AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Del Skrevet 12. juni 2024 Hva er deres erfaring med å skylle saltvann gjennom nesen? Er det best å bruke sprøyte eller eget nesehorn? Og hva er beste fremgangsmåte? Jeg var hos fastlegen i går og jeg nevnte da at jeg har snørr i nesen stort sett hver dag hele året. Det renner ikke snørr og nesen er ikke tett, men hvis jeg snyter meg kommer det snørr. Han anbefalte meg da å hente ut Nasonex nesespray mot allergi og også å kjøpe en stor sprøyte som jeg fylte med saltvann som jeg kunne lage selv. Jeg tok også blodprøve for allergi, men får jo ikke svar før om en ukes tid. Så spurte jeg min mor som jobber på apotek om å kjøpe dette siden hun får rabatter på det hun kjøper så det blir billigere for meg og hun sa da at det finnes et eget nesehorn man kan bruke til å skylle. Men dette er jo litt dyrere enn en stor sprøte da. Hva er deres erfaring med å skylle nesen med saltvann? Fungerer det best med eget nesehorn eller en stor sprøyte? Med nesehorn så vil vel vannet mer renne gjennom sakte mens med denne store sprøyten så blir det vel ett høyere trykk da siden man faktisk sprøyter vannet gjennom nesen? Og hvordan er fremgangsmåten? Er det bare blande lunket vann med en gitt mengde salt også lene seg over på siden over vasken også bare sprøyte inn vannet også renner det fra det neseboret man sprøyter det inn i og over i det andre neseboret? Moren min mente at vannet kom til å komme ut i munnen, men det stemmer vel ikke? Og er det ubehagelig? Det høres veldig ubehagelig ut at jeg er nesten litt redd for å prøve det. Men har jo lyst å forsøke i tilfelle det kan hjelpe da. Anonymkode: b90d8...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Del Skrevet 12. juni 2024 Anbefaler ikke å bruke "høyt trykk", da du risikerer å fylle opp bihuler, gi deg selv øreverk med mer. Det er en grunn til at nesehornene bare bruker tyngdekraften. Kok opp vann, tilsett 1 ts salt pr liter vann, og la det kjøle seg ned til kroppstemperatur. Det vil rinne fra nesebor til nesebor. Kommer det først ned i svelget så er veien ned i magen enklere enn ut munnen, da tunga blir "ovenfor" åpningen. (du kjenner det hvis du prøver å stenge for luftveiene/spiserør med svelget) Anonymkode: 79810...f35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 12. juni 2024 #3 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anbefaler ikke å bruke "høyt trykk", da du risikerer å fylle opp bihuler, gi deg selv øreverk med mer. Det er en grunn til at nesehornene bare bruker tyngdekraften. Kok opp vann, tilsett 1 ts salt pr liter vann, og la det kjøle seg ned til kroppstemperatur. Det vil rinne fra nesebor til nesebor. Kommer det først ned i svelget så er veien ned i magen enklere enn ut munnen, da tunga blir "ovenfor" åpningen. (du kjenner det hvis du prøver å stenge for luftveiene/spiserør med svelget) Anonymkode: 79810...f35 Har god erfaring med «hvalfangermetoden» . Kok opp vann, tilsett riktig mengde salt og hell blandingen i et glass. La det kjøle til kroppstemperatur. Sug opp saltvannet gjennom nesen til det kommer til halsen. Hold deg for nesen samtidig som du beveger hodet fra side til side og du lener deg forover. Blås /trykk ut slik at saltvannet havner i alle bihuler, kriker og kroker. Lønner seg å stå over doskåla når du slipper taket og deretter pusser nesen grundig da det kan bli sølete. Effektivt og mye bedre enn avhengighetsskapende nesespray. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg vil også anbefale nesehorn å skylle med. Her er en variant, - finnes sikkert i flere apotek. Jeg tar Cetirizin tabletter for å hjelpe mot allergi, men skylling kan være et bra alternativ. Anonymkode: e835d...e2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler ikke å bruke "høyt trykk", da du risikerer å fylle opp bihuler, gi deg selv øreverk med mer. Det er en grunn til at nesehornene bare bruker tyngdekraften. Kok opp vann, tilsett 1 ts salt pr liter vann, og la det kjøle seg ned til kroppstemperatur. Det vil rinne fra nesebor til nesebor. Kommer det først ned i svelget så er veien ned i magen enklere enn ut munnen, da tunga blir "ovenfor" åpningen. (du kjenner det hvis du prøver å stenge for luftveiene/spiserør med svelget) Anonymkode: 79810...f35 Oj, var ikke klar over at man ikke burde bruke trykk/sprøyte, rart at fastlegen min anbefalte meg det da? Surpomp skrev (2 timer siden): Har god erfaring med «hvalfangermetoden» . Kok opp vann, tilsett riktig mengde salt og hell blandingen i et glass. La det kjøle til kroppstemperatur. Sug opp saltvannet gjennom nesen til det kommer til halsen. Hold deg for nesen samtidig som du beveger hodet fra side til side og du lener deg forover. Blås /trykk ut slik at saltvannet havner i alle bihuler, kriker og kroker. Lønner seg å stå over doskåla når du slipper taket og deretter pusser nesen grundig da det kan bli sølete. Effektivt og mye bedre enn avhengighetsskapende nesespray. Hvordan suger du opp saltvann med nesen? Holder du bare for ett nesebor også tar du det andre ned i vannet og puster inn gjennom neseboret? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil også anbefale nesehorn å skylle med. Her er en variant, - finnes sikkert i flere apotek. Jeg tar Cetirizin tabletter for å hjelpe mot allergi, men skylling kan være et bra alternativ. Anonymkode: e835d...e2e Takk for tips. Er det bedre å ta tabletter enn nesespray? Har du eller andre her erfaring i forhold til det? Anonymkode: b90d8...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 12. juni 2024 #6 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Oj, var ikke klar over at man ikke burde bruke trykk/sprøyte, rart at fastlegen min anbefalte meg det da? Hvordan suger du opp saltvann med nesen? Holder du bare for ett nesebor også tar du det andre ned i vannet og puster inn gjennom neseboret? Takk for tips. Er det bedre å ta tabletter enn nesespray? Har du eller andre her erfaring i forhold til det? Anonymkode: b90d8...147 Glasset holdes på skrå med nesa ned i vannet og pust inn med nesa (litt forsiktig). Har liten erfaring med tabletter men dårlig erfaring med spray Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Del Skrevet 12. juni 2024 Surpomp skrev (44 minutter siden): Glasset holdes på skrå med nesa ned i vannet og pust inn med nesa (litt forsiktig). Har liten erfaring med tabletter men dårlig erfaring med spray Hva var dårlig med spray da? Anonymkode: b90d8...147 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg synes Physiomer er lettest å bruke. Fikk den anbefalt av ØNH-lege. Anonymkode: babac...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes Physiomer er lettest å bruke. Fikk den anbefalt av ØNH-lege. Anonymkode: babac...1f3 Samme her. Anonymkode: 0de44...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 13. juni 2024 #10 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva var dårlig med spray da? Anonymkode: b90d8...147 Bivirkningene er velkjent. Mener de også står på bruksanvisningen. Avhengighet og at de virker mot sin hensikt hvis man bruker spray flere dager i strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå