gravplassen i Danmark, da? Hva skjer hvis man ikke har råd? Blir det å sette urne ned i umerket fellesgrav? Anonymkode: f1efd...c68 1 1
tenkselv Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 For å sikre nok gravplasser er det viktig å kunne ta i bruk tidligere graver. Derfor ønsker selvsagt ikke kommunen ar man fester gravstedet til "evig tid". 300 kr året for en gravplass er en symbolsk sum. Man betaler ikke per person, men per gravsted. Jeg betalte nettopp for min mormors grav, 20 år siden hun døde. Graven har vært i bruk siden 1972, og først nå betales festeavgift. Min morfar ble begravd der i 1972, deretter en tante, en kusine, og nå mormor. Siden det tidligere har vært under 20 år per dødsfall, ingen avgift. Siden jeg ikke bor i nærheten, betaler jeg for gravstein. Dette kunne jeg selvsagt droppet. Når den sist gjenlevende av mine onkler dør, blir ikke feste opprettholdt. Da vil ingen savne graven. Historiske gravstedet bekostet av kommune/stat. 6
Brunello Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Din holdning er nok en holdning som veldi mange "garantert " har problemer med å identifisere seg med. Anonymkode: cc7be...032 Hvilke av de. Summen eller gravsted?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå