Gå til innhold

Til hundeeiere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig vekk når jeg går tur eller liknende så møter jeg eier+hund som er ute å går de også. Hunden trasker gjerne to- tre meter foran, og akkurat i det jeg skal til å passere den på min side av fortauet så skjærer den over veien og skal snuse/hilse/hoppe osv.

Jeg liker det ikke!

For det første er jeg skeptisk til hunder jeg ikke kjenner.

For det andre blir jeg ihvertfall redd når hundeeieren tydeligvis ikke har kontrollen.

For det tredje har vi allergi i huset, så jeg har ikke lyst til å få med meg "hund" hjem.

Sum: Jeg har ikke lyst til å hilse på hunder jeg møter på gata!

Noen ganger står det sikkert skrevet over hele meg at jeg synes det er ekkelt når hunden kommer mot meg, da kommer nesten alltid denne kommentaren:

"Han er så snill så" !

Hva så?

Er det for mye forlangt at hundeeiere kan ta hunden nærmere seg/i kort bånd når de møter kryssende fotgjengere som meg?

Tenk over det ihvertfall, neste gang dere er ute og lufter hunden.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som valpeeier opplever jeg det fra den motsatte siden; jeg forsøker febrilsk å lære ham at han ikke skal hilse på alle han treffer, men hva nytter det når folk absolutt skal bort til "den søte valpen". Jeg føler meg skikkelig kjip hvis jeg sier nei. :forvirret:

Skrevet

Jeg ville sagt det jeg. Og ikke lagt fingrene imellom. For som hundeeier selv er jeg så utrolig lei av å ta imot dritt pga alle de uansvarlige hundeeierne som ferdes ute. Jeg har hunden i bånd, tar hensyn og tar opp dritten etter hunden min. Likevel blir jeg bebreidet fordi jeg har hund. Hvorfor? Fordi det finnes så mange som har hund men ikke tar ansvaret som hører med.

Jeg støtter din oppfordring Rosin.

Skrevet

Det er ikke sånn at jeg møter den samme hunden+eieren hver gang, ellers hadde jeg sagt det. Egentlig burde det ikke være nødvendig uansett synes jeg. Det burde være like naturlig at man holder sin hund unna mennesker som ikke har spurt om å få hilse som at man faktisk spør eieren før man klapper på en vilt fremmed hund.

Det er kanskje vanskelig for en del å forstå at ikke alle andre synes hunden deres er helt uimotståelig- mulig det kommer fra valpeperioden det der Elphaba -kanskje noen tror at alle fortsatt vil hilse på hunden deres selv om den ikke er like liten og nusselig lenger ;)

Skrevet
Det er kanskje vanskelig for en del å forstå at ikke alle andre synes hunden deres er helt uimotståelig- mulig det kommer fra valpeperioden det der Elphaba -kanskje noen tror at alle fortsatt vil hilse på hunden deres selv om den ikke er like liten og nusselig lenger ;)

Vel, jeg for min del vil IKKE at hunden skal hilse på alle og enhver, og hindrer han stort sett i det. Ikke alle liker hunder, ikke engang valper, og det bør man respektere.

Skrevet

Jeg tror jeg er ganske bevisst på det, jeg holder hunden tett inntil meg frem til de forbipasserende evt stopper opp og VIL hilse, da er det greit. Er selv litt "bekymret" for ukjente hunder, så synes det er greit å oppføre meg slik jeg vil andre skal gjøre mot meg :)

Skrevet

Jeg synes generelt mange mennesker som ikke er hundemennesker ofte skaper en kjip situasjon for meg. enten ved at de hisser opp hunden og herjer konstant med henne på parketten når de er på besøk. eller ved at de roper på henne når jeg har bedt henne bli. eller ved at de går bort og hilser på henne ute når jeg har sagt nei til henne og gitt tydelig uttrykk for at jeg ikke vil hun skal få hilse. ved å alltid la hunden hilse på andre ute, kan du nemlig få en vanskelig hund når du møter folk. det er utrolig stressende, og kjipt dersom den neste du møter er redd hunder. Jeg hiver meg på oppfordringen til Rosin og sier: kjære menneske, vennligst ikke gjør med hunden min det du ikke ville at noen skulle gjort med din baby. ville du likt at jeg røska babyen din opp av vogna når du endelig fikk den til å sove? ville du likt at jeg ga den lov til ting etter at du hadde sagt nei? ville du likt at jeg blanda meg inn i oppdragelsen, og sagt at du var en kjip mor fordi ungen ikke fikk lov til å klatre på fremmede når dere var ute og gikk?

Jeg blir bare mer og mer lei sånt... :forvirret:

Skrevet (endret)

Jeg synes du kan endre overskriften din til "Til noen hundeeiere", jeg. ;) Jeg setter iallfall ikke pris på at alle skjæres over én kam på den måten, vi er mange som tar hensyn.

For meg blir det like feil som at du hagler over alle overvektige fordi et par av dem du har møtt på har skjelt deg ut. Gruppen hundeeiere favner om enormt mange forskjellige mennesker.

Endret av Phobia
Skrevet

Helt enig med deg jeg.

Har også allergi hjemme - ikke så ille at det nødvendigvis vil bli noe problem med å hilse på en hund - men det er egentlig uinteressant.

Jeg vil ikke at fremmede hunder skal komme bort til meg. Så greit er det.

Har en nabo - som tydeligvis ofte har besøk av folk med hunder - og som lar disse gå løs. Ofte kommer disse da over til meg - og når jeg da først pent ber den gå hjem - og når de da ikke lystrer .. tilslutt "brøler" gå hjem med deg ... Kommer eieren ut og sier .. "den er så snill .. og vil sikkert bare leke med deg" .. Jeg VIL ikke leke med fremmede hunder - og hvertfall ikke inne på min egen tomt.

:frustrert:

Skrevet

Tiltredes. Men det er faktisk mange av oss som ikke lar hunden komme bort til noen som ikke ber om det. :)

Skrevet

Det er det - men dere "lider" for at noen ikke klarer å ta hensyn - desverre.

Skrevet

Ja. Dumminger altså! :sur:

Gjest Jente_81
Skrevet

Jeg lar aldri mine hunder gå bort til mennesker vi møter på turen. Heller aldri hunder som er i bånd........

Mine kommer inn så fort jeg roper på dem og pleier å ta dem inn når vi møter folk, så får de løpe igjen når dem er forbi....

Skrevet
Som valpeeier opplever jeg det fra den motsatte siden; jeg forsøker febrilsk å lære ham at han ikke skal hilse på alle han treffer, men hva nytter det når folk absolutt skal bort til "den søte valpen". Jeg føler meg skikkelig kjip hvis jeg sier nei. :forvirret:

Sånn hadde jeg det med hunden min den gang den var liten også. ALLE skulle hilse, og hunden hilste jo gladelig tilbake, men etterhvert som den ble større, var det ikke noe særlig stas lengre, men hunden skjønner jo ikke at den er 40-50 kilo større, så den vil jo gjerne hilse, takket være sånne mennesker som synes hunder er "såååååååå nusselige, kosemoseherlige" som valper...

Gjest camillo
Skrevet

Helt enig. Og det gjelder også oss med hund - jeg vil ikke at hunden min skal hilse på absolutt alle andre hunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...