Gå til innhold

Lov til å ikke leie ut til folk med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter å skriver utleieannonse for første gang. Er det lov til å si at man ikke leier ut til fokk med barn, eller må jeg evt. sile de ut i etterkant? Dette er en toroms på 45 kvm. I vår kjeller om det er av betydning. 

Anonymkode: 786f7...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lov eller ikke, for å slippe bråk hadde jeg silt de ut etterhvert.

Anonymkode: 18ea9...48a

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over her....sil det ut etter hvert. Men, det er du som skal leie ut og du er i din fulle rett til å bestemme det selv. Eneste er at annonsen ser bedre ut om du ikke skriver uten barn. Du kan evt. skrive at du ønsker leietakere som er rolige, ordensmennesker og gjerne uten barn.

Anonymkode: 055ad...2fa

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitter å skriver utleieannonse for første gang. Er det lov til å si at man ikke leier ut til fokk med barn, eller må jeg evt. sile de ut i etterkant? Dette er en toroms på 45 kvm. I vår kjeller om det er av betydning. 

Anonymkode: 786f7...ad9

Jeg ville ikke skrevet det. Men det er jo bare å la være å invitere barnefamilier på visning. Du bestemmer selv hvem du leier ut til og har generelt stor mulighet til å sortere selv når det er snakk om leilighet i eget hus, gitt at du ikke diskriminerer på etnisitet osv.. 

Anonymkode: e62cc...b7e

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatpersoner har i utgangspunktet lov til å leie ut til hvem de vil i sitt eget hjem, etter egne preferanser. Men det går jo ann å være litt smart angående hvordan man formulerer seg. 

Anonymkode: 76238...76c

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en toroms i eget hus (ikke kjeller/sokkel, så vi hører ikke noe til leietaker, men det er likevel i huset vårt) og vi ønsker ikke å leie ut til folk med barn. Vi skriver i annonsen at leiligheten passer best til enslige, og så inviterer vi kun de som presiserer at de er enslige på visning. Det er ganske hett på leiemarkedet om dagen, så det er nok av potensielle leietakere å velge i.

Anonymkode: 80c8c...022

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv det egner seg best for enslige eller par uten barn?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ofte for enslig, studenter eller lignende. 

Anonymkode: f86d7...8c1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymous 91 said:

Skriv det egner seg best for enslige eller par uten barn?

Dette er nok en god tilnærming ja. Ikke fokuser på hvem du ikke vil ha i annonsen. 

Skriv heller hvem leiligheten egner seg for. 

Anonymkode: e62cc...b7e

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke være ærlig i annonsen? Sparer både utleier og potensielle leietakere for tid og spørsmål. 

En privat kan selvsagt leie ut til hvem man vil. Uansett 

Anonymkode: f6810...e7e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke SI hvem du ikke vil leie til, for gud skyld. Bare velg noen som passer dine kriterier til slutt. Ingen nevnt, ingen sinte som blir holdt utenfor og du slipper en opptreden i lokalavisa 

Anonymkode: 42931...400

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å skrive par uten barn risikerer du at paret får barn etterhvert når de har flyttet inn. 

Anonymkode: 51bac...e24

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sitter å skriver utleieannonse for første gang. Er det lov til å si at man ikke leier ut til fokk med barn, eller må jeg evt. sile de ut i etterkant? Dette er en toroms på 45 kvm. I vår kjeller om det er av betydning. 

Anonymkode: 786f7...ad9

Er ikke sikkert barnløse er noe roligere. Kanskje de har full fest støtt og stadig med mye støy?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Det er jo lov til å skrive ingen kjæledyr, samme med barn og du bestemmer helt selv hvem du vil skal bo der 

Skjønner deg godt forresten 

Anonymkode: 7a66e...f7d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Privatpersoner har i utgangspunktet lov til å leie ut til hvem de vil i sitt eget hjem, etter egne preferanser. Men det går jo ann å være litt smart angående hvordan man formulerer seg. 

Anonymkode: 76238...76c

Joda. Men skal man diskriminere, så er det smartest å gjøre det på en litt mindre prangende måte enn å skrive det i klare ordelag i annonsen. En kan selvfølgelig skrive «perfekt for enslige eller par». Det impliserer at barnefamilier ikke passer inn, uten at noen finner grunnlag til å bli støtt.

 

Jeg hadde bedt interesserte ta kontakt ved å fortelle om seg selv og hvordan leieforhold de ser for seg. Da er det bare å sile ut uaktuelle kandidater etterhvert.

Anonymkode: e2885...498

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Er ikke sikkert barnløse er noe roligere. Kanskje de har full fest støtt og stadig med mye støy?

Whataboutism. Det er helt meningsløst å diskutere unntak på denne måten. Tommelfingerregelen er at jo flere (små) barn, desto mere støy og slitasje på utleieobjektet. 
 

 

Anonymkode: e2885...498

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan leie ut til hvem du vil. Men som andre her nevner, ville jeg heller fokusert på hvem du ønsker å få inn, heller enn hva du IKKE ønsker. F.eks. "Passer best for en rolig person, evt par" eller lignende. Var nylig på leting etter leilighet og da styrte jeg bevisst unna alle utleiere som ramser opp ting de ikke ønsker, selv om jeg passet fint inn i ønskene deres. Det blir rett og slett veldig negativt og gir et dårlig inntrykk, spesielt om du har flere punkter du ikke vil ha. At man ønsker rolige folk er fullt forståelig, det vil vel alle - men om du skriver "Festing og bråk er IKKE tillatt!!!" i annonsen, så får jeg inntrykk av at du er typen som blir sur om du så mye som hører snurten av at det bor folk der, og bare skal ha pengene rett i lomma uten å forholde deg til at det er et helt menneske som skal leve i leiligheten. 

Når det er sagt, så kan du ikke styre hva folk gjør etter de har flyttet inn. Dvs. du kan selvsagt unngå å leie ut til barnefamilier, men hvis det flytter inn et par (eller en singel person som får seg samboer) og de blir gravide, så er det lite du får gjort. Med mindre leiligheten er så liten at det da blir overbefolket, men 45 kvm går da helt fint til to voksne og en baby. 

Anonymkode: 7b39b...e61

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo aldri garantert at folk ikke får barn etter hvert. 

Anonymkode: 88836...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...