AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg må be om råd. Situasjonen er at min ex fikk kjæreste med to barn. Jeg har en over og under 18. Fra barna mine møtte henne for første gang gikk det 3 mnd før barna mine fikk vite at de skulle flytte inn i huset til far. De reagerte selvfølgelig på det siden det gikk så fort. De ble lovet at barna mine og hennes barn skulle være der annen hver helg for at situasjonen skulle bli mer smooth. Sånn gikk det ikke. Barna hennes er der fast og de har delt hennes barn hver helg,slik at de alltid er der. Barna mine er der annen hver helg. Eller skulle. De vil ikke dra dit lenger siden far har lovet noe de ikke kan holde. Så barna mine føler seg rett og slett kastet ut fra sitt eget hjem siden de ikke blir hørt. Både jeg og barna har prøvd å snakke med far men han er helt fjern og det er tydelig at han prater gjennom kjæresten sin. Jeg synes det er for j.... Å stå på sidelinjen og se på at far ikke klarer å sette barna sine først annen hver helg. Det eneste han tenker på er at de som bor der nå har det bra og tilrettelegger for dem men ikke sine egne barn. Barnet mitt har sendt han mld og sagt ifra og spurt om når de kan komme om de kan være der alene uten hennes barn men det hjelper ikke. Han blir bare sur og sinna. Og sier han noe om dette hjemme til kjæresten blir hun sur og lager dårlig stemning der ifølge barnet mitt. Jeg får fryktelig vondt av at han ikke prioriterer barna sine den lille tiden det er snakk om men bare tilrettelegger for hennes barn. Helt hjerteløst av to voksne syntes jeg. Vil legge til at jeg prøvde å sende mld til far om hva barna hadde sagt men da fikk jeg dritt tilbake om hvor tiltaksløse jeg og samboeren min er og at det ikke er rart unga er som dem er, jeg hadde tvunget han til å være sammen med meg osv. Helt meningsløse ting. Oppigjennom oppveksten er det jeg som har tatt meg av barna mens far har vært opptatt med seg og sitt. Han har plenty av tid men engasjerer seg ikke og har ikke gjort det på 18 år. Utad er alt perfekt men han er ordentlig ufin. Hva kan jeg gjøre? Trodde det var en selvfølge å sette barna sine først. Anonymkode: 41f36...c9a 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Barna dine er så pass gamle at du burde ikke lenger kontakte far for slikt, spesielt ikke på 18 åringens veger. Syns også det er svært spesielt av dine barn å ikke tåle å dele på oppmerksomheten med ny kjæreste og kjærestens barn. Skal han kaste dem ut av egent hjem fordi dine barn ikke klarer å forholde seg til andre mennesker? Anonymkode: 7846d...33b 16 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barna dine er så pass gamle at du burde ikke lenger kontakte far for slikt, spesielt ikke på 18 åringens veger. Syns også det er svært spesielt av dine barn å ikke tåle å dele på oppmerksomheten med ny kjæreste og kjærestens barn. Skal han kaste dem ut av egent hjem fordi dine barn ikke klarer å forholde seg til andre mennesker? Anonymkode: 7846d...33b Ærlig talt. Det hadde ikke vært lenge far hadde trengt å være særboer før ungene var ute av redet. Her skader jo far relasjonen til egne i unger for å tekke kjæresten og hennes barn. Virker ikke som om far er villig til å fire på noe heller. Er det aktuelt for dine barn å snakke med far på fvk, uten deg, TS? Anonymkode: 51238...cda 16 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barna dine er så pass gamle at du burde ikke lenger kontakte far for slikt, spesielt ikke på 18 åringens veger. Syns også det er svært spesielt av dine barn å ikke tåle å dele på oppmerksomheten med ny kjæreste og kjærestens barn. Skal han kaste dem ut av egent hjem fordi dine barn ikke klarer å forholde seg til andre mennesker? Anonymkode: 7846d...33b Selv om de ble lovet at de skulle ha helgene alene hos far? Nå har de jo tilrettelagt kun for hennes barn 100% Anonymkode: 41f36...c9a 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ærlig talt. Det hadde ikke vært lenge far hadde trengt å være særboer før ungene var ute av redet. Her skader jo far relasjonen til egne i unger for å tekke kjæresten og hennes barn. Virker ikke som om far er villig til å fire på noe heller. Er det aktuelt for dine barn å snakke med far på fvk, uten deg, TS? Anonymkode: 51238...cda Jeg har tatt kontakt med fvk etter barnets ønske men det er lang ventetid. Jeg også stusser på at han ikke prioriterer den lille tiden de kunne hatt sammen. Det er noen timer annenhver hver helg. Anonymkode: 41f36...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Så da skal de kastes ut av sitt hjem annen hver helg? Anonymkode: 7846d...33b 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Dette må du ikke blande deg i. Du kan ikke tvinge ham til noe. Ta et laaaaangt skritt tilbake og la far få ta ansvaret for sin egen relasjon til barna. Det er faktisk ikke din jobb. Anonymkode: 739d9...949 15 2
Beloved Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 Høres jo ut som om barna dine er gamle nok til at du ikke kan pålegges å sende dem dit, så la dem velge selv om de vil dra eller ikke? Om far ønsker å prioritere "nyfamilien" over barna dine, så er det skikkelig trist selvfølgelig, men han kommer forhåpentligvis til å angre og hive seg rundt når han ikke har sett barna sine på noen måneder.. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Det er ingenting du kan gjøre for å endre far. Ville brukt kreftene på å validere følelser og støtte ungene i den drittsituasjonen de er i, med en far som ikke evner å prioritere dem. Anonymkode: 6e0a0...726 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 De har jo ikke blitt kastet ut, men velger å ikke de dit pga sine stesøsken. Når de er så store så er det vel begrenset hvor mye tid de er inne, hjemme sammen med forelder i helgen uansett? Hvorfor kan de ikke være i samme hus som stesøsken? Anonymkode: 6649f...5d5 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Ja når forelskelsene treffer ramler vettet ut passer på enkelte. Aner ikke alder på barn nr 2 men jeg ville støttet barna mine, og dem kunne fint vært hos meg. At far har lyst til og ødlegge for seg selv for en ny kjæreste sier litt om han, så får vi håpe han kommer til vettet etterhvert før barna ikke vil ha så mye med han og gjøre. Dey blir dumt og love når dem flytter sammen at den andre familien ikke er der, aner ikle forholdet dem andre har til sin far. Men far kunne tatt seg bryet og gjort noe med barna alene og brukt tiden på dem annhver helg uten dem andre på slep går ann. En tur til familievernskontoret høres lurt ut, barna er såpass store så dem bør også få være med i samtalen. Om far kjører på med sitt, så var gla dem har deg. Faren til barna her priortiertr bonusmor og dem sine nye barn dem fikk i mange år, det får han igjen for nå. Barna får selv velge har aldri bett dem velge bort far som nå unge voksene. Dem kommer alltid til meg på viktige dager og ferier osv. far sutret om det engang, men mine minnet han om valget han selv gjorde, for en ny kvinne. Anonymkode: 30bfc...93a 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Ts her. Barna mine syntes det har gått for fort og føler seg løyet til siden de ble lovet annen hver helg alene og ikke med fullt hus. De rakk jo aldri å få noen relasjon før de flyttet inn og nå er hele huset invadert av ukjente som barna sier. Anonymkode: 41f36...c9a 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Når far kommer og ber om at ungene hans skal skrive under på uskifte, for han vil sikre den nye dama og ungene hennes ved ekteskap - da må de si nei. Han kan selfølgelig skrive alt han har over på henne i levende live, men får håpe han ikke kommer på den tanken. Anonymkode: 336cf...c27 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Barna mine syntes det har gått for fort og føler seg løyet til siden de ble lovet annen hver helg alene og ikke med fullt hus. De rakk jo aldri å få noen relasjon før de flyttet inn og nå er hele huset invadert av ukjente som barna sier. Anonymkode: 41f36...c9a Voksene barn… Er de oppdratt då feil? Anonymkode: 7846d...33b 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har jo ikke blitt kastet ut, men velger å ikke de dit pga sine stesøsken. Når de er så store så er det vel begrenset hvor mye tid de er inne, hjemme sammen med forelder i helgen uansett? Hvorfor kan de ikke være i samme hus som stesøsken? Anonymkode: 6649f...5d5 Nå var det jo far som lovet dem noe han ikke kan holde, dem hadde kjent ny samboer kun i 3 mnd før dem flyttet inn. Man må ta hensyn til mere en seg selv når man har hjemmeboende barn. Dem trenger tid, og venne seg til både ny kjæreste og nye barn i sitt hjem er ikle bare bare. Far lovet ting han ikke kan holde bare for og forsvare det og flytte sammen etter så kort tid. Man aner ikke om man går sammen engang. Men far er jo viktigst her. Lurer på hvordan dem andre barna har det med alle disse forandringer, når dem tydeligvis har to voksene som kun tenker på sine egne behov for andre. Anonymkode: 30bfc...93a 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Barna mine syntes det har gått for fort og føler seg løyet til siden de ble lovet annen hver helg alene og ikke med fullt hus. De rakk jo aldri å få noen relasjon før de flyttet inn og nå er hele huset invadert av ukjente som barna sier. Anonymkode: 41f36...c9a Dessverre ikke en uvanlig problemstilling etter samlivsbrudd, og hos mange barn setter dette spor. Far er feig, og ødelegger sitt forhold til barna på denne måten. Det har ikke så mye å si hvilken alder barna er i, det er hvordan dette treffer dem, som er av betydning. Anonymkode: 8caba...947 7 1 2
Hippogriff Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 (endret) Greit nok at det har gått fort. Men jeg forstår ikke helt hvordan dette er å legge bedre til rette for hennes barn enn for hans? Det er vel ikke verken bedre eller verre for dem å tilbringe annenhver helg med stesøsken. Sånn ut over det er barna dine veldig store nå. Mine barn kunne sikkert få ha medbestemmelse gjennom oppveksten om jeg skulle flyttet sammen med en mann eller ikke - men etter de har blitt myndige? Nja. Hensynet til dem er fortsatt viktig - helt avgjørende faktisk og jeg hadde ikke gjort noe sånt etter bare 3 mnd - men bestemme hadde de ikke fått lov til. Edit: Og eksen skal i alle fall ikke blande seg når barna er voksne. Da hadde han blitt tydelig plassert. Endret 12. juni 2024 av Hippogriff 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva kan jeg gjøre? Trodde det var en selvfølge å sette barna sine først. Anonymkode: 41f36...c9a Tydeligvis ikke noe i forhold til far. Far får gjøre som han vil etter sin eget velbefinnende. Det du derimot kan gjøre, er å ha en åpen dør for barna og la de vite at de er alltid velkommen hos deg. De velger jo selv ang samværet, og om far ikke vil gjøre noen endringer så blir det som det blir. Om han ikke vil høre på barna, javel, men da får han ikke komme og klage over dårlig forhold med barna sine. Dette legger han opp til helt selv. Du kan bare si til barna at du ikke vet hvorfor han velger å gjøre som han gjør, og at det ikke er noen poeng i å spekulere heller. Han gjør som han gjør, sånn er det bare. Barna har full rett til å føle som de gjør, og det er det bare for deg å anerkjenne. Det er dumt at det blir som dette, men shit happens i livet. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Barna mine syntes det har gått for fort og føler seg løyet til siden de ble lovet annen hver helg alene og ikke med fullt hus. De rakk jo aldri å få noen relasjon før de flyttet inn og nå er hele huset invadert av ukjente som barna sier. Anonymkode: 41f36...c9a Og det kan man jo skjønne. Men det er dette far gjør. Det er helt og holdent hans ansvar å opprettholde sin relasjon til barna sine. Om han ikke vil, er det lite du kan gjøre annet enn å være der for barna. Anonymkode: 53931...f5d 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Nå mangler bare et nytt kjærlighetsbarn, så er virkelig stemninga på topp i lang tid framover. Stakkars unger på alle kanter med så egoistiske foreldre. Synes virkelig hennes unger at det å bo med en nærmest fremmed mann i hans hus er så stas? Anonymkode: 336cf...c27 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 Dere som mener at «et barn over og et barn under 18» er for voksne til å reagere på denne situasjonen, hvilken planet lever dere på? Tror ikke dere kan ha barn selv, eller så har dere opplevd så mye vondt at dere har blitt gretne og bitre mennesker, istedetfor å bruke det til å utvikle empati og klokskap. Selvfølgelig trenger man foreldrene sin etter fylte 18 år, og man trenger et hjem (eller to, som det ofte blir ved samlivsbrudd). Anonymkode: 8caba...947 10 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå