Gå til innhold

Kommunen forhøyet festeavgiften, og pårørende fortviler !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Muleg denne tråden hadde passet bedre inn under "vi som sørger" men den handller også   om økonomi .

Fredningstida ved eit gravminne  i Norge  på offentlige  gravplasser  er 20 år. Etter at fredsninstida  20 år  er gått utpå dato   får  festerè  om de lever  tilbud om å forlenge festeavtalen, og inngå  festekontrakter  på minimum  5 år   mot en årlig avgift "idag " på henholdsvis kr. 250-300  pr. person som er gravlagd.

Tidligere var denne festeavgiften bare  en symbolsk sum, og mange gravminner  har ikkje engang   pårørende / festere  men like fult er garvminner  blitt bevart, ettersom de  kan ha  en  historisk  verdi . En konsekvens av festevagiften er forhøyet inneberer  høye kostnader for pårørende   om de ønsker  å beholde eit kjært mminne ...eller alternativet  blir  å fjerne dem.  Ein høy andel  av gravminnene på mange gravplasser har  en igjennomsnittleg alder på mer en 20 år, og denne praksis  vil kunne innbere en rasering av mange gravplasser.

Den tida  både kommunen, og private hadde langt dårligere råd en idag hadde ein  idet minste   muligheten for å gifte seg,  og  ha gravferder  vederlagsfritt i kyrkja. Slåing av gravplasser var noe  som vart utført på dugnader eller  for ein symbolsk  sum, og krever ikkje så veldi høy kompetanse.    

Nå har ein ein presset kommuneøkonomi nådd gravplassene, og de må finne ein måte å "ta inn penger ", og det neste blr  nok at ein må laste ned ein app, og  Vippse om ein skal nytte toalettet  i kyrkjene. 

Poenget:  Det meste handler idag i  økonomi, og  følgen  er blitt at det moralske forfallet  er i fritt  fall.   

Anonymkode: cc7be...032

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kremer og strø asken, så slipper en dette problemet. Etter 20 år er du glemt likevel, og slektninger krangler om hvem som skal betale for graven til grandtante Hulda……og ingen vet hvor gravstenen står en gang. 

Anonymkode: 9cef2...675

• Liker 7
Skrevet

Handler vel vel så mye om prioriteringer for kommunen. Skal man tilby evig gravplass gratis, eller skal man ha tilstrekkelig kapasitet i hjemmehjelpen? 
Nå er jeg ikke helt sikker på om gravplass er en kommunal oppgave, eller om det er kirken som står for kostnadene, men kirken er nå skilt fra staten, og de vasser ikke i penger. 

Men isolert sett er det ikke urimelig å betale for en tjeneste man ønsker å benytte?

• Liker 10
Skrevet

250-300 kr er en symbolsk sum. 

Når det er sagt, forstår jeg ikke det med at folk ønsker et gravsted å gå til. Dersom jeg vil minnes en avdød, tar jeg heller frem et bilde av vedkommende. Føler mer nærhet av det enn å se på en stygg gravsten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aldri har Norge vært mindre gratis enn nå. Hadde vi enda fått noe igjen for pengene annet enn vindmøller og det vi ikke har lov til å snakke om.

Anonymkode: 9d37a...b62

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri har Norge vært mindre gratis enn nå. Hadde vi enda fått noe igjen for pengene annet enn vindmøller og det vi ikke har lov til å snakke om.

Anonymkode: 9d37a...b62

For de som gidder får man gratis mastergrad av staten. Og staten dekker rundt regnet rundt 150’000 i barnehagekostnader første året ungen er der. Man får dekt mesteparten av tapt lønn om man er syk, og gratis tannlege frem til man er 18. 

Det er jo noe. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer å betale 300kr kroner i ÅRET ...

Anonymkode: 26e86...208

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kremer og strø asken, så slipper en dette problemet. Etter 20 år er du glemt likevel, og slektninger krangler om hvem som skal betale for graven til grandtante Hulda……og ingen vet hvor gravstenen står en gang. 

Anonymkode: 9cef2...675

Pårørende etter avdøde krangler om det meste idag , og også her handler det ofte mer om økonomi, og  fortel  hvordan samfunnet er blitt. 

Eit gravminne er ikkje bare ein stein, men eit sted  hvor mange går for å minnes noen som har betydd noe  for dem. 

Det  å sjå  eit vakkert pynta gravminne m/ blomster , lys fortel  noe mer en bare blomstrene.  Her har noen vert som åpenbart ønsker å ta vare på minnene,og  mange  valfarter til  gravstedet på Julaften  /nyttårsaften å setter lys på garvene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Når det er sagt, forstår jeg ikke det med at folk ønsker et gravsted å gå til. Dersom jeg vil minnes en avdød, tar jeg heller frem et bilde av vedkommende. Føler mer nærhet av det enn å se på en stygg gravsten.

Kr. 250 x 5 år    blir  selvsagt ikkje noen symbolsk sum lenger når det blir snakk om  flere gravminner. Dessuten  har det selvsagt sine kostnader til beplantet , og stell  og evntl, renoverin  skrifta. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig pris på urnegrav og kistegrav. I Oslo så koster en kistegrav nå 800 kroner i året etter fredningstiden på 20 år.

Anonymkode: 55a9d...dc1

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (27 minutter siden):

Din holdning er nok en holdning  som  veldi mange  "garantert " har problemer med å identifisere  seg med. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kr. 250 x 5 år    blir  selvsagt ikkje noen symbolsk sum lenger når det blir snakk om  flere gravminner. Dessuten  har det selvsagt sine kostnader til beplantet , og stell  og evntl, renoverin  skrifta. 

Men hva tenker du er alternativet? Dette kan man spare til. Setter man av en 50-lapp i måneden, kan man betale for flere gravplasser per år. Jeg tenker dette er bedre enn at det må kuttes i sykehjemsplasser. Det er også god bruk av areal å slette graver som ingen bryr seg om lenger. 

Anonymkode: f1efd...c68

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

250-300 kr pr ÅR? Det er jo nesten ingenting? Er det den forhøyede summen du nevner i overskriften?

Det kan vel ikke være så fryktelig mange som fortviler over en så lav sum pr år? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva tenker du er alternativet? Dette kan man spare til. Setter man av en 50-lapp i måneden, kan man betale for flere gravplasser per år. Jeg tenker dette er bedre enn at det må kuttes i sykehjemsplasser. Det er også god bruk av areal å slette graver som ingen bryr seg om lenger. 

Å sette sykehjemsplasser opp i mot  bevaring av gravplassminner gir ingen mening., og høl i  hue. 

Er enig i at igenngrodde gravminne hvor ingen tar har festeranvar, og noen bryr  seg  kan ein bare fjærne for å frigjøre plass, 

Hver sykehjemsplass i Norge  har en  igjennomnittleg kostnad  på omlag 1 million året. Kostndere til sykehjemplass  blir fordelt mellom den eldr avhengi av pensjonsgivende inntekt, stat-og kommune. 

Norge kan gjøre som bl.a som  i Danmark der de har familiegravsted og det vil innebere bedre utnyttelse av gravplassen. Familien kjøper en gravplass på same viset som ein kjøper ein hustomt, og får den tinglyst. I norge ligger folk spredd utover, og  uvorsiktleg, og bare rot     

Skrevet

Jeg leste HI og trodde at 250 kroner var den symbolsk summen som hadde vært tidligere, men det er altså etter denne uhyrlige økningen man får etter 20 år? Jeg klarer ikke å se problemet her - listen over avgifter jeg ville hisset meg opp over før dette er lang...

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (12 minutter siden):

250-300 kr pr ÅR? Det er jo nesten ingenting? Er det den forhøyede summen du nevner i overskriften?

Det kan vel ikke være så fryktelig mange som fortviler over en så lav sum pr år? 

kr. 300 x 5 år på en dobbelgrav inneberer en kostnad  til kr. 4.500 .

Nå  er ikkje uvanleg at noen  pårørende / festere  har  fellesgrave til foreldre og besteforeldre og i tillegg  kanskje  søsken,  og slikt blir det selvsagt  fort penger. En gravplass bør vel,ikkje nødvendigvis ligge sentralt plassert, men gjerne reguleres til eit område som ikkje er så egnet til jordbruksareal,  Hvorfor skal ein gravplass ligge i gangavstand fra kyrkja eller sentrumsnert når dei flest idag har bil. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å sette sykehjemsplasser opp i mot  bevaring av gravplassminner gir ingen mening., og høl i  hue. 

Er enig i at igenngrodde gravminne hvor ingen tar har festeranvar, og noen bryr  seg  kan ein bare fjærne for å frigjøre plass, 

Hver sykehjemsplass i Norge  har en  igjennomnittleg kostnad  på omlag 1 million året. Kostndere til sykehjemplass  blir fordelt mellom den eldr avhengi av pensjonsgivende inntekt, stat-og kommune. 

Norge kan gjøre som bl.a som  i Danmark der de har familiegravsted og det vil innebere bedre utnyttelse av gravplassen. Familien kjøper en gravplass på same viset som ein kjøper ein hustomt, og får den tinglyst. I norge ligger folk spredd utover, og  uvorsiktleg, og bare rot     

Klart det ikke er høl i hue å sette sykehjemsplasser og festeavgift opp mot hverandre, det var du som nevnte dårlig kommuneøkonomi i HI.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hvor mye må man betale for å kjøpe gravplassen i Danmark, da? Hva skjer hvis man ikke har råd? Blir det å sette urne ned i umerket fellesgrav?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For å sikre nok gravplasser er det viktig å kunne ta i bruk tidligere graver. Derfor ønsker selvsagt ikke kommunen ar man fester gravstedet til "evig tid".

300 kr året for en gravplass er en symbolsk sum. Man betaler ikke per person, men per gravsted. Jeg betalte nettopp for min mormors grav, 20 år siden hun døde. Graven har vært i bruk siden 1972, og først nå betales festeavgift. Min morfar ble begravd der i 1972, deretter en tante, en kusine, og nå mormor. Siden det tidligere har vært under 20 år per dødsfall, ingen avgift.

Siden jeg ikke bor i nærheten, betaler jeg for gravstein. Dette kunne jeg selvsagt droppet.

Når den sist gjenlevende av mine onkler dør, blir ikke feste opprettholdt. Da vil ingen savne graven.

Historiske gravstedet bekostet av kommune/stat.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din holdning er nok en holdning  som  veldi mange  "garantert " har problemer med å identifisere  seg med. 

Hvilke av de. Summen eller gravsted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...