AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Vi strever med å finne samarbeidsformen etter er krevende brudd. Det som er viktig for oss begge er å gjøre det beste for barna, men vi er ikke nødvendigvis enige i hva det innebærer i praksis. Barna er store nok til å si sin mening, men det er vanskelig å få de til å snakke/uttale seg… Vi skal i prinsippet ha delt omsorg/50-50/delt bosted. Jeg mener at det er den forelderen som har barna som også bestemmer hva ungene skal delta på av aktiviteter i «sine uker». Far mener ikke det samme, og melder barna på alt som finnes av cuper, treninger og turer uten å avklare med meg først. Han tar også som en selvfølge at jeg bestandig er tilgjengelig når han trenger barnevakt av ulike årsaker. Selv har han stort sett planer (jobb, trening, sosialt osv) når han ikke har barna. Dette irriterer meg noe voldsomt, og jeg føler meg rett og slett overkjørt. Hvordan praktiserer dere andre dette? Anonymkode: f59c3...bd6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Jeg tenker jo i utgangspunktet at barnet skal få delta på treninger, kamper og cuper uavhengig av hvem forelder det er hos, men selvsagt - det er din oppgave å melde på dette de ukene barnet er hos deg. Kanskje far har opplevd at du ikke gjør dette de ukene? Når det kommer til å stille opp som barnevakt, så gjør man det når det passer. Og legger planer som om Man ikke skal ha barna den uken. Anonymkode: b0795...dd1 11 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Aldri skjedd at jeg har glemt å melde på, eller prioritert annen aktivitet for den saks skyld. Problemet er at jeg ikke får tatt vurderingen en gang, for far trykker JA til invitasjonen i Spond før jeg har rukket å se den. Bare i dag har han meld ungene på tre forskjellige helgeaktiviteter som skal foregå til høsten - i «mine» helger - uten å spørre meg… Han vil styre ungenes fritid, også når de er hos meg. Hvordan skal jeg få han til å forstå at det ikke er hans oppgave? Anonymkode: f59c3...bd6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Du bestemmer i dine uker. Logg inn på Spond og meld dem fra igjen, hvis det ikke passer. Slutt å være tilgjengelig som barnevakt. Anonymkode: d389d...89c 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 "Hei Per. Jeg ser at du trykker ofte "skal" i Spond når det er ting som skjer de ukene jeg har ungene. Jeg vil gjerne at de deltar, men jeg vil også gjerne være den som bekrefter i appen. På den måten er jeg sikker på å få registrert alt i egen kalender samtidig, så jeg ikke går glipp av noe." Anonymkode: 9cabe...6d6 3 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Barnet er med på det det hadde vært med på om dere fremdeles bodde sammen. Så er det den som har samvær den helgen som ordner det. Hvis det skulle være noe problem stiller den andre parten opp for barnet. Barnet er den siste som skal ta på brudd, da får man det til hvis man vil. Anonymkode: 0b4d7...9b0 2
fru Alving Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Dere må jo bli enige om hva ungene skal delta på. Jeg tenker som så at går de på en aktivitet så deltar de i det som skjer uansett hvem som helg/ uke det er. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 Slik holder far på her også. Har vært gjennom dette utallige ganger på familievernkontoret uten at han endrer seg. Han ringer eller sender med melding om jeg avslår en trening i min uke og vil vite hva vi skal som er viktigere. Har prøvd snakke med han om dette så mange ganger uten at han tar notis av det. Jeg har bare helt sluttet svare han på slike ting, og som en over her skrev: Avslå om det er i din uke og det ikke passer. Jeg har bare lært meg å ignorere ut alt støy fra far. Jeg sender melding i Spond om det er beskjeder jeg vil trener skal ha. Still opp og ha barna de dagene det passer for deg og send en kort melding om at det ikke passer de dagene det ikke gjør det. Anonymkode: ec09c...430 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Barna må jo få delta på det som er. Det er ikke barnas syld at dere ikke holder samme. Når det gjelder barnevakt, må du bare bli strengere. Da får han finne noen andre som kan passe. Anonymkode: a40b0...457 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Høres som du saboterer trening/aktiviteter så skjønner far. Ideelt skulle du svart på dine uker, men du virker lite engasjert! Anonymkode: 6b1a8...749 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Vi har ett godt sammarbeid her, men regelen her er at den som melder barnet på noe, blir med barnet om det trengs, hvis det ikke passer for den andre… Så hvis mannen hadde meldt på barna en helg jeg hadde de, hadde han tatt de med, om det ikke hadde passet for meg…. Men…. Jeg skjønner det er lettere når samarbeidet er bra, og ingen vonde følelser etter bruddet! 💔 Og ang barnavakt i dine uker; Her ville jeg tatt en hvit løgn i din situasjon, og sagt at jeg måtte jobbe🤷♀️ Så om han hadde spurt om barnevakt, hadde jeg bare svart; Jobber overtid, tar en ekstra vakt, er på kurs/seminar eller hva som helst… Men selvsagt da om jeg viste barna var trygge med han eller andre steder selvsagt… Anonymkode: d97a1...e07
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres som du saboterer trening/aktiviteter så skjønner far. Ideelt skulle du svart på dine uker, men du virker lite engasjert! Anonymkode: 6b1a8...749 Absolutt ikke. Ungene deltar stort sett på alt, men jeg vil gjerne ha kontroll på hva hva som skjer når - for aktivitetsnivået er så høyt. Jeg er også engasjert som foreldrekontakt i flere av aktivitetene, men tar likevel ikke stilling til hva ungene skal prioritere i far sine uker. Anonymkode: f59c3...bd6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Samtidig så er jeg litt enig med far, hvis barna vil være med på aktivitetene så burde de få lov🙈 Men skjønner irritasjonen din, når det ikke bare er aktiviteter, men også det at han forventer du har de i hans uker, når det passer han… Anonymkode: d97a1...e07
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. Ungene deltar stort sett på alt, men jeg vil gjerne ha kontroll på hva hva som skjer når - for aktivitetsnivået er så høyt. Jeg er også engasjert som foreldrekontakt i flere av aktivitetene, men tar likevel ikke stilling til hva ungene skal prioritere i far sine uker. Anonymkode: f59c3...bd6 Men følger du ikke med i spond da. Får du ikke opp varsler? Anonymkode: a40b0...457
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barna må jo få delta på det som er. Det er ikke barnas syld at dere ikke holder samme. Når det gjelder barnevakt, må du bare bli strengere. Da får han finne noen andre som kan passe. Anonymkode: a40b0...457 Men hva om mor allerede har andre planer for seg og barna den helgen? F.eks. har bestilt tur til Legoland, med ferge og hotell og barna gleder seg. Så dukker det opp en cup, og far bare svarer ja selv om det ikke er hans uke, og han har selv lagt andre planer og kan ikke ha barna. Kan han bare bestemme at mor og barn må avbestille Legolandturen, siden barna jo må få delta på det som er? Hva om barna selv heller ønsker tur til legoland enn cup? Anonymkode: b0b18...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men følger du ikke med i spond da. Får du ikke opp varsler? Anonymkode: a40b0...457 Jo, men jeg sitter ikke konstant parat til å svare i det sekundet invitasjonen kommer. Anonymkode: f59c3...bd6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Den som har ungene følger opp fritidsaktiviteter og påmeldinger. Den som har ungene er også pliktet til å passe de, og evt avlyse sine planer hvis de ikke får barnevakt. Hvis Truls sier til far at han har lyst på fotballcup, så kan evt far si til deg: "Truls har lyst på fotballcup i Halden 8-12. juni. Ser det er din uke. Passer det for dere? Evt kan jeg reise med han" Anonymkode: 5890d...24e 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Slik holder far på her også. Har vært gjennom dette utallige ganger på familievernkontoret uten at han endrer seg. Han ringer eller sender med melding om jeg avslår en trening i min uke og vil vite hva vi skal som er viktigere. Har prøvd snakke med han om dette så mange ganger uten at han tar notis av det. Jeg har bare helt sluttet svare han på slike ting, og som en over her skrev: Avslå om det er i din uke og det ikke passer. Jeg har bare lært meg å ignorere ut alt støy fra far. Jeg sender melding i Spond om det er beskjeder jeg vil trener skal ha. Still opp og ha barna de dagene det passer for deg og send en kort melding om at det ikke passer de dagene det ikke gjør det. Anonymkode: ec09c...430 Ja, men hva er faktisk viktigere da? Aktiviteter er viktig for barna. Anonymkode: 658d0...f47
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hva om mor allerede har andre planer for seg og barna den helgen? F.eks. har bestilt tur til Legoland, med ferge og hotell og barna gleder seg. Så dukker det opp en cup, og far bare svarer ja selv om det ikke er hans uke, og han har selv lagt andre planer og kan ikke ha barna. Kan han bare bestemme at mor og barn må avbestille Legolandturen, siden barna jo må få delta på det som er? Hva om barna selv heller ønsker tur til legoland enn cup? Anonymkode: b0b18...1cb Hvis mor har bestilt denne turen, så selvfølgelig så drar dem. Men slik ts skriver det, virker det som det er et problem hver gang. Og hun har tilgang til spond selv så da har hun mulighet til å følge med. Men selvfølgelig innimellom så passer det ikke, men de bør få lov til å delta på så mye som mulig. Det er sosialt og gøy for barna. Anonymkode: a40b0...457
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 Jeg ser på det som en selvfølge at den som har barna svarer på Spond etc for ‘ sin’ tid. Hvis ikke blir det jo lett kaos og mye fram og tilbake. Hvis dere har krevende samarbeid så er det ihvertfall det beste. Og sånn som jeg forstår det så er det ikke sånn at du ikke melder barna på ting. Samtidig er det jo alltid sånn at det ideelle er for barn å være med på alt som er. Anonymkode: 8aeba...b6f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå