Gå til innhold

Hvor mye bør det være på bufferkonto til enhver tid?

Dojakitty

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bufferkonto er noe man trenger om man har dårlig økonomi. Dersom man har orden på økonomien, bør man tenke på hvordan man skal spare på annen måte. Akutt likviditetsbehov ordnes med kredittkort og/eller rammelån.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Bufferkonto er noe man trenger om man har dårlig økonomi. Dersom man har orden på økonomien, bør man tenke på hvordan man skal spare på annen måte. Akutt likviditetsbehov ordnes med kredittkort og/eller rammelån.

Ja ok. Men jeg vil fortsatt ha synspunkter på det jeg Spurte om☺️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har mulighet så er det å kunne klare seg 3 måneder med alle utgifter fint. Da har en mulighet til å bli sagt opp i jobben, stå uten penger, vente på arbeidsledighetstrygd, og fremdeles betale for det en har av utgifter. Hørt 3 måneder er anbefalt, men jeg har ikke kilde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Brunello said:

Jeg har ikke dårlig økonomi, men jeg har alltid minst 400000 stående på bufferspar. Pr nå er det over 600000 der.

Anonymkode: 2a0fc...cbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer lan på livssituasjon og hvor mange potensielt uforutsette utgifter som kan oppstå. Eier du bil, hus, hytte og har barn så trenger du større buffer enn om du er barnløs og leier bolig.

Anonymkode: 31135...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To til tre månedslønn - er en farlig og en utgått råd! Det gjelder hvis du er lavlønnet ja - men ikke hvis du har 40+ tusen i månedslønn etter skatt. Da er det bare dumt å ha så mye penger ståendes på en sparekonto, man må heller ha pengene i et fond eller nedbetaling av lån. 

Er din inntekt på 20, eller under, tusen i måneden, ja, det er kjekt å ha en lønn eller maks 2 på en sparekonto. Går oppvaskmaskin og kjøleskap samtidig, eller er det en tann som må få ei krone, kan det hende du trenger 20 tusen der og da. Men, ingen burde ha AKUTTE uforutsette utgifter på 120+ tusen. Og, har du 40+ tusen utbetalt hver måned, kan du bare kjøpe en ny mobil, eller en ny oppvaskmaskin, du trenger ikke egen sparekonto for det.

Anonymkode: fe879...d8b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på livssituasjonen din. Om du er 20 år, student og leier, trenger du ikke så mye på en buffer. Men om du har hus, bil, båt, hytte og 2,4 barn osv, bør du ha mer. Jo mer ansvar, jo større buffer.

Anonymkode: 9df8b...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (24 minutter siden):

Iflg denne artikkelen fra mai måned, ville 32% av nordmenn ikke klare en uventet utgift på så lite som 10.000 kr.

Så omtrent en tredjedel ville ikke klare det i dagens økonomi. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange år siden var rådet å ha 3x månedsinntekt som buffer. Som alenemor på aap hadde jeg ikke det, men prøvde å spare litt hver måned. 

Nå er situasjonen en helt annen, og jeg en helt ok sparekonto. Er gjeldsfri, så slipper å bekymre meg for høye utlånsrenter.

Tar av sparekontoen om det er noe spesielt jeg må ha, men prøver i det lengste å bruke av pengene som er på lønnskontoen. 

I år blir det ferie i Europa, og det betales med kredittkort som igjen blir betalt med oppsparte midler. 

Da jeg var "fattig", så lovte jeg meg selv å alltid ha en sparekonto i bakhånd. For det er utrolig vondt å aldri ha råd til noe ekstra og feks leve på forskudd hver måned.

Anonymkode: 9f017...08e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (27 minutter siden):

Hvorfor det? Ser ingen grunn til å ta opp lån for å kjøpe ny vaskemaskin. Jeg har jo ikke nødvendigvis 10k til overs etter at alt annet er betalt hver måned heller, så da er buffer flott.

Anonymkode: 5e946...819

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

To til tre månedslønn - er en farlig og en utgått råd! Det gjelder hvis du er lavlønnet ja - men ikke hvis du har 40+ tusen i månedslønn etter skatt. Da er det bare dumt å ha så mye penger ståendes på en sparekonto, man må heller ha pengene i et fond eller nedbetaling av lån. 

Er din inntekt på 20, eller under, tusen i måneden, ja, det er kjekt å ha en lønn eller maks 2 på en sparekonto. Går oppvaskmaskin og kjøleskap samtidig, eller er det en tann som må få ei krone, kan det hende du trenger 20 tusen der og da. Men, ingen burde ha AKUTTE uforutsette utgifter på 120+ tusen. Og, har du 40+ tusen utbetalt hver måned, kan du bare kjøpe en ny mobil, eller en ny oppvaskmaskin, du trenger ikke egen sparekonto for det.

Anonymkode: fe879...d8b

Du ser ikke ut til å ta med i beregningen at de aller fleste av oss lever i takt med inntekten vår. Den blir stort sett spist opp hver måned, og man har ikke noe særlig mer tilgjengelig i penger selv om man har 40 000 utbetalt i måneden enn en som har 25 000, rett og slett fordi utgiftene står i stil med inntekten. En som har 40 000 vil antageligvis ha et boliglån som står i stil med den inntekten, og derfor ikke ha noen 10 000 til nye hvitevarer stående på lønnskonto. Med mindre man har en bufferkonto med noen tusen tilgjengelig...

Anonymkode: 2aa4a...85a

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Dette er en ganske naiv tankegang. "Har orden"? Kan du forutsi fremtiden din? Ingen kan. Man kan miste jobb / helse osv.anytime. 

Anonymkode: 09515...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å ha rundt 40-50K. Mer enn det sparer jeg i fond. Så har samboer ca det samme, så da skal vi klare noen ganske store utforutsette utgifter. Nå skal vi ha baby, så da har jeg litt ekstra (60K) sånn at jeg kan kjøpe ting til baby.

Anonymkode: 8b575...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kommer vel litt an på hva du har tilgjengelig ellers.

Jeg har både brukskonto (med elendig rente), bufferkonto (ubegrenset antall uttak og litt rente), sparekonto (begrenset antall uttak og grei rente), og fond med månedlig spareavtale. Ikke lån.

Jeg flytter penger frem og tilbake mellom brukskonto og bufferkonto ukentlig. Det er fordi det er ulønnsomt å ha 50 000 på brukskonto med null rente, når jeg i stedet kan få litt rente for pengene på bufferkontoen. Like før større regninger forfaller (jeg bruker kredittkort til det meste) fører jeg nødvendig beløp tilbake til brukskonto slik at det er dekning.  

Når det har samlet seg opp en pen sum på bufferkonto (ca 60 000) overfører jeg en slant til sparing  (sparekonto og/eller ekstra fondsandeler).

Når man ikke har lån å betale (ekstra) på, er det jo egentlig bare et spørsmål om hvor raskt man trenger pengene. Penger på brukskonto er enkelt tilgjengelig umiddelbart, mens penger i fond er tilgjengelig på noen dager, men det er litt styr og man kan være uheldig med timimgen. Bufferkonto og sparekonto er noe midt imellom. 

Anonymkode: a5869...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har akkurat nå rett rundt 200 000, men det skyldes spesielle omstendigheter akkurat nå og er ikke representativt for oss til vanlig.

Tidligere har jeg forsøkt å ha rundt 40-50 000 på en bufferkonto, og synes det holder. Den er til et uforutsett hastebesøk hos tannlegen eller om oppvaskmaskin eller kjøleskap ryker.

Alt utenom det betaler jeg heller inn på boliglån, studielån eller om jeg skulle ha noe utestående, rentebærende kredittgjeld. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ha for mye stående på bufferkonto, ettersom man taper penger på å ha dem på konto.

Men du må se an din livssituasjon, det er forskjell på å være alenemor med tre mindreårige barn, student eller gift uten barn feks. 

Anonymkode: 9f74d...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier: Spørs helt på livssituasjon. Jeg bor alene i en leilighet uten dyr, barn, bil, boliglån og oppussingsbehov. Har også 200 000 i kredittramme. For meg er det helt idiotisk å ha noen stor buffer, så jeg har 20 000 pluss at det normalt er 20-30-40 000 igjen på lønnskonto når neste lønn komler inn. Hadde jeg hatt to gamle biler, litt helsetrøbbel, enebolig, en småsjuk hund og tre barn som jevnlig knuste dyre gjenstander ville jeg selvfølgelig hatt mer tilgjengelig på kort varsel. Men i praksis dekker kredittrammene godt opp uansett. 

Anonymkode: a894c...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...