AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Del Skrevet 12. juni 2024 Hei! Jeg selger noen armbånd og smykker som jeg lager selv. Per nå selger jeg på Instagram og Tise og det fungerer helt fint. Men har blitt litt nysgjerrig på å teste nettbutikk for å se om det kanskje øker salget. Per nå er det ikke snakk om store summer. Jeg selger for 2-3k i mnd, noen måneder går det veldig bra og andre er det nesten ingen salg. Så dette er for det meste på hobbybasis. Derfor lurer jeg på om jeg trenger å registrere dette som noe AS eller ENK? For det er jo som sagt mest en hobby og ikke så veldig store fortjenester på dette. Lurer derfor på om noen har noe erfaring når det kommer til nettbutikk? Hva er best osv. Har en del erfaring med Squarespace, men ikke nettbutikken tjenesten. Ser at jeg må ha nå org nr eller noe lignenede for å registrere det som butikk. Er det slik på andre plattformer også? Anonymkode: 8c119...803 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12. juni 2024 #2 Del Skrevet 12. juni 2024 Vær obs på forskjellen på ENK og AS. Med ENK så er du og firmaet ditt en og samme juridisk enhet. Det betyr for eks at din inntekt og firmaets inntekt er det samme og du lønner ikke deg selv. Det gir og en konsekvens av at du ikke har rett på sykepenger fra firmaet, ingen pensjon eller lignende. Samtidig er du og personlig ansvarlig for driften. Så skylder bedriften penger så skylder du også penger. Med AS så er du og firmaet to adskilte juridiske enheter. Det betyr at overskudd i bedriften ikke går til deg før du tar det ut som lønn eller utbytte. Og går butikken dårlig kan du legge ned uten å måtte stå personlig ansvarlig for utestående krav (med mindre du har opptrådd uaktsomt). Dersom du da tar ut lønn og betaler arbeidsgiveravgift osv fra selskapet så vil du opparbeide deg rettigheter i folketrygden og pensjon. ENK koster ca 2700 å registrere mens AS koster rundt 7000 + 30k i aksjekapital. Med AS må du sette inn aksjekapitalen i selskapet ved etablering. Etter etablering kan disse pengene gå til driftsutgifter men du er nødt til å sørge for at du har 30k i aksjekapital (eller mer) løpende over tid. Og før du kan ta ut lønn er du nødt til å gå med overskudd i bedriften. Begge vil kreve en utgift i starten på året for å levere inn regnskap/årsoppgave til Altinn. Dette må gjøres elektronisk nå og fra et regnskapssystem. Så det er og en utgift du får uavhengig av ENK og AS. Så slik jeg forstår deg i dag og tolker tallene dine så er det ren hobby i dag og slik kan det fortsette uten noe problem så lenge du orker. Men dersom du skal ta steget med å starte nettbutikk så tenker jeg at du og må satse litt mer for å øke inntekten såpass at det lønner seg å starte. Du må dekke utgiftene som kommer av det (årsoppgave, nettbutikk, domene ++) før du kan ta ut overskudd. Og det store spørsmålet der blir da om du har kapasitet eller lyst til å lage dette i det hele tatt? Husk at det som er gøy nå kan fort bli et ork når du må. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Del Skrevet 12. juni 2024 Tolket utifra inntektene dine, så har det gått ifra å være en hobby til næring. Ønsker du å selge uten fremtidige problemer, så kan du like gjerne starte ett enkeltmannsforetak. Omsetter du for under 50.000kr trenger du ikke å mva registrere, vet ikke helt hvordan det er nå. Men før var det da enkelt å bare levere inn som ekstra inntekt på selvangivelsen og man må selv bare ha enkel bokføring. Anonymkode: 81d99...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #4 Del Skrevet 3. oktober 2024 Vet ikke om å lage nettbutikk helt enda er en god idé, da det kan være litt dyrt med domene osv osv som snublefot62 sa. Jeg ville kanskje prøvd meg på Etsy! De har stort internasjonalt marked, så det kan være lettere å finne kjøpere. Det koster et par kroner (20kr?) per "annonse" du legger ut, men det kan jo betale for seg selv med bare én bestilling hvis man selger for mer enn hva det koster. Hvis du skriver annonsen på engelsk så burde du nok få relativt mange treff. Kanskje du kan også gjøre litt enkel research på SEO, bruke gode emneknagger/tagger, beskrivende ord (stil, hva det er, etc), og ha en god description. I tillegg tror jeg man kan putte inn hva det koster med frakt per land/kontinent? Det eneste dumme er at Etsy tar en liten prosent av det du tjener, men vet ikke helt hvor mye det er. Men mange som har gode salg gjennom Etsy!:) Anonymkode: 7a438...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 11.08): Vet ikke om å lage nettbutikk helt enda er en god idé, da det kan være litt dyrt med domene osv osv som snublefot62 sa. Jeg ville kanskje prøvd meg på Etsy! De har stort internasjonalt marked, så det kan være lettere å finne kjøpere. Det koster et par kroner (20kr?) per "annonse" du legger ut, men det kan jo betale for seg selv med bare én bestilling hvis man selger for mer enn hva det koster. Hvis du skriver annonsen på engelsk så burde du nok få relativt mange treff. Kanskje du kan også gjøre litt enkel research på SEO, bruke gode emneknagger/tagger, beskrivende ord (stil, hva det er, etc), og ha en god description. I tillegg tror jeg man kan putte inn hva det koster med frakt per land/kontinent? Det eneste dumme er at Etsy tar en liten prosent av det du tjener, men vet ikke helt hvor mye det er. Men mange som har gode salg gjennom Etsy!:) Anonymkode: 7a438...ea7 Å selge åp Etsy fra Norge er ganske fåfengt pga frakt-prisene. I tillegg så tar Etsy mer og mer penger fra de som selger der. Hadde mange venner som solgte der før, som har gått over til å drive sin egen nettbutikk pga de tapte så mye penger til plattformen. Anonymkode: 578ea...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå