AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg har en 3-åring som er veldig utforskende og nesten klarer å få opp barnesikringen på vinduet (sikringen er på siden av vinduet, standard vindu). Problemet er at vinduet er i 2. etasje og fryktelig lavt, så han klarer å sette seg i vinduet (vinduskarmen er ca. 30 cm fra gulvet). Han lener seg på vinduet når det er åpent og jeg blir så utrolig redd for at sikringen skal gi etter. Faller han ned fra den høyden er det snakk om liv eller død da vi har betong under som ikke kan fjernes. Jeg har forsøkt å finne sikring til vinduet som ikke tar fra muligheten som rømningsvei, men det er ingenting jeg har funnet som faktisk vil være sterkt nok. Jeg har ringt flere vinduleverandører, men de har ingenting som er sterkt nok til å holde dersom han bruker mye kraft. Han har ikke språk da han er autist, så det hjelper ikke å forklare han at han ikke skal gjøre det. Er det noen her som har vært borti lignende problemstilling og kan hjelpe meg? Jeg er så redd hver eneste dag og klarer ikke å slappe av om natten fordi jeg er så redd for hva som kan skje. Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg ville prøvd å kontakte en ergoterapeut for barn i kommunen som kan undersøke hva hjelpemiddelsentralen kan tilby, de burde ha noe. Anonymkode: 6ca01...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Del Skrevet 12. juni 2024 https://cdon.no/hus-hage/sikkerhetslas-for-vinduer-hvit-p109645112?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_rH6oNrWhgMVOQ-iAx0VWQklEAQYESABEgKS9_D_BwE&gclsrc=aw.ds Vi har installert noe lignende på vinduene (bor i 3 etasje). Oppbevarer nøkkel i nøkkelskap høyt oppe men lett tilgjengelig. Anonymkode: 9776a...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Del Skrevet 12. juni 2024 Vet ikke om noen sånn sikring men kan du ikke lukke vinduet iallfall om natten når han er alene på rommet? Sett heller inn en vifte + luft ekstra før leggetid? Anonymkode: 810cb...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Del Skrevet 12. juni 2024 Må vinduet være rømningsvei? Evt så vet jeg feks NorDan har vinduer du må åpne med to hender - dette vil jo ikke gutten din klare på mange år enda. Jeg vil tro det er lettere å få et sikkert vindu enn å sikre vinduet du har. Anonymkode: dc01b...e2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 12. juni 2024 #6 Del Skrevet 12. juni 2024 Hva med å lære barnet at det ikke skal gjøre det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 12. juni 2024 #7 Del Skrevet 12. juni 2024 (endret) Snakk med ergoterapaut i kommunen. De kan være behjelpelig Her ser du noen mulighet som er via hjelpemidler sentralen https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=1821 Endret 12. juni 2024 av jegerrinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://cdon.no/hus-hage/sikkerhetslas-for-vinduer-hvit-p109645112?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_rH6oNrWhgMVOQ-iAx0VWQklEAQYESABEgKS9_D_BwE&gclsrc=aw.ds Vi har installert noe lignende på vinduene (bor i 3 etasje). Oppbevarer nøkkel i nøkkelskap høyt oppe men lett tilgjengelig. Anonymkode: 9776a...ec8 TS her. Hvordan opplever du kvaliteten på disse? Det var noe slikt vindusfirmaet solgte, men jeg er litt usikker på hvor sterkt de holder igjen om han lener seg på vinduet. Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet ikke om noen sånn sikring men kan du ikke lukke vinduet iallfall om natten når han er alene på rommet? Sett heller inn en vifte + luft ekstra før leggetid? Anonymkode: 810cb...efb TS her. Ja, det er det jeg gjør Noen ganger åpner han opp vinduet selv tidlig på morgenen, og i de tilfellene ønsker jeg å ha så mye sikring som mulig. Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Må vinduet være rømningsvei? Evt så vet jeg feks NorDan har vinduer du må åpne med to hender - dette vil jo ikke gutten din klare på mange år enda. Jeg vil tro det er lettere å få et sikkert vindu enn å sikre vinduet du har. Anonymkode: dc01b...e2b Takk for tips! Vi har releativt nye vinduer, så håper å unngå å skifte det ut om jeg kan finne noe annet. Men det er det vi må gjør i verste fall ja, så takk for tips! Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Del Skrevet 13. juni 2024 jegerrinne skrev (10 timer siden): Snakk med ergoterapaut i kommunen. De kan være behjelpelig Her ser du noen mulighet som er via hjelpemidler sentralen https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=1821 Takk for tips, jeg skal se på det! Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. juni 2024 #12 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for tips, jeg skal se på det! Anonymkode: 237c2...bf7 Veldig mye hjelpe midler en kan få via der hvis en trenger. Vet ikke om dere har hatt inne for å søke. Men eks kamera som reagerer på lyd og bevegelse kan og være greit å ha Og ergoterapaut ska kunne utrede hva en trenger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Del Skrevet 13. juni 2024 Kan disse fungere? https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/barnesikring/pn-beslag-sikringsbeslag-med-sperre-hvit Vi har de selv og de er vanskelig å få opp. Jeg har ikke prøvd med kraft dog. Anonymkode: d5745...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan disse fungere? https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/barnesikring/pn-beslag-sikringsbeslag-med-sperre-hvit Vi har de selv og de er vanskelig å få opp. Jeg har ikke prøvd med kraft dog. Anonymkode: d5745...aa3 TS her. Jeg så på disse også (kun på nettet), men var usikker på om de var for lette å få opp. Vanskelig å vite før man har montert de opp - hvor vanskelig eller lett det er. Han er jo bare 3, så han har jo ikke masse muskler, men han er veldig flink til å finne løsninger på ting og god til å åpne låser osv. Mannen min vil ikke montere masse forskjellig for å teste og etterlate hull, men det finnes kanskje butikker med noen låser montert så man kan teste ut? Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her. Jeg så på disse også (kun på nettet), men var usikker på om de var for lette å få opp. Vanskelig å vite før man har montert de opp - hvor vanskelig eller lett det er. Han er jo bare 3, så han har jo ikke masse muskler, men han er veldig flink til å finne løsninger på ting og god til å åpne låser osv. Mannen min vil ikke montere masse forskjellig for å teste og etterlate hull, men det finnes kanskje butikker med noen låser montert så man kan teste ut? Anonymkode: 237c2...bf7 Det kan hende du kan prøve de på Jernia? Det ligger og en video som viser hvordan de brukes. Jeg har problem med å få av barnesikringen selv og kan aldri tenke meg at verken 4 eller 6 åringen min hadde klart det. Jeg måtte ringe mannen første gang jeg skulle åpne vinduet 🙈 Anonymkode: d5745...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 15.20): Det kan hende du kan prøve de på Jernia? Det ligger og en video som viser hvordan de brukes. Jeg har problem med å få av barnesikringen selv og kan aldri tenke meg at verken 4 eller 6 åringen min hadde klart det. Jeg måtte ringe mannen første gang jeg skulle åpne vinduet 🙈 Anonymkode: d5745...aa3 TS her. Er det disse du har? https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/tilbehør-til-dør/håndtak-og-vrider-til-vindu/pn-beslag-vindussikring-pulverlakkert-hvit/p/58012329 Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #17 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): TS her. Er det disse du har? https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/tilbehør-til-dør/håndtak-og-vrider-til-vindu/pn-beslag-vindussikring-pulverlakkert-hvit/p/58012329 Anonymkode: 237c2...bf7 Nei. De her: https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/barnesikring/pn-beslag-sikringsbeslag-med-sperre-hvit/p/21626512?_gl=1*t0lrjf*_up*MQ..*_ga*MTM3ODY3ODkyLjE3MTgzOTcyODk.*_ga_33FJ6Z6EJN*MTcxODM5NzI4OS4xLjAuMTcxODM5NzI5My4wLjAuMTU3Mjc2NjQ4Mg.. Anonymkode: d5745...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #18 Del Skrevet 14. juni 2024 Barnet mitt har dårlig impulskontroll, så jeg har vært redd for det samme. Han er på samme alder. Vi bruker fortsatt babycall på grunn av det, så sitter han ikke oppe på natta og gjør noe farlig uten at vi får det med oss. Kanskje det kan være en trygghet for deg også? Ellers skal det vel være mulig å få tak i en grind eller gitter eller lignende. Anonymkode: 7f0d7...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #19 Del Skrevet 15. juni 2024 Jeg klarer ikke helt å se det for meg dette vinduet, men jeg synes det hørtes farlig ut for flere enn bare 3-åringer. Også 10-åringer og fulle 19-åringer på fest kan falle ut av et vindu, vil det være mulig? I såfall høres det jo ikke helt lovlig ut, dette vinduet (jeg har ikke peiling på lovverk for bygg og sikkerhet)? Og det bør kanskje plomberes, så det ikke kan åpnes i det hele tatt? Anonymkode: 16711...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #20 Del Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 22.35): Nei. De her: https://www.jernia.no/praktisk-hjem/sikkerhet-i-hjemmet/barnesikring/pn-beslag-sikringsbeslag-med-sperre-hvit/p/21626512?_gl=1*t0lrjf*_up*MQ..*_ga*MTM3ODY3ODkyLjE3MTgzOTcyODk.*_ga_33FJ6Z6EJN*MTcxODM5NzI4OS4xLjAuMTcxODM5NzI5My4wLjAuMTU3Mjc2NjQ4Mg.. Anonymkode: d5745...aa3 Tusen takk, kjøper nok de 😊 AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 23.15): Barnet mitt har dårlig impulskontroll, så jeg har vært redd for det samme. Han er på samme alder. Vi bruker fortsatt babycall på grunn av det, så sitter han ikke oppe på natta og gjør noe farlig uten at vi får det med oss. Kanskje det kan være en trygghet for deg også? Ellers skal det vel være mulig å få tak i en grind eller gitter eller lignende. Anonymkode: 7f0d7...c3a Det er så fælt når man blir så redd. Vi bruker fortsatt babycall, men jeg våkner ikke opp av at han står opp på natten om han ikke skriker. Låser soveromsdøren, for han går også ut av rommet og låser seg ut hoveddøren. Jeg ser for meg at han klatrer over grinden og faller ned trappen, så derfor låser vi døren hans. Jeg tror mye bedrer seg med alder og språk, men han er så utrolig utforskende og flink å finne løsninger, pluss en god dose dårlig impulskontroll sånn som din. Anonymkode: 237c2...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå