Gå til innhold

Er det noe man bør si siste psykologtime?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min siste psykologtime neste uke etter å ha gått 3 år til psykolog. Er snakk om DPS-psykolog.  Er det noe spesielt man bør si den siste timen?  Har allerede snakket litt om avslutningen hvor jeg har sagt det er greit å avslutte, men også trist. Er det noe man ikke bør si siste time? Bør man ikke nevne mørke tanker? Tenkte kanskje psykologen har lyst til å høre at ting er greit når behandlingen avsluttes. 

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ness, det er helt normalt at mennesker også har mørke tanker. Livet er selvfølgelig ikke helt perfekt bare fordi man har gått noen timer til psykolog, det ville vært veldig merkelig i så fall. Det er ikke det som er målet med å gå til psykolog, målet er at du sitter igjen med gode verktøy til å håndtere mørke tanker på en mer konstruktiv måte enn tidligere (og på den måten gradvis få det bedre i livet). Er du ærlig på hvordan du har det nå, kan psykologen gi deg noen avsluttende tips til hvordan håndtere tankene bedre. 

Anonymkode: a27ba...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ness, det er helt normalt at mennesker også har mørke tanker. Livet er selvfølgelig ikke helt perfekt bare fordi man har gått noen timer til psykolog, det ville vært veldig merkelig i så fall. Det er ikke det som er målet med å gå til psykolog, målet er at du sitter igjen med gode verktøy til å håndtere mørke tanker på en mer konstruktiv måte enn tidligere (og på den måten gradvis få det bedre i livet). Er du ærlig på hvordan du har det nå, kan psykologen gi deg noen avsluttende tips til hvordan håndtere tankene bedre. 

Anonymkode: a27ba...756

Takk. Nå tror jeg ikke psykologen har flere tips å gi meg. Jeg har som sagt gått til henne i 3 år så i løpet av den tiden har hun nok sagt det hun ville ha sagt.  Har lyst til å takke henne og DPS for jeg har fått utrolig mye hjelp og langt mer enn jeg forventet. Det er også derfor jeg synes det blir litt rart å ta med de mørke tankene. 

Selv om jeg er helt eng i at behandlingen kan og bør stoppe nå så er det også skuffende at ikke livet i løpet av disse 3 årene ble bedre enn det ble. Jeg hadde håpt at "alt" skulle ordne seg Men det endte kun med at jeg ble kvitt de mørkeste tankene. Nå er det selvsagt bedre enn ingenting, men i løpet av 3 år så trodde jeg at ting skulle bli bedre enn det ble.  Nå har jeg ikke noe tro på at flere psykologtimer hadde bedret noe, så synes som sagt det er riktig å avslutte behandlingen. 

TS

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det frekt å ikke gi blomster eller kort når man avslutter behandlingen etter så lang tid som 3 år?

TS

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det frekt å ikke gi blomster eller kort når man avslutter behandlingen etter så lang tid som 3 år?

TS

Anonymkode: 43509...557

Nei, du trenger ikke gi psykologen noe. Et kort er fint hvis du vil, men helst ikke gi blomster eller annen gave. 

Anonymkode: 20346...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det frekt å ikke gi blomster eller kort når man avslutter behandlingen etter så lang tid som 3 år?

TS

Anonymkode: 43509...557

Nei. Det er selvsagt ikke frekt😊 Psykologen har bare gjort jobben sin. 
 

Og husk at det er nå det virkelige arbeidet starter, masse lykke til😊

Anonymkode: a27ba...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du trenger ikke gi psykologen noe. Et kort er fint hvis du vil, men helst ikke gi blomster eller annen gave. 

Anonymkode: 20346...43d

Hvorfor ikke helst? 

Skal avsluttes neste uke selv. Etter nesten 6 år. Tenker en gave er en selvfølge, snakket da om blomst, sjokoladeplate og kort. Billig og enkelt, formelt og høflig.... ei venninne mener en flaske vin og blomst, men jeg mener vin er upassende. For jeg vet ikke om hun drikker alkohol eller vin i det hele tatt. For alt jeg vet så er hun eller mannen avholds eller har et komplisert forhold til alkohol. Jeg kjenner hun  ikke på privaten.

Anonymkode: 63ef4...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære TS!

Vær dønn ærlig. Ikkje pynt og smink på sannheten. Livet er som det er. Tanker og sinn er som det er. Spørsmålet er om du har fått nok verktøy til å takle når uværet kjem susende. Det er det berre du som veit. Men vit at det er normalt og vanleg at livet er stort sett sjatteringer av grått, med innslag av sol iblant. Sånn er livet mitt i hvert fall- heilt utan diagnoser av noko slag (og lever greit med grått). Ønsker deg alt godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du trenger ikke gi psykologen noe. Et kort er fint hvis du vil, men helst ikke gi blomster eller annen gave. 

Anonymkode: 20346...43d

Takk. Vurderte kort, men har veldig stygg håndskrift. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Det er selvsagt ikke frekt😊 Psykologen har bare gjort jobben sin. 
 

Og husk at det er nå det virkelige arbeidet starter, masse lykke til😊

Anonymkode: a27ba...756

Takk. Skjønner at hun "bare har gjort jobben sin".  Men var som sagt 3 å så hun betydde jo mye for meg selv om  jeg for henne kun er 1 av hundrevis av pasienter. Er litt rar følelse at det nå tar slutt og vi aldri snakkes igjen. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke helst? 

Skal avsluttes neste uke selv. Etter nesten 6 år. Tenker en gave er en selvfølge, snakket da om blomst, sjokoladeplate og kort. Billig og enkelt, formelt og høflig.... ei venninne mener en flaske vin og blomst, men jeg mener vin er upassende. For jeg vet ikke om hun drikker alkohol eller vin i det hele tatt. For alt jeg vet så er hun eller mannen avholds eller har et komplisert forhold til alkohol. Jeg kjenner hun  ikke på privaten.

Anonymkode: 63ef4...61a

Takk. Tenkte på blomst eller sjokolade jeg også.  Enig i at alkohol kan være dum gave å gi av samme grunner som du nevner. Sjokolade kan hun jo bare sette ut på spiserommet om hun ikke selv liker sjokolade. 

2 minutter siden, Ingvild mamma said:

Hei kjære TS!

Vær dønn ærlig. Ikkje pynt og smink på sannheten. Livet er som det er. Tanker og sinn er som det er. Spørsmålet er om du har fått nok verktøy til å takle når uværet kjem susende. Det er det berre du som veit. Men vit at det er normalt og vanleg at livet er stort sett sjatteringer av grått, med innslag av sol iblant. Sånn er livet mitt i hvert fall- heilt utan diagnoser av noko slag (og lever greit med grått). Ønsker deg alt godt! 

Takk og ønsker deg det samme. 

TS

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart med en oppmerksomhet på siste time.

Jeg fikk blomst av min psykolog på siste DPS time jeg, og et nydelig kort som jeg har enda. 

Anonymkode: 7cca4...e6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kun gå til psykolog på dps under utredning som tok noen måneder. Da jeg var ferdig fikk jeg ikke gå mer. Psykologen sa at sånn er det for alle. Løy vedkommende da?

Anonymkode: 14641...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk kun gå til psykolog på dps under utredning som tok noen måneder. Da jeg var ferdig fikk jeg ikke gå mer. Psykologen sa at sånn er det for alle. Løy vedkommende da?

Anonymkode: 14641...bd6

Sikker på at vedkommende sa det var sånn for "alle" og ikke at det var slik "for de fleste"? Psykologen min sa at jeg hadde uvanlig lang behandlingstid og at de fleste pasientene hadde hun kun i noen måneder.

Syntes selv jeg hadde fått lov til å gå til behandling alt for lenge. Og skjønner ikke hvorfor jeg har fått gå så lenge.

TS

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rart med en oppmerksomhet på siste time.

Jeg fikk blomst av min psykolog på siste DPS time jeg, og et nydelig kort som jeg har enda. 

Anonymkode: 7cca4...e6d

Så hyggelig av psykogen din!

TS

Anonymkode: 43509...557

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk kun gå til psykolog på dps under utredning som tok noen måneder. Da jeg var ferdig fikk jeg ikke gå mer. Psykologen sa at sånn er det for alle. Løy vedkommende da?

Anonymkode: 14641...bd6

Det er forskjell på behandling og utredning. 

Når du søker og får første vurderingstime, så er det ikke slik at du er "sikret plass". Du har kun fått vurderingstime og da blir det vurdert om du vil få behandling, utredning eller ingenting.

Anonymkode: 63ef4...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/12/2024 at 9:07 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke helst? 

Skal avsluttes neste uke selv. Etter nesten 6 år. Tenker en gave er en selvfølge, snakket da om blomst, sjokoladeplate og kort. Billig og enkelt, formelt og høflig.... ei venninne mener en flaske vin og blomst, men jeg mener vin er upassende. For jeg vet ikke om hun drikker alkohol eller vin i det hele tatt. For alt jeg vet så er hun eller mannen avholds eller har et komplisert forhold til alkohol. Jeg kjenner hun  ikke på privaten.

Anonymkode: 63ef4...61a

Jeg endte med å gi en Freia Melkehjerter og kort.  Jeg hadde gått i over 3 år til psykologen så følte jeg burde gi noe.  Brukte også en del av siste timen for å takke for alt.   Var i tårer da jeg takket for alt og sa farvel.  Det var ganske mye tristere enn jeg hadde forventet.  Så bare det å  takke for alt var temmelig vanskelig og klarte ikke engang å si det jeg hadde planlagt å si. 

Jeg var som sagt i åpningsinnlegget klar for å avslutte behandlingen. Men det er jo trist å si farvel for alltid likevel. 

TS

 

Anonymkode: 43509...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 20.54):

Er det frekt å ikke gi blomster eller kort når man avslutter behandlingen etter så lang tid som 3 år?

TS

Anonymkode: 43509...557

Jeg snakket med en fagperson i 8 år, sa bare "lykke til videre", ga henne ikke noe, så nei, absolutt ikke. 

Anonymkode: 4b188...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...