AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Del Skrevet 12. juni 2024 Vi skal besøke slektninger som har gravid katt, og barna (6, 😎 gleder seg veldig til kattunger. Bør jeg snakke med dem på forhånd om at kattunger kan komme dødfødte eller dø som nyfødt? Vet ikke så mye om katter så vet ikke hva som er vanlig. Det er kattens første kull. Vil ikke ta opp tema hvis det er veldig usannsynlig at det skjer, men hvis det ikke er uvanlig så tror vi skal ta praten på forhånd så det ikke kommer som et traumatiserende sjokk om de finner en død kattunge i kassen en morgen. Anonymkode: 4dcb5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Del Skrevet 12. juni 2024 Skulle stå 6 og 8, men det kom en emoji Anonymkode: 4dcb5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Del Skrevet 12. juni 2024 Du er veldig dramatisk om du tror det er traumatiserende å se et dødt dyr. slutt å sy puter under armene på barna dine. se Kjell leker med Lego uten hjelp tendenser Anonymkode: a9739...e9d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Del Skrevet 12. juni 2024 Ja, de kan være dødfødte, ha misdannelser og selv mor kan dø. Når en katt føder skal ikke barna være der uansett siden katten blir fort stresset. Anonymkode: 874de...2cb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Del Skrevet 12. juni 2024 Det hender jo. Men det er slik det er. Husker at da marsvinet vårt fikk unger så var det en unge som var dødfødt. Jeg kan ikke huske at vi ble traumatisert av det, det var jo kjipt selvfølgelig men vi skjønte alle at sånn går det noen ganger. Anonymkode: 6b66d...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Del Skrevet 12. juni 2024 Ja, jeg ville pratet med dem. Både om liv/død/misdannelser, men også om faren for at mor avviser ungene. Jeg var med på ulike dyrefødsler som liten, og det som gjorde størst inntrykk var den kua som bare avviste ungen sin. Det at kalven prøvde igjen og igjen, mens mora bare stanga den bort. Det varte nok ikke lenge før bonden skilte dem ad, men det gjorde uslettelig inntrykk på meg på 8. Og så er det jo også viktig at de vet at dersom mor blir stressa, så blir de "kastet ut" av rommet. At den fødende er viktigst. (Noe som barn jo også har godt av å lære). Anonymkode: bcce1...9d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er veldig dramatisk om du tror det er traumatiserende å se et dødt dyr. slutt å sy puter under armene på barna dine. se Kjell leker med Lego uten hjelp tendenser Anonymkode: a9739...e9d Hvordan er det å snakke med barna sine å sy puter egentlig? Mine barn har foreldre som lærer dem ting og snakker med dem om ting. Din 6-åring er tydeligvis overlatt til seg selv. Anonymkode: 4dcb5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Del Skrevet 13. juni 2024 En 6 og 8-åring kan godt høre om livets realiteter på forhånd. De blir nok ikke "traumatisert" verken av å se fødsel, døde kattunger eller misdannelser, men det vil uansett være nyttig for dem å vite om slikt på forhånd. Dette er jo en unik mulighet til å kunne ta praten med de om liv, sykdom og død, også når det gjelder folk og andre dyr. Anonymkode: 8f437...ce7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 13.38): Vi skal besøke slektninger som har gravid katt, og barna (6, 😎 gleder seg veldig til kattunger. Bør jeg snakke med dem på forhånd om at kattunger kan komme dødfødte eller dø som nyfødt? Vet ikke så mye om katter så vet ikke hva som er vanlig. Det er kattens første kull. Vil ikke ta opp tema hvis det er veldig usannsynlig at det skjer, men hvis det ikke er uvanlig så tror vi skal ta praten på forhånd så det ikke kommer som et traumatiserende sjokk om de finner en død kattunge i kassen en morgen. Anonymkode: 4dcb5...f13 Ja det er veldig vanlig, men siden ting kan gå galt under en fødsel så burde jo de som har ansvaret for katten være til stede ved fødselen så langt det lar seg gjøre. Og siden du tenker at det å se en død kattunge kan være så traumatiserende for barna dine så vil jo de som er til stede ved fødselen fjerne den eller de eventuelle døde kattungene. Anonymkode: 3cad8...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja det er veldig vanlig, men siden ting kan gå galt under en fødsel så burde jo de som har ansvaret for katten være til stede ved fødselen så langt det lar seg gjøre. Og siden du tenker at det å se en død kattunge kan være så traumatiserende for barna dine så vil jo de som er til stede ved fødselen fjerne den eller de eventuelle døde kattungene. Anonymkode: 3cad8...f12 Barna trenger ikke være til stede under fødsel. Jeg ser for meg mer at de går for å titte i kassen en morgen før vi har stått opp og forventer å se ukergamle kattunger som dier, og så blir de overrasket av døde kattunger i stedet. De vil jo være helt uforberedet på sånt med mindre vi tar praten på forhånd. Anonymkode: 4dcb5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. juni 2024 #11 Del Skrevet 14. juni 2024 Tenker at barn ikke har noe sammen med en kattemor og nyfødte kattunger å gjøre alene uansett, så dette oppdager dere voksne før barne får se dem uansett. Husk at noen katter kan bli overbeskyttende ovenfor ungene sine så smart å holde katter og barn adskilt om ikke voksne er tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #12 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barna trenger ikke være til stede under fødsel. Jeg ser for meg mer at de går for å titte i kassen en morgen før vi har stått opp og forventer å se ukergamle kattunger som dier, og så blir de overrasket av døde kattunger i stedet. De vil jo være helt uforberedet på sånt med mindre vi tar praten på forhånd. Anonymkode: 4dcb5...f13 Barn på 6 og 8 skal ikke gå og titte i fødekassa til ukjent katt uten voksne tilstede. Anonymkode: 29d29...31f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #13 Del Skrevet 14. juni 2024 Mine katter da jeg vokste opp: Kull 1 - 3 kattunger, alle vokste opp Kull 2 - 2 kattunger, begge vokste opp Kull 3 - 2 kattunger, frøs ihjel i løpet av kort tid siden de ble født ute på vinteren (skjer jo ikke i deres tilfelle) Kull 4 - 4 kattunger, alle vokste opp Kull 5 - bare én kattunge, og den døde første natta Kull 6 - 2 kattunger, da de var rundt 7-8 uker gamle døde den ene på veldig traumatisk vis pga. en medfødt defekt Kull 7 - 3 kattunger, kattemor bet ihjel den ene (jeg vet ikke hvorfor) Så ja, det er en del som kan gå galt... Anonymkode: a90ab...779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Del Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barna trenger ikke være til stede under fødsel. Jeg ser for meg mer at de går for å titte i kassen en morgen før vi har stått opp og forventer å se ukergamle kattunger som dier, og så blir de overrasket av døde kattunger i stedet. De vil jo være helt uforberedet på sånt med mindre vi tar praten på forhånd. Anonymkode: 4dcb5...f13 Jeg har ikke sagt noe om nødvendighet av at barna er der ved fødsel. Og om dine barn forventer å se ugle kattunger dagen etter en fødsel så tenker jeg at det er kanskje her du burde ta praten. Og som nevnt så burde de som har ansvaret for katten være der ved fødselen og om de er det så legger du jo en død kattunge tilbake sammen med moren. Anonymkode: 3cad8...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå