AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 satte meg i stolen og begynte å lese nyheter (etter at vi hadde avklart hvordan jeg ville ha at hun klipte). Hun prata ivei om løst og fast og stilte en hel masse spm. Da vil man jo ikke være frekk og ignorere. Men jeg tør heller ikke å si "ser du ikke at jeg leser? Hvorfor forstyrrer du meg?" Er det meg som har gått glipp av nye uskrevne regler omkring interaksjon? Jeg ser jo ofte folk (unge) som sitter med hodetelefoner og -støpsler og alt mulig som likevel fører livlige samtaler seg imellom. Så det er kanskje ikke lenger et tegn på at man ikke er åpen for en prat? Hverken hodetelefoner eller lesing? På den annen side er det kanskje noe en frisør blir pålagt å gjøre: Prat med kunden, få kunden til å føle seg viktig og ivaretatt. Da er sannsynligheter for å selge flere produkter større. Anonymkode: f9dbb...95b 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): satte meg i stolen og begynte å lese nyheter (etter at vi hadde avklart hvordan jeg ville ha at hun klipte). Hun prata ivei om løst og fast og stilte en hel masse spm. Da vil man jo ikke være frekk og ignorere. Men jeg tør heller ikke å si "ser du ikke at jeg leser? Hvorfor forstyrrer du meg?" Er det meg som har gått glipp av nye uskrevne regler omkring interaksjon? Jeg ser jo ofte folk (unge) som sitter med hodetelefoner og -støpsler og alt mulig som likevel fører livlige samtaler seg imellom. Så det er kanskje ikke lenger et tegn på at man ikke er åpen for en prat? Hverken hodetelefoner eller lesing? På den annen side er det kanskje noe en frisør blir pålagt å gjøre: Prat med kunden, få kunden til å føle seg viktig og ivaretatt. Da er sannsynligheter for å selge flere produkter større. Anonymkode: f9dbb...95b du får begynne å gå til en annen frisør og si at du ikke er norsk og snakke veldig veldig skrøpelig engelsk.. por favor.. Anonymkode: 0f671...a53 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Jeg ville sagt på vei bort til stolen at jeg er veldig sliten, og at dette er min lille stund egentid der jeg faktisk kan lese et blad i ro og fred uten at barn eller plikter avbryter meg. Anonymkode: c1387...09c 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville sagt på vei bort til stolen at jeg er veldig sliten, og at dette er min lille stund egentid der jeg faktisk kan lese et blad i ro og fred uten at barn eller plikter avbryter meg. Anonymkode: c1387...09c Omtrent det samme her, sier noe om at det skal bli så deilig å bare sitte og bli ordnet med, og at jeg har gledet meg til det. De frisørene jeg har gått til har vært veldig forståelsesfulle på dette 🙂 Anonymkode: 1decb...2c4 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Dette er det eneste perfekte stedet for Resting Bitch Face. Jeg har et naturlig resting bitch face, og passer på å ikke smile mer enn når jeg sier hei, og når klippen er ferdig er jeg mitt hyggelige-jeg. Ingen vil prate med sure kjerringer. Ok, så ille er det ikke, men jeg har et skikkelig resting bitch face. Anonymkode: 6085d...138 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Du kan jo bruke andre ord enn "gidder ikke". For eksempel: "jeg er utrolig sliten og gleder meg til å bli behandlet uten small talk i dag". voila! Anonymkode: 167ed...295 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Ikke sitt med et ukeblad eller på mobilen. Ta med en bok. Se ned i boka. Hvis frisøren sier noe, så kan du se litt forvirret opp og si; Unnskyld, hva sa du? Og så svare veldig kort på spørsmålet hennes og så lese videre. Gjentas til hun tar hintet. Anonymkode: 84392...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 Du kan jo bare si det på en hyggelig måte «jeg er ganske sliten i dag og klarer ikke å prate så mye» Anonymkode: 5a125...62f 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Jeg går så å si aldri til frisøren. Når jeg først er der vil jeg gjerne ha en rolig stund. Tok mot til meg her om dagen. Da sa jeg ifra på forhånd at jeg var utslitt etter jobb, og kom til å være stille/ikke si så mye. Ble lite prat, annet enn nødvendig rundt klippen. Ble ikke pinlig stille heller, og det må jo være godt for de å slippe smalltalk inninellom. Anonymkode: 3cb9c...1a1 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Jeg prater aldri med frisøren unntatt å diskutere behandling og frisyre. Aldri satt meg ned og lest, eller hatt behov for å si noe. Tydeligvis har jeg ikke kommet over de pratsom frisørene. Anonymkode: bb55c...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 Si nå bare ting rett ut på en høflig måte da, ikke vær så feige! De er ikke tankelesere og endel av oss setter pris på den praten man kan få hos frisøren. Anonymkode: 8ca89...b0c 3 1
Ulla Ullsokk Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Det er vel bare å si at du er sliten i dag og ikke orker å snakke? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Tro meg, det er fantastisk med de avbrekkene!! Jeg prater mer enn gjerne om vær og vind med deg, men jeg setter også veldig pris på å bare få jobbe med håret ditt. Så smalltalk kun av eget ønske, ikke fordi du tenker det er forventet av deg. Det er forventet av frisøren, ikke kunden. Vi har lange og slitsomme dager på jobben vi også, så en liten pratepause er gull for oss også😉 Men ønsker du å snakke, så er vi mer enn lutter øre altså, ikke meningen å gi inntrykk av at vi helst ikke ønsker å snakke med kunden vi heller. Variasjon er fint! Anonymkode: 4b88a...164 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Det er virkelig merkelig at vi må tilpasse oss en tjeneste vi betaler for! Sagt på en annen måte, du betaler for å uønsket småprat. Det er passe sykt.. Jeg pleier å at jeg snakker så mye på jobb at det blir deilig å bare slappe av hos frisør. Sant nok det. Helt sant ville vært at jeg ikke er interessert i å snakke med dem. Anonymkode: d6e0d...207
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er det eneste perfekte stedet for Resting Bitch Face. Jeg har et naturlig resting bitch face, og passer på å ikke smile mer enn når jeg sier hei, og når klippen er ferdig er jeg mitt hyggelige-jeg. Ingen vil prate med sure kjerringer. Ok, så ille er det ikke, men jeg har et skikkelig resting bitch face. Anonymkode: 6085d...138 jeg og ... jeg synes det er skikkelig flaut i tillegg. synes folk blir så rar når jeg har det ansiktet. Anonymkode: 0f671...a53
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Be om å få bestille "stille klipp" da. Anonymkode: 44fc5...82b
Phoenix Heart Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Jeg pleier bare å svare veldig kort, da forstår frisøren at jeg ikke ønsker å snakke.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Dette skal jo ikke være et problem. Det er denne frisøren som ikke tar signaler, og dere to er ikke kompatible. Bytt frisør. Anonymkode: 774f5...26f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Jeg å har en frisør som liker å skravle. Jeg sa til slutt at når jeg får vasket håret, tørker det å det blir fønet så er det så godt at jeg klarer ikke å snakke. Sånn sett får jeg pause fra prating. Anonymkode: 4690b...655
Kalikalinka Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 Dette er et enkelt problem å løse, ved hjelp av direkte kommunikasjon. Det er jo faktisk bare å høflig si fra at du vil klippes uten å prate. Lag deg en passende frase og øv på den hvis du trenger det, og så sier du det sånn neste gang. Rett ut. Verre er det ikke 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå