Gå til innhold

Bake kvæfjordkake/verdens beste dagen før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal for første gang lange kvæfjordkake/verdens beste og fikk tanken at siden det er en marengskake, at den kan bli litt "soggy", og kanskje da er en kake som må bakes og serveres samme dag?

Googlet dette, fikk 2 litt motstridene svar: Dere som har erfaring med kaka, hva er riktig svar? Min plan var å lage til bursdag på fredag, og også servere til kaffebesøk på søndag. Kan den stå ferdig montert i kjøleskap fra fredag til søndag eller ikke, hva gjør man med denne kaka?

Bunnene kan lages dagen i forveien, men kaken bør ikke monteres før noen timer før den skal nytes. Pass på å oppbevare bunnene i romtemperatur med litt aluminiumsfolie over hvis du lager de dagen før.

Verdens beste holder seg godt i kjøleskapet og smaker like godt flere dager i etterkant.

Anonymkode: afe4b...7e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første er rett. Lag bunnen dagen før, men visp kremen og monter den rett før. Jeg gjør dette idet gjestene kjører inn oppkjørselen.

Den smaker greit dagen etter også, men ser på langt nær like frisk ut.

Anonymkode: 2b459...919

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage den noen dager før. Kan også fint fryses. Men lag kremen og ha på den rett før servering ☺️

Anonymkode: 0c76d...b6a

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at den siger sammen allerede dagen etter, etter 2 dager er det ganske mølje.. men godt da. 

Anonymkode: f3d72...be9

AnonymBruker
Skrevet

Marengsen skal jo helst stekes kvelden før, og stå i ovnen gjennom natten. Ville ikke toppet med krem før samme dag som servering. 

Anonymkode: 281d8...c47

AnonymBruker
Skrevet

Ok da lager jeg marengsen dagen før, og tar på kremen litt før servering.

Hvordan best oppbevare marengsen? Avkjøles på rist og dekkes med aluminiumsfolie og oppbevares i romtemperatur, eller la stå i ovnen over natten som beskrevet i forrige innlegg? Dekkes marengsen med aluminiumsfolie der også når ovnen og marengsen er kald?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vil mene at det viktigste er at kremen er så nypisket som mulig ved servering, den har en tendens til å klappe sammen og tyte ut for mye om kaka står ferdig i kjøleskap over natta. Bunn med marengs kan fint stå ute over natta bare med et rent kjøkkenhåndkle over. 

Anonymkode: 2468d...0b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok da lager jeg marengsen dagen før, og tar på kremen litt før servering.

Hvordan best oppbevare marengsen? Avkjøles på rist og dekkes med aluminiumsfolie og oppbevares i romtemperatur, eller la stå i ovnen over natten som beskrevet i forrige innlegg? Dekkes marengsen med aluminiumsfolie der også når ovnen og marengsen er kald?

TS

Jeg har laget denne mange ganger - du lager ikke marengsen for seg. Du lager bunnen, og sprer den ut på stekeplaten. Så lager du marengs, og sprer den opp den ustekte bunnen - og så stekes dette sammen. Pass på på slutten, marengs blir fort brunt. Jeg pleier så la den kjøle seg, og deler så i to, visper fløte og blander med vaniljekrem - og har det på halvparten og setter andre halvpart oppå. Dekker med plast eller aluminiumsfolie og setter i kjøleskapet. Har latt den stå til neste dag slik utallige ganger, jeg syns den blir bedre da for kremen trekker litt inn i bunnen. Kremen tyter av og til litt ut, det synes ikke jeg gjør noen ting 😊

Anonymkode: e1e18...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå laget og avkjølt bunnen. Prinsippet med å dele i 2, for så å sette andre halvpart oppå kan bli en utfordring. Bunnen er ikke stiv så man lett kan løfte andre halvpart oppå. Bunnen henger noe fast i bakepapiret, og er myk, så den kommer til å brekke/revne. Jeg kan kanskje klare det med å bruke en stor pizzaspade, lirke under og løfte med den. Men, spørsmålet er jo om kaka er som den skal da, er den spisende, eller må jeg lage ny? Ev hva har jeg gjort feil?

Jeg brukte denne oppskriften: https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/krem-og-sjokoladekaker/verdens-beste-kvæfjordkake

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...