Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke god selvfølelse, og det henger vel sammen med det, men jeg skjemmes så veldig over hvordan jeg ser ut. Logisk sett vet jeg at jeg er ganske normal og ikke vekker oppsikt pga utseendet, men når kjæresten og venninner kommenterer at jeg er pen og søt, så føler jeg virkelig at de ikke ser hvordan jeg egentlig er. Dette er så slitsomt, den trangen jeg har til å nesten gjemme meg bort og lurer på om jeg klarer å skjule det. Hvordan i alle verden skal jeg jobbe med dette? For jeg skjønner at det kanskje ikke er helt normalt.

Anonymkode: 4ee3e...742

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kansje prate med en psykolog om dette.Høres ikke greit ut å ha det slik.

Anonymkode: 2aaa8...74e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

når kjæresten og venninner kommenterer at jeg er pen og søt, så føler jeg virkelig at de ikke ser hvordan jeg egentlig er

Vet de hvilket syn du har på deg selv? 

Spør du dem hva de synes / er du ute etter bekreftelser /sier de det "av seg selv"? 

Formidlet foreldrene dine til deg at du ikke var verdt noe? 

hva er det med utseende som gjør at du vil gjemme deg? 

hva synes du om å være så overflatisk? Altså at utseende skal være det eneste viktige her i verden? 

Anonymkode: bdcd5...25e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke tenk så mye negative tanker, men kom med en positiv tanke om deg selv hvis de dukker opp. 
Få deg perspektiver - tenk på folk som har proteser og rullestol og sykdom. Tenk tilbake om det er noen grunner til at du tenker slik - har du blitt mobbet e l? 
Få deg en rollemodell, en person som fungerer selv om hen ikke ser perfekt ut. 

F eks jeg har slitt med hudsykdom og ville bare gjemme meg, men det hjalp meg å møte en kvinne som var verre enn meg, men ikke lot seg prege av det i det hele tatt. 

Anonymkode: 575e4...119

Skrevet (endret)

Du har kjæreste så du må ha andre kvaliteter som overskygger utseende.Det sitter i hodet på deg,prøv å snakk med en psykolog om dette.

Endret av Bælfeit
skriveleif
Skrevet (endret)

:gruppeklem:❤️

Det finnes gode teknikker for å jobbe med selvfølelse. Alt i fra hèlt banale ting, som å henge opp små lapper med positive ord. Helst med en bekreftelse ala' "Jeg er../Jeg har..". :nikke:

Poenget er at det er gjentagende og positivt. (Du trenger ikke en gang tro på det.)

Når du ser det jevnlig, vil underbevisstheten begynne å jobbe på lag med deg.

Det kan være alt fra å skrive "jeg er vakker" med leppestift i badespeilet. Hver gang du er på badet, vil du ubevisst få det integrert.

Sakte, men sikkert vil det ta toppen av selvkritikk. 

Legg det inn neste gang du bytter passord! :"Jeg er positiv og vakker". Legg det som tekst når du åpner telefonen. Bittesmå, men hyppige, positive ord. 

Det er like mye kraft i det positive som det negative.

Om det føles for alternativt, så tenk på det som støttetanker. 

Når man vet hvor kjapt man føler seg svakere av negativitet, så er det en trøst å vite at det positive ligger like lett for oss. 

Lytt på de som sier gode ting.. ❤️

Endret av Tradegy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...