Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er en ganske naiv tankegang. "Har orden"? Kan du forutsi fremtiden din? Ingen kan. Man kan miste jobb / helse osv.anytime. 

Anonymkode: 09515...856

Og hvor skriver jeg at man ikke skal spare? Bufferkonto er noe en må ha dersom man vil få problemer dersom den neste lønningen ikke kommer på dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Iflg denne artikkelen fra mai måned, ville 32% av nordmenn ikke klare en uventet utgift på så lite som 10.000 kr.

Så omtrent en tredjedel ville ikke klare det i dagens økonomi. 

Og da har man dårlig økonomi og trenger bufferkonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor det? Ser ingen grunn til å ta opp lån for å kjøpe ny vaskemaskin. Jeg har jo ikke nødvendigvis 10k til overs etter at alt annet er betalt hver måned heller, så da er buffer flott.

Anonymkode: 5e946...819

Da går du inn i gruppen som trenger bufferkonto.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk ingen penger på sparekonto. Men har 400 000 i fond og aksjer, og kredittkort med ramme på 100.000 jeg kan bruke hvis noe oppstår. Er 30 år. Mye mer motiverende å spare i fond  enn på en sparekonto..

Anonymkode: faf95...7e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor det? Ser ingen grunn til å ta opp lån for å kjøpe ny vaskemaskin. Jeg har jo ikke nødvendigvis 10k til overs etter at alt annet er betalt hver måned heller, så da er buffer flott.

Anonymkode: 5e946...819

Om du ikke har 10 000 til overs i løpet av to mnd, så er du vel ikke av de som har god råd. Når man betaler ting med kredittkort har man jo denne og neste måned på seg til å samle opp til regningen.

Anonymkode: d1236...250

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Og hvor skriver jeg at man ikke skal spare? Bufferkonto er noe en må ha dersom man vil få problemer dersom den neste lønningen ikke kommer på dagen.

Du mener jo at de, som har god økonomi, trenger ikke buffer 

Brunello skrev (1 time siden):

Da går du inn i gruppen som trenger bufferkonto.

Anonymkode: 09515...856

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor man er i livet, og hva som kan skje. Og hvilken inntekt og fleksibilitet man har. 

Som student - hadde ca 20 000. Om jeg akutt måtte hjem en tur, måtte betale nytt og høyere depositum, måtte ha ny PC. Og visste det ville ta tid å spare opp mer om mye skjedde på en gang. 

Nå har vi et sekssifret beløp. Enebolig, to biler, hytte.... Vi har kredittkort og kan fikse en del ved neste månedslønn. Og en del sparing i fond, men ønsker ikke å måtte ta ut herfra akkurat når det er en dupp. 

Anonymkode: dbd21...3e2

AnonymBruker
Skrevet

har ca 50 000 så jeg kan betale meg ut av alt. Lån eller kredittkort er ikke aktuelt å bruke, plutselig dør jeg og mine arvinger får mine låne på sine skuldre. ( nei, jeg vet at de ikke trenger å arve lån, men da arver de ikke andre ting heller og slik skal det ikke være etter meg) 

Anonymkode: 6ecc4...2eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk ingen penger på sparekonto. Men har 400 000 i fond og aksjer, og kredittkort med ramme på 100.000 jeg kan bruke hvis noe oppstår. Er 30 år. Mye mer motiverende å spare i fond  enn på en sparekonto..

Kan jeg spørre hvor mye du gjennomsnittlig tjener på aksjer og fond med den summen. Nå når renta er så høy så pleier jeg å sette inn på fastrentekonto. Anser det som mye tryggere. Per nå er renta 5% på 6 mnd i banken jeg bruker.

Anonymkode: 2ff1a...19c

AnonymBruker
Skrevet

Eier hus

Ingen kredittkort/gjeld, bruker aldri kreditt

Bor alene m/barn

Tør ikke spare i fond etc,ønsker pengene lett tilgjengelig,skal bla skifte tak på huset om en stund.

Har vel nesten 1mill på høyrente.

Anonymkode: a1b63...0cd

AnonymBruker
Skrevet
Dojakitty skrev (7 timer siden):

Og hva skal til for at dere bruker av den?

Bufferkonto er noe alle ikke bare bø ha, men må ha. 

Plutselig ryker vaskemaskinen, oppvaskmaskinen, service på bilen ble på det tredobbelte av normalen, du blir syk og du får ikke sykepenger fordi arbeidsgiver bestrider sykemeldingen osv.. 

Minimum bør være 35 tusen. 

Anonymkode: 00860...03e

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit med en million på bufferkontoen

Anonymkode: d6fad...81a

AnonymBruker
Skrevet

Har 0 penger på bufferkonto. Sparer ca. 30-40.000 i måneden i aksjer og fond. 

Har en romslig økonomi så om det dukker opp noe uforutsette utgifter så holder lønnen til det. I verste tilfelle får jeg ta ut litt av ASK kontoen, men det har det aldri vært behov for til nå. 

Anonymkode: d9db1...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har 0 penger på bufferkonto. Sparer ca. 30-40.000 i måneden i aksjer og fond. 

Har en romslig økonomi så om det dukker opp noe uforutsette utgifter så holder lønnen til det. I verste tilfelle får jeg ta ut litt av ASK kontoen, men det har det aldri vært behov for til nå. 

Enormt mye du sparer da. Hva sparer du til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enormt mye du sparer da. Hva sparer du til?

Jeg arbeider med å opparbeide meg passive inntektskilder. Nå i første omgang fokuserer jeg på utbytteaksjer, i tillegg til noen faste fond. Videre har jeg planer om å investere i en utleiebolig på sikt. 

Målet er på sikt å kunne ha såpass god avkastning at jeg kan leve av det eller ha kun en deltidsjobb. 

Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Bufferkonto er noe man trenger om man har dårlig økonomi. Dersom man har orden på økonomien, bør man tenke på hvordan man skal spare på annen måte. Akutt likviditetsbehov ordnes med kredittkort og/eller rammelån.

En behøver da ikke ha dårlig økonomi for å ha en buffer! Å ha litt oppsparte midler i bakhånd for uforutsette utgifter er alltid lurt. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Bufferkonto er noe man trenger om man har dårlig økonomi. Dersom man har orden på økonomien, bør man tenke på hvordan man skal spare på annen måte. Akutt likviditetsbehov ordnes med kredittkort og/eller rammelån.

"Oooh fancy pants, rich McGee over here" (håper desperat noen tar tiktok referansen)

Anonymkode: 010a2...dee

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For mange år siden var rådet å ha 3x månedsinntekt som buffer. Som alenemor på aap hadde jeg ikke det, men prøvde å spare litt hver måned. 

Nå er situasjonen en helt annen, og jeg en helt ok sparekonto. Er gjeldsfri, så slipper å bekymre meg for høye utlånsrenter.

Tar av sparekontoen om det er noe spesielt jeg må ha, men prøver i det lengste å bruke av pengene som er på lønnskontoen. 

I år blir det ferie i Europa, og det betales med kredittkort som igjen blir betalt med oppsparte midler. 

Da jeg var "fattig", så lovte jeg meg selv å alltid ha en sparekonto i bakhånd. For det er utrolig vondt å aldri ha råd til noe ekstra og feks leve på forskudd hver måned.

Anonymkode: 9f017...08e

Er du gjeldsfri og har bolig? Eller er du gjeldsfri fordi du leier bolig?

Skrevet
Grüner skrev (6 minutter siden):

En behøver da ikke ha dårlig økonomi for å ha en buffer! Å ha litt oppsparte midler i bakhånd for uforutsette utgifter er alltid lurt. 

Poenget er bufferkonto. Det trenger man ikke om man har god økonomi. Bufferkonto trenger man dersom man går fullstendig tom og ikke har alternativer bare man får en relativt liten ekstra kostnad på 5-10 000,-. Har man bedre økonomi, vil man kunne plassere pengene sone på andre måter. Dersom man trenger likvider raskt, vil man kunne avhjelpe med kredittkort dersom man bruker noen dager på å frigjøre midlene.

Når det er sagt, har nok de fleste med god økonomi relativt greit med penger på konto også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit med 2-3 måneders lønninger. Jeg synes det er greit å ha tilfelle katten blir syk å trenger noe ekstra dyre medisiner eller skader seg, visst jeg får en dyr regning på bilen, vaskemaskina ryker osv

Anonymkode: f50c4...f0b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...