Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig at fosteret dør i slutten av første trimester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg leser støtt på babyverden om folk som har sett en liten bamsemums med bankende hjerte i uke 6-8, for så å komme på ny UL senere og finne ut at barnet har dødd. 

Jeg opplevde kjemisk 4+2 for noen mnd siden og har i tillegg prøvd kjempelenge å bli gravid, så jeg er nok ekstra engstelig pga det. Er i dag 9+5 ut i fra EL og var på TUL for 2 uker siden der alt var fint, og jordmor sa at da er sjansen for at det går galt ganske lav. Jeg er i tillegg under 30, så har vel sånn sett statistikken på min side. Har bestilt meg ny TUL i neste uke fordi jeg er så bekymret etter å ha lest om andre som har mistet i slutten av første trimester. Vet ikke hva jeg skal gjøre hvis det går galt... 

Anonymkode: 65561...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjeldent, bare noen få prosent. Hvilket betyr at i langt over 9 av 10 svangerskap går det fint.

Husk at det er gjerne de som har opplevd at det går galt som skriver. Alle de tusenvis som går bra har ingen grunn til å skrive. Derfor får du gjerne en følelse av at det er mye mer vanlig enn det er.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Vilde78 skrev (1 time siden):

Det er sjeldent, bare noen få prosent. Hvilket betyr at i langt over 9 av 10 svangerskap går det fint.

Husk at det er gjerne de som har opplevd at det går galt som skriver. Alle de tusenvis som går bra har ingen grunn til å skrive. Derfor får du gjerne en følelse av at det er mye mer vanlig enn det er.

Takk for svar, det er til god hjelp ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du er under 30 så da er dine sjanser gode.

Hvor mange graviditeter ender i spontan abort?

Risikoen for at et svangerskap endte i spontanabort var 12,8 prosent, det vil si om lag ett av åtte svangerskap. Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder.21. mars 2019

Anonymkode: fee67...c09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du skriver du er under 30 så da er dine sjanser gode.

Hvor mange graviditeter ender i spontan abort?

Risikoen for at et svangerskap endte i spontanabort var 12,8 prosent, det vil si om lag ett av åtte svangerskap. Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder.21. mars 2019

Anonymkode: fee67...c09

Hvis du leser spørsmålet mitt, spør jeg om risiko for spontanabort i slutten av første trimester. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du regne ut ca. prosentvis risiko for spontanabort: https://datayze.com/miscarriage-chart 

Den siden hjalp veldig på nervene for min del iallfall :) 

Anonymkode: 03454...2bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du leser spørsmålet mitt, spør jeg om risiko for spontanabort i slutten av første trimester. 

Den er lav. 

Anonymkode: 93c18...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her kan du regne ut ca. prosentvis risiko for spontanabort: https://datayze.com/miscarriage-chart 

Den siden hjalp veldig på nervene for min del iallfall :) 

Anonymkode: 03454...2bb

Takk! Så 2,7% for meg da. Det er jo veldig lavt ja :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes jeg leser støtt på babyverden om folk som har sett en liten bamsemums med bankende hjerte i uke 6-8, for så å komme på ny UL senere og finne ut at barnet har dødd. 

Jeg opplevde kjemisk 4+2 for noen mnd siden og har i tillegg prøvd kjempelenge å bli gravid, så jeg er nok ekstra engstelig pga det. Er i dag 9+5 ut i fra EL og var på TUL for 2 uker siden der alt var fint, og jordmor sa at da er sjansen for at det går galt ganske lav. Jeg er i tillegg under 30, så har vel sånn sett statistikken på min side. Har bestilt meg ny TUL i neste uke fordi jeg er så bekymret etter å ha lest om andre som har mistet i slutten av første trimester. Vet ikke hva jeg skal gjøre hvis det går galt... 

Det er snakk om få prosenter. Dersom man har sett hjertet slå så er det 3-5% sannsynlig at det stopper opp etter det og dør. 

Har opplevd det selv i uke 11. 

Anonymkode: 82743...46c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.52):

Det er ikke mange som opplever det, men jeg opplevde det 3 ganger. Alle etter uke 9. på to av dem hadde jeg til og med hatt vellykket UL uke 10+4/10+5. Virkelig kjedelig. De færreste er så uheldig.

Anonymkode: 27174...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...