Gå til innhold

Sitte i uskiftet bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lite/ingen kontakt med min far som stakk av da jeg og mitt søsken var små, og har nå fått mail frå hans advokat hvor han ønsker at vi skriver under på at hans nye kone får sitte i uskiftet bo.

 

Jeg vet ikke hvilken betydning dette har for oss. Mitt søsken snakket med tingretten i dag, og det gjorde meg egentlig veldig mye mindre klok. 

 

De har ingen barn sammen, men de har begge særkullsbarn. Hennes barn har også, såvidt jeg vet en far som fremdeles er i live som de skal arve. 

 

Er det noe jeg/vi har rett på før vi eventuelt signerer denne kontrakten? Jeg tenker jo at viss vi signerer så aner vi strengt tatt ikke hva vi signerer på - vi aner ikke hvilke verdier vi "gir" til hans kone. Er ikke dette noe vi har rett på å vite før vi signerer? Noen som har vært borti lignende som kan fortelle hva dere gjorde? Hva er lurt her? 

Anonymkode: bee92...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere risikerer at det er ingen arv igjen om dere signerer, men det gjør dere forsåvidt ved å nekte å signere også. Han kan isåfall skrive alt over på henne. 

Uansett får dere egentlig innstille dere på at det ikke blir arv etter far. Eneste er om han allerede er dødssyk. Da er det mulig å protestere på at han skriver alt over på henne, om dere ikke skriver under. 

Trener det i det minste til dere har satt dere litt inn i dette. 

Anonymkode: 7a4e2...4fc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke signer, dere skal ha deres del før noen bruker det opp, krev skifte hvis han er gått bort.

Det dere evt risikerer er at han skriver alt over på kona og ikke eier noe når han evt går bort

Eller dere risikerer at nye kona blåser verdiene og det ikke er stort igjen

Endret av Loff77
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å skrive under, det er i så fall for å være snill. Har dere lyst til å være greie så værsågod, men det høres ikke ut som det er noen grunn til det. 
 

Selv opplevde jeg at faren min falt ut av livet mitt som 8-åring, han hadde da ny kone og nye barn. Hans nye kone hadde problemer med å godta min eksistens. Han tok aldri kontakt med meg etter det. Aldri en hilsen, aldri en gave, ingen beskjed om besteforeldre som døde, osv osv. Da jeg var i 40-årene døde han, og jeg fikk kjapt beskjed om å skrive under på uskifte og fraskrivelse av arv, og det ble mildt sagt hardt press lagt på meg for å skrive under. Det gjorde jeg ikke, men det var likevel slik at det ikke tilfalt meg noen arv, da alt var skrevet over på kona. Fant ut at begge barna hadde kjøpt nye og større boliger kort stund etterpå, og altså arvet. Min far jobbet som lektor hele livet med lønn deretter.
 

Kan ikke si jeg forventet arv, hadde aldri tenkt på det før i livet, men da dette skjedde var det likevel vondt for meg, avvist og ikke anerkjent hele livet - og det minste han kunne gjort var å etterlate noe til meg også. Men nei. Så jeg mener at det er det MINSTE faren din kan gjøre er å anerkjenne din og ditt søskens arv, når han aldri greide å stille opp på noen annen måte.

Anonymkode: 051a6...a44

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skeiv under. Stor sjanse for at ho kan selge og bruke opp en del av arven

Ved min fars bortgang pga mine og dine barn ble boet gjort opp med en gang. Ble faktisk forlangt offentlig skifte for å ordne opp, i enkelte tilfeller selv om det koster penger er det det en må

Anonymkode: 27263...41d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at hennes barn har fått samme spørsmål. 

Fordelen for far/stemor er at den etterlatte kan sitte med hus/verdier ut livet. Så gjennomføres skifte. Dere arver da fars halvdel, hennes barn hennes halvdel.

I utgangspunktet får dere mer arv enn skifte hvis han dør først (fordi hun arver også), og mindre arv enn om hun dør først (fordi han har arvet etter henne).

Hvis formuen er stor, kan dere foreslå at han gjør noe om.til sitt særeie (som skal skiftes).

Jeg ville skrevet under under forutsetning at hennes barn gjorde det samme. Unner min far å kunne sitte i uskifte.

Anonymkode: f7772...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

"En slik avtale bør inngås i samråd med en advokat. Avtalen vil nemlig kunne få konsekvenser for hvor store verdier særkullsbarna ender opp med. Disse konsekvensene bør alle parter kjenne til før eventuelle avtaler inngås" 

 

Misforstår jeg, eller har vi rett på å vite hva vi eventuelt sier i fra oss, og hvilke verdier det er snakk om?

 

 

Screenshot_20240612_170344_Messenger.thumb.jpg.1452b54f270e74bc3c0afeb66ff6dc0c.jpg

Anonymkode: bee92...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her.

"En slik avtale bør inngås i samråd med en advokat. Avtalen vil nemlig kunne få konsekvenser for hvor store verdier særkullsbarna ender opp med. Disse konsekvensene bør alle parter kjenne til før eventuelle avtaler inngås" 

 

Misforstår jeg, eller har vi rett på å vite hva vi eventuelt sier i fra oss, og hvilke verdier det er snakk om?

 

 

Screenshot_20240612_170344_Messenger.thumb.jpg.1452b54f270e74bc3c0afeb66ff6dc0c.jpg

Anonymkode: bee92...fba

Jeg prøvde delvis å svare på dette i innlegget over. 

Far kan testamentere 1/3 til sin kone. Han dør først, og dere arver da 2/3 av hans del av felleseiet.

Hun gjør tilsvarende. Hun dør først, han arver 1/3. Når han dør, er formuen hans derfor større.

Hvis hun er mye yngre enn ham, vil trolig han dø først. Det kan deretter bli lang tid til hun dør og boet skiftes. Hvis hun f.eks har en dårlig pensjon og derfor "tærer" på formuen, blir boets verdi mindre.

Anonymkode: f7772...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke signert, men jeg hadde heller ikke regnet med å få noe arv når den dagen kommer. Hvorfor skal dere være greie mot ham og hans nye kone, når det ikke har vært en prioritet for ham å være grei mot dere? Så får han heller skrive alt over på henne da. 

Anonymkode: 1d45d...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med de som betingelsesløst råder ts til ikke å signere. I alle fall om ny ektefelle ikke er mye yngre.

Det smarte er å sette som vilkår at det inngås en arvepakt som setter begrensninger for hva som kan gjøres etter at en er død. Om en blankt nekter å signere, kan alt av midler på annen måte overføres. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi rett på å få vite hva som inngår i uskifteboet?

Anonymkode: bee92...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har vi rett på å få vite hva som inngår i uskifteboet?

Anonymkode: bee92...fba

Hadde bestilt en rådgivende time med advokat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh, enda en historie om en sjarmerende stemor og en balleløs mann som prøver å gjøre særkullsbarna hans arveløse. IKKE skriv under. Du risikerer å ikke få noe som helst. Jeg tenker motsatt av mange; hvorfor skal du ikke ha noe arv når han ikke har gitt deg noe mens han levde?

Anonymkode: 33d8f...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har penger til det ville jeg fått en advokat til å se på saken.

Hvis ikke ville jeg latt vær å skrive under. Jeg hadde ikke hatt noe ønske om å gi bort min arv til min fars nye kone.

Å få barn er frivillig, og han må ta ansvaret for det livet han har levd og de barna han har fått. Når han til og med sender brev til sine barn via advokat….

Anonymkode: 97853...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplysninger om formue etc på papiret man signerer på. Det er muligheter for å inngå avtaler før man signerer, f.eks hva gjenlevende kan gjøre med boet, eller avtale om å få en del av arven nå mot signering.

Anonymkode: 73563...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke signert, men jeg hadde heller ikke regnet med å få noe arv når den dagen kommer. Hvorfor skal dere være greie mot ham og hans nye kone, når det ikke har vært en prioritet for ham å være grei mot dere? Så får han heller skrive alt over på henne da. 

Anonymkode: 1d45d...387

Jeg ville nok heller ikke signert. Men dere risikerer å sitte igjen med null i arv uansett. Hvis faren deres blir forbanna, kan han skrive over alt på kona, slik at han ikke eier noe når han dør. 

Anonymkode: 71e37...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt en avtale på at ved salg av boligen må skifte gjennomføres, er noen som tærer på midlene og selger seg nedover og nedover til det ikke er noe igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Hvordan er det med særeie? Hvis min far over fører huset til sin nye kone i særeie for å sikre at lengstlevende får bo i huset etter den andres død, så har ikke vi rett til arv? 

 

Har kontaktet en advokat, så vi skal få dette skikkelig forklart før vi velger om vi vil skrive under eller ikke.

Anonymkode: bee92...fba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har signert på at min stefar skal få sitte i uskiftet bo dersom min mor går bort først. Til gjengjeld har han skrevet testamente så hans verdier tilfaller oss den dagen han går bort. De har nå vært gift i 38 år og alt de har, har de bygget opp sammen. Ingen av de hadde noen voldsomme verdier da de ble sammen, nå har de hus, hytte, båt, biler, aksjefond og penger i banken. Moren min hadde ikke hatt alt dette hvis hun hadde vært alene og det føles forferdelig å be om å få arven hvis hun skulle gå bort nå. 

Men om de nylig hadde truffet hverandre og giftet seg og ikke bygget verdiene sammen over mange år, så hadde jeg ikke signert på dette. Så jeg syns man må tenke over omstendighetene før man signerer. Alt er ikke svart hvitt. 

Hvis man ikke signerer, bare på trass, så kan man risikere at forelderen svarer med å overføre alle verdier til ektefellen/partneren og da får man ihvertfall ingenting den dagen vedkommende dør. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...