AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Om vedkommende ikke fikk lån pga. lav inntekt og manglet noen få hundre tusen for å reetablere seg på boligmarkedet etter et samlivsbrudd? Vi er to søstre. Ingen av oss står veldig nært denne forelderen. En av oss mener i vi bør gjøre det (med halvparten hver og tinglyst så vi får tilbake når forelder dør). Den andre mener at denne forelderen kan leie og vil ikke bruke penger på dette. Anonymkode: c1370...651
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Nei, ikke hvis jeg måtte låne penger selv. Hvorfor skulle jeg fått dårligere økonomi f.eks ved at andre ikke klarer få et lån. Regner jo ikke med at vedkommende kommer til å betale månedskostnaden ved å gjøre dette. Hadde jeg hatt beløpet på konto kunne jeg vurdert det. Vedkommende kan leie Anonymkode: f9e98...8ac 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Selvfølgelig. Føler at mange glemmer at foreldrene var der for DEG når du var liten med alt det økonomiske. Har du barn selv så vet du at barn koster. Det skulle bare mangle å hjelpe foreldrene. Anonymkode: cf495...fa9 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Jeg hadde absolutt stilt opp for mine foreldre eller søsken ja, slik jeg vet de hadde stilt opp for meg… Mem nå er vi veldig sammensveiset alle, jeg forstår at dette kan stille seg anderledes dersom man ikke har et godt forhold. Anonymkode: 9c1da...fbe 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Du har ingen garanti for at foreldre dør først. Mye kan skje i livet. Hvis det er en foreldre man ikke har særlig kontakt med, nei hadde ikke gjort det. Har vedkommende økonomi til og eie selv da, det er vel det som er spørsmålet. Og hva konsekvenser kan dette får for dere seinere. Anonymkode: 1e52b...633 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig. Føler at mange glemmer at foreldrene var der for DEG når du var liten med alt det økonomiske. Har du barn selv så vet du at barn koster. Det skulle bare mangle å hjelpe foreldrene. Anonymkode: cf495...fa9 Det er det jo slett ikke alltid de er dessverre… Anonymkode: f2d1d...3c1 8
Tvist Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig. Føler at mange glemmer at foreldrene var der for DEG når du var liten med alt det økonomiske. Har du barn selv så vet du at barn koster. Det skulle bare mangle å hjelpe foreldrene. Anonymkode: cf495...fa9 Nå valgte foreldrene å få barn, det er jo ikke en tjeneste de gjør barna sine. Kunne kanskje stilt som kausjonist om jeg hadde mulighet, og stolte på at forelderen betaler (noe jeg ikke hadde gjort med ene forelderen min). 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 Tvist skrev (Akkurat nå): Nå valgte foreldrene å få barn, det er jo ikke en tjeneste de gjør barna sine. Kunne kanskje stilt som kausjonist om jeg hadde mulighet, og stolte på at forelderen betaler (noe jeg ikke hadde gjort med ene forelderen min). Men allikevel!De har stilt opp. Anonymkode: cf495...fa9 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Ja, det hadde jeg gjort. Min mann gjorde det for mange år siden. Da som et lån som skulle tilbakebetales over tid, med renter og betalingsplan. Eventuelt kunne jeg ha kjøpt f.eks 10% av boligen, og blitt medeier. Anonymkode: 9d75e...231 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Ja det hadde jeg gjort - dersom jeg stod i en situasjon hvor jeg kunne gjøre det uten at det ville gå utover mine muligheter selv. Hadde jeg ikke stått stabilt og bra i det økonomisk selv, ville jeg ikke gjort det. Anonymkode: b9045...8c5 3
Tvist Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men allikevel!De har stilt opp. Anonymkode: cf495...fa9 Ikke alle foreldre, mer enn de må. 2
Pippi Lotta Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Jeg hadde gjort det (om jeg hadde økonomi til det), men jeg er nær mine foreldre. Jeg tenker ikke man har noen plikt til å stile opp for foreldre om man ikke er nære eller ønsker det. Jeg synes heller ikke man skal ta opp store lånn eller gjøre andre ting som vil påvirke økonomien veldig. Så synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet om dere velger å ikke gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Mine foreldre har bidratt såpass mye til meg at aldri i verden om jeg hadde gjort det... Egne barn, derimot, en helt annen sak, og jeg hadde hjulpet hvis jeg hadde mulighet. Anonymkode: dc3ee...65d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Selvfølgelig. Føler at mange glemmer at foreldrene var der for DEG når du var liten med alt det økonomiske. Har du barn selv så vet du at barn koster. Det skulle bare mangle å hjelpe foreldrene. Anonymkode: cf495...fa9 Det argumentet begynner å bli oppbrukt. Vi skylder ikke våre foreldre noe som helst, det er de som har født oss. Det er ikke et valg vi har tatt selv. Forskjellen er at foreldre har PLIKT til å hjelpe sine barn. Barna derimot har ikke plikt til å hjelpe sine foreldre. Anonymkode: 55d66...a84 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Nei, det ville jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke har økonomi til det. Å låne kanskje flere hundre tusen kroner og gi til en av foreldrene mine? Nei. De har aldri gjort noe liknende for meg heller. Svaret mitt er altså nei, fordi jeg ikke kan. Det er lett å sitte og si "ja, helt klart OM JEG HADDE økonomi til det" som flere skriver her. Lett å si når man antageligvis aldri behøver å faktisk si ja i virkeligheten. Anonymkode: 10419...b98 1
MariaIsabel Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 (endret) For min del ville jeg absolutt ha hjulpet så mye jeg kunne, men jeg har også foreldre som har gjort utrolig mye for meg - mye mer enn det som forventes og mye mer enn det de fleste gjør. Om jeg ikke hadde hatt noe nært forhold til dem, ville saken ha stilt seg ganske annerledes. En del av vurderingen ville selvsagt handlet om hvorfor man ikke har et nært forhold - om det ikke har vært en tilstedeværende forelder, så tenker jeg konsekvensen av det er at barna ikke ønsker å stille opp. 🤷♀️ Endret 12. juni 2024 av MariaIsabel 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Selvfølgelig. Føler at mange glemmer at foreldrene var der for DEG når du var liten med alt det økonomiske. Har du barn selv så vet du at barn koster. Det skulle bare mangle å hjelpe foreldrene. Anonymkode: cf495...fa9 Man velger ikke å bli født. Og det skulle bare mangle at foreldre betaler for barna de valgte å få. Andre veien-not so much Anonymkode: c9e99...b14 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om vedkommende ikke fikk lån pga. lav inntekt og manglet noen få hundre tusen for å reetablere seg på boligmarkedet etter et samlivsbrudd? Vi er to søstre. Ingen av oss står veldig nært denne forelderen. En av oss mener i vi bør gjøre det (med halvparten hver og tinglyst så vi får tilbake når forelder dør). Den andre mener at denne forelderen kan leie og vil ikke bruke penger på dette. Anonymkode: c1370...651 Tenker det kommer veldig an på foreldrene. Til mine ville jeg gjort det for de har alltid vert fantastiske. om jeg hadde råd ville jeg gjort det. Anonymkode: 2fc7e...86f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 Ja, om jeg hadde vært i den situasjonen, så hadde jeg selvfølgelig hjulpet til. Vi arver jo våre foreldre, så en dag vil man jo arve huset som ble kjøpt for pengene eller tilsvarende. Pengene som blir brukt til leie blir jo bare borte. Anonymkode: 7f742...75c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå