Gå til innhold

Knurrete golden retriever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en golden retriever på 1 år og 9 mnd. Siden puperteten startet han med mye knurring. Spesielt når min far koser med han og/eller andre mannfolk koser med han. Han knurrer også på typen min. 
Det er ikke noe knurring med meg eller min mor.

Jeg syntes dette er svært frustrerende. 
Han knurrer og viser tennene, men lokrer med halen og noen ganger gir labben. 

Ut fra min far mener hunden ikke noe «vondt» med det og at det er måten han koser på. Men i mitt synspunkt er ikke dette normalt. Bare når min far nærmer seg hunden, knurrer han og ser nesten litt truet ut. 
Han er svært dominerende. 

Tror dere dette er fordi han vil vise at han er «sjefen» og rett og slett føler deg truet av mannfolk?

Hvordan kan jeg lære han til å slutte med dette? Jeg kjefter på han når han gjør det men merker dette vertfall ikke hjelper.

Han knurrer også svært mye bare vi nærmer oss matskålen hans når han spiser. Vi må derfor stenge han inn på eget rom med lukket dør slik han kan spise i fred, men vi hører han knurrer bare vi står utforbi døren…..

Syntes det er veldig uvant med slik oppførsel med tanke på den andre golden retrieveren vi har (som snart er 10 år) aldri knurrer og vi kan klappe han og gjøre alt vi vil når han spiser uten noe knurring.

Var nylig hos dyrelegen med han minste (som knurrer). Dyrelegen mente sterkt dette IKKE er en normal oppførsel og vi burde oppsøke hundepsykog eller hva det heter… 

Trenger noen smarte tips! Jeg tør jo ikke å låne han vekk for noen timer til venner pga. er redd det plutselig kan hende noe.. (biting).

Anonymkode: cda92...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sier ifra om at han ikke ønsker en interaksjon. Logring er ikke bare et tegn på glede. De logrer også for å vise usikkerhet, opphisselse, aggresjon osv. At den samtidig veiver med labben, høres ut som et appeasement signal. Den knurrer fordi den ikke ønsker kos/interaksjon, men med halen og labben viser den også at den ikke ønsker å eskalere. Den ønsker ikke trøbbel.

Å kjefte på en knurrende hund skal man absolutt aldri gjøre. Knurring er en del av språket. Kjefting fører til mer usikkerhet i hunden, assosiasjon mellom personen som koser med den og ubehag (når denne personen prøver å kose med meg, får jeg kjeft), og ikke minst vil hunden muligens se seg nødt til å hoppe over knurringen, og gå rett til biting.

Knurring er en del av språket til hunden som den ikke vil ty til først. De vil bruke kroppsspråket for å kommunisere først. Kun om dette blir ignorert, og spesielt over tid, vil de eskalere til knurring. En hund som er kjapp til å knurre, har sannsynligvis blir ignorert når den har kommunisert med kroppsspråket. Vanligvis, om en hund ikke ønsker kos, så vil den gjøre én eller flere av disse tingene: snu hodet vekk, slikke seg rundt munnen, vise det hvite i øyet (whale eye), krype sammen, stivt ansikt/kropp. Å legge seg på ryggen er også noe hunder kan gjøre når de IKKE ønsker kos. Det er en vennlig "nei takk". Om en hund legger seg på rygg, så må man se på resten av språket til hunden for å finne ut om de faktisk ber om kos, eller om de prøver å si "Nei takk". 

Ikke alle hunder ønsker kos hele tiden. Jeg har én hund som elsker kos og vil ha kos når som helst, hvor som helst. Min andre hund er sensitiv til berøring. Hun ønsker absolutt ikke kos hele tiden. Om jeg strekker ut hånden/tar på henne, og hun snur hodet vekk, så lar jeg være å gi henne kos. Hun har erfart at jeg lytter til kroppsspråket hennes, og hun trenger derfor ikke å ty til sterkere signaler som knurring. Jeg har også funnet ut hvilke deler av kroppen hun foretrekker å bli klappet på de gangene hun ønsker kos, ved å se på kroppsspråket. Hunder har et veldig bredt og nyansert språk, og det er kjempegøy å fordype seg i språket. 

Menn er generelt større, har mørkere stemme, er ofte litt bråere/voldsom i bevegelsene osv, og derfor er det ikke uvanlig at hunder kan være mer skeptisk til menn enn kvinner. Om din far har vært mer "på" hunden når den ikke ønsker kos (fortsetter å kose og røre på den selv når den knurrer), er det ikke rart at hunden har mindre toleranse for ham en f.eks andre i familien.

Ressursforsvar av mat og annet er normalt i hunder til en viss grad. Om en hund opplever at den blir fratatt ting og ikke får ha bein og mat i fred, kan ressursforsvar utvikle seg og bli riktig så ille. 

Jeg er enig i at dere bør få hjelp av profesjonelle. Her er en liste over atferdskonsulenter dere kan ta kontakt med.

https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund

Anonymkode: 2fa65...216

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med dominans eller "sjef" å gjøre. Knurring er en måte å fortelle at hunden ønsker avstand. Det virker ikke her som om det blir respektert.

De som han knurrer på bør slutte å oppsøke ham og kose med ham. Respekter hundens grenser og språk.

Noe av det viktigste med ressursforsvar er at hunden, over lang tid, får erfare at den får ha sine ressurser i fred. Det er bra at dere holder dere borte når hunden spiser.

Anbefaler som innlegget over en dyktig atferdsterapeut. Enten en fra lenken over eller en her:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...