Gå til innhold

Smarte ting fra temu til flyreisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser snart på ferie og er på jakt etter smarte ting til reisen fra temu. Noen som har noe å anbefale? Vi er voksne og ungdommer som reiser.

Anonymkode: 476c8...6bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp noe som helst på temu. Det er bevist at de bruker slaver i din produksjon. Vær et bedre menneske! 

Anonymkode: d8e97...051

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vet hva det er du trenger, så trenger du det ikke!

Anonymkode: c6e73...f8a

• Liker 19
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenk igjennom hva du trenger, og sjekk om de har det før du kjøper det et annet sted.

Husk at det også er 10-15 dagers leveringstid.

Anonymkode: 85ee2...b6b

Skrevet

Kjøpte nettopp 2 kjoler der. Alt OK

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke smarte ting er det du tenker at voksne og ungdommer trenger på en flyreise?

Anonymkode: 7a7d9...efb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat til flyreise, men pakkekuber er genialt. 

Liten fannypack er veldig grei til pass, kort, telefon, og ting du må ha raskt tak i, og som skal ligge trygt. 

Sammenleggbar nakkepute, Powerbank (ville ikke kjøpt på Temu), digital bagasjevekt, mini-spill om dere liker slikt. Så finnes det bluetooth dings som gjør at man kan bruke trådløst headsett rett mot skjerm i sete. Airtags. 

Anonymkode: 875d0...12d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke kjøp noe som helst på temu. Det er bevist at de bruker slaver i din produksjon. Vær et bedre menneske! 

Anonymkode: d8e97...051

Varene er produsert av de samme som de som har produsert varene du kjøper i butikk i Norge. Forskjellen er at du velger å betale for mange mellomledd som skal ha avanse + at det er satt et merke på de. 

Jeg har blant annet pakkekuber fra butikk i Norge og pakkekuber fra AliExpress som er helt identiske. Forskjellen er at førstnevnte kostet 10* sistnevnte. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En god bok for å få tiden til å gå.

Ørepropper og sovemaske for å få sove,

Tannbørste, tannkrem og våtservietter for å freshe seg opp før landing.

Tyggegummi for å hjelpe på dotter i ørene. 

Anonymkode: 85848...83a

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger det ikke fra temu, men en nakkepute om du skal langt, mat, snacks og drikke(thermoflaske er genialt), medisiner, lypsyl eller øyedråper om du blir lett tørr som meg. Et pledd(kan være sjal, sarong, skjerf), underholdning nedlastet på telefonen, bok, headset, våtservietter (hånd og intim), kleenex e.l om det skulle være tomt for dopapir, antibac...

Anonymkode: 8da6f...036

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Varene er produsert av de samme som de som har produsert varene du kjøper i butikk i Norge. Forskjellen er at du velger å betale for mange mellomledd som skal ha avanse + at det er satt et merke på de. 

Jeg har blant annet pakkekuber fra butikk i Norge og pakkekuber fra AliExpress som er helt identiske. Forskjellen er at førstnevnte kostet 10* sistnevnte. 

Du sprer en vanlig misforståelse her. At du fikk identiske produkter en eller noen få ganger er ikke ensbetydende med at det alltid er slik.

Husk og at de mellomleddene en "velger å betale for" er arbeidsplasser for noen.

Temu er en versting i bransjen når det gjelder klima, bærekraftig produksjon, ansattvilkår og brudd på pantentrettigheter. Det er grunnen til at de kan levere noe til en brøkdelen av prisen.

Det beste eksempelet jeg har sett noen gi er at når du bestiller en vare fra en butikk i Oslo så har de gjerne fått 100 eksemplarer av denne varen i en forsendelse fra fabrikken. Men når 100 stk bestille det samme fra Temu så går det 100 pakker fra fabrikken i Kina (eller varelageret i Kina) til kunden i Norge. En trenger ikke en master i logistikk for å forstå at det er bedre for miljøet vårt med det første eksempelet enn det siste.

Og så lurer jeg på når det gjelder Temu - har noen lest personvernerklæringen og vilkårene deres når en installerer appen/bruker nettsiden og registrerer konto der? Det er ganske drøyt hva de krever, men jeg tror de færreste bryr seg eller leser.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
LiseTV skrev (6 timer siden):

Kjøpte nettopp 2 kjoler der. Alt OK

Høres bra ut, positivt at folk støtter opp om barnearbeid og muligens penger til Nord-Korea.

Anonymkode: 88589...725

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 timer siden):

Du sprer en vanlig misforståelse her. At du fikk identiske produkter en eller noen få ganger er ikke ensbetydende med at det alltid er slik.

Husk og at de mellomleddene en "velger å betale for" er arbeidsplasser for noen.

Temu er en versting i bransjen når det gjelder klima, bærekraftig produksjon, ansattvilkår og brudd på pantentrettigheter. Det er grunnen til at de kan levere noe til en brøkdelen av prisen.

Det beste eksempelet jeg har sett noen gi er at når du bestiller en vare fra en butikk i Oslo så har de gjerne fått 100 eksemplarer av denne varen i en forsendelse fra fabrikken. Men når 100 stk bestille det samme fra Temu så går det 100 pakker fra fabrikken i Kina (eller varelageret i Kina) til kunden i Norge. En trenger ikke en master i logistikk for å forstå at det er bedre for miljøet vårt med det første eksempelet enn det siste.

Og så lurer jeg på når det gjelder Temu - har noen lest personvernerklæringen og vilkårene deres når en installerer appen/bruker nettsiden og registrerer konto der? Det er ganske drøyt hva de krever, men jeg tror de færreste bryr seg eller leser.

Jeg snakker om hva jeg er villig til å betale for akkurat samme produkt. 

Om jeg hadde vært brennende opptatt av miljøet ville jeg heller droppet å handle ting som er praktiske til flyreisen i utgangspunktet, og i alle fall selve flyreisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går virkelig inn for å ødelegge jorda TS, kudos.

Anonymkode: ea835...f6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du går virkelig inn for å ødelegge jorda TS, kudos.

Anonymkode: ea835...f6d

Alle som bor i Norge gjør egentlig det.

Skille alle levd som oss, selv de som aldri flyr, hadde ikke jorda hatt mange dagene i dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du med deg på tur før temu? Ville absolutt ikke handlet der, du risikerer å få tilsendt produkter av dårlig kvalitet eller noe som ligner på bildene du ser. 

Anonymkode: 9c154...c15

Skrevet

Absolutt all etikk tilsier at du ikke burde kjøpe fra temu. Temu er eid av den kinesiske stat og eksisterer for å lokke vestlige kunder til å laste ned appen. Slik ar de har full kontroll dersom Evt konflikt etc

AnonymBruker
Skrevet
kikkana skrev (7 minutter siden):

Absolutt all etikk tilsier at du ikke burde kjøpe fra temu. Temu er eid av den kinesiske stat og eksisterer for å lokke vestlige kunder til å laste ned appen. Slik ar de har full kontroll dersom Evt konflikt etc

Hva får Kina kontroll over når jeg handler en neglefil på Temu? Paranoid much? Hva med alle andre apper, som du helt sikkert gir tillatelse til? Facebook? Tiktok? Amazon? Netflix? Hotmail? 

Mye fornuftig man kan med på flyet, men jeg vet ikke helt hva de har på temu. Mye moro der, men akkurat til flyreise vet jeg ikke helt. Jeg har handlet noe morsomt der, men ikke tøy og klesplagg og slikt. 

Anonymkode: df8f3...2e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får Kina kontroll over når jeg handler en neglefil på Temu? Paranoid much? Hva med alle andre apper, som du helt sikkert gir tillatelse til? Facebook? Tiktok? Amazon? Netflix? Hotmail? 

Mye fornuftig man kan med på flyet, men jeg vet ikke helt hva de har på temu. Mye moro der, men akkurat til flyreise vet jeg ikke helt. Jeg har handlet noe morsomt der, men ikke tøy og klesplagg og slikt. 

Eksperter har advart og enkelte land har forbydd temu. Fordi appen inneholder spionvare. Dersom konflikt eller behov for utpressing har Kina stor kontroll over hvem hva og hvor. 

Er ikke jeg som sier det men tek eksperter og folk innen feltet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier paranoid, men det er bare fordi du ikke forstår omfanget av hva Kina kan gjøre ved hjelp av software. Ikke bare Kina, forsåvidt.

Kina driter i hva du kjøper på Temu og hvorfor, du skjønner vel at det ikke er det som er problemet? Jeg jobber i staten, og vi frarådes å ha den slags apper på jobbtelefon, inkludert tiltok. Men det er er vel vanskelig å se for seg der du sitter hjemme og skroller etter billig kinaræl du kan skryte av til de like billige venninnene dine.

rant slutt..

Anonymkode: 289e1...2c3

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...