AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg opplevde dette fra en onkel, da jeg sa i fra og satt grenser for noe jeg ikke likte. Mulig han også bare er feig og ikke vil innrømme at han gjorde dette. Noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 379f9...7fb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Familien min er skikkelig dysfunksjonelle! Så ja! Ofte. Er en grunn til at jeg har kuttet alle ut. Anonymkode: 1acc7...b02 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Familien min er skikkelig dysfunksjonelle! Så ja! Ofte. Er en grunn til at jeg har kuttet alle ut. Anonymkode: 1acc7...b02 Såpas. Hva skjedde? Onkelen min ga meg stygge blikk. Dette tok jeg opp på melding i ettertid, at det ikke var hyggelig og at jeg tolket det som hersketeknikk og håpet på å at det ikke skulle skje igjen. Slik at vi kan ha et godt miljø når vi møtes. Som svar nektet han altså for dette. Utrolig feigt spør du meg. Men får uansett håpe at det å sette grenser var til hjelp. Anonymkode: 379f9...7fb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Såpas. Hva skjedde? Onkelen min ga meg stygge blikk. Dette tok jeg opp på melding i ettertid, at det ikke var hyggelig og at jeg tolket det som hersketeknikk og håpet på å at det ikke skulle skje igjen. Slik at vi kan ha et godt miljø når vi møtes. Som svar nektet han altså for dette. Utrolig feigt spør du meg. Men får uansett håpe at det å sette grenser var til hjelp. Anonymkode: 379f9...7fb Dette kan da like være noe du innbiller deg Anonymkode: 3f46a...611 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Ja, mamma gjør det bestandig, alltid gjort det. Anonymkode: aeef4...2f7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Jeg opplever at folk av yngre generasjoner (spesielt Gen Z, generasjonen som alltid føler seg mest krenka) ofte misforstår hva gaslighting faktisk er. Tåler ikke konstruktiv kritikk eller egentlig noe som helst som ikke bare er ros osv. Når det er sagt - nei, gaslighting opplever jeg så og si aldri. Verken fra familie eller andre. Anonymkode: 4e098...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Kan noen oversette til norsk for meg? Hva i huleste all videste verden er "gashlighing"? Anonymkode: 46604...100
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette kan da like være noe du innbiller deg Anonymkode: 3f46a...611 Har aldri innbilt meg det fra noen tidligere i mitt liv. Det var ganske åpenlyst og skjedd flere ganger. Vitsen med å svare når det bare er kynisk og for å skape et dårlig debatt-klima. Anonymkode: 379f9...7fb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Broren min gjør mye av dette. Han lyver rett og slett noe i de fleste tilfeller der han tror han slipper unna med det. Typisk er at han lyver litt om prisen på ting, enten for å virke til å ha mer penger enn han har, eller for å ikke bli «tatt» i å bruke mye penger på tull selv om ingen bryr seg om hva han bruker penger på. Andre ting han lyver om er avtaler, avtalt tid, avtalte datoer og slikt. Vi voks begge opp med å måtte lyve mye for å overleve i en ganske vanskelig oppvekst så det har sine grunner, han greier bare ikke helt å slutte. Når vi var barn var begge raske til å støtte hverandre i løgnene, begge var mestere i å legge til detaljer og få historien til å virke ekte, han forventer fortsatt at jeg skal stå han bi selv om både han og jeg vet at det er en løgn han kommer med. Anonymkode: b6d86...7b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan noen oversette til norsk for meg? Hva i huleste all videste verden er "gashlighing"? Anonymkode: 46604...100 Du kan google det. Eller følge med litt. Anonymkode: e2cfe...9c5 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, mamma gjør det bestandig, alltid gjort det. Anonymkode: aeef4...2f7 Må være slitsomt men så lenge man vet hva det er og er klar over det så tror jeg det kan være til hjelp. Anonymkode: 379f9...7fb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Et stort problem angående mine foreldre. De kan totalt nekte på at ting som har skjedd skjedde, og jeg er forferdelig ufin og grusom mot dem når jeg holder på at dette faktisk skjedde. At det er mange som vet at tingene skjedde hjelper ikke. De nekter og er "offeret" som urett blir anklaget. Så forferdelig krenket av "løgnene" at man begynner å lure på om de faktisk ikke husker det, eller om ting virkelig var som man husker det. Et svært drøyt eksempel: Min mor sa noe helt uakseptabelt til mine barn, som fikk dem til å bryte sammen i gråt. Mitt ene barn tok kontakt med meg og gråt så mye at det tok tid før jeg fikk med seg hva som hadde skjedd. Til slutt kom det frem, og jeg pratet med mine foreldre, som vedkjente det. Min far forsvarte likevel min mor, foran barna som allerede var helt satt ut, og ble enda mer såret av det. Totalt uakseptabelt var jeg klar på, og at dette sier dere virkelig unnskyld for. Det ville de ikke. Barna ville ikke være med besteforeldrene etter dette, forståelig nok, og jeg sto på at eneste måten de kunne fikse det på var å gi barna en stor og oppriktig unnskyldning. Tiden gikk uten dette. Etter en tid ble mine foreldre såre over lite kontakt, og jeg sa igjen at eneste måten de kunne fikse det på var å gi barna mine den oppriktige unnskyldningen. Da klikket min far og benektet alt. Jeg løy alltid om dem, ødela deres alderdom, ødela deres liv, og dette hadde aldri skjedd, med mer. Dro også frem annet jeg hadde "løyet" på dem, og påsto at jeg alltid løy og var ugrei mot dem. Han og mor var utsatt for en heksejakt, og jeg var utakknemlig, urimelig, en stor løgner, sviker, med mer. Dette ble dråpen for både meg, min mann og barna, etter mye slikt opp gjennom årene, og vi hadde svært lite kontakt med dem i to år. Orket ikke mer. Da sa de plutselig unnskyldning. Hendelsen hadde altså skjedd likevel, og de husket den også åpenbart i detaljer. Skulle ønske jeg kunne si at dette var en engangshendelse. Anonymkode: fb3e4...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et stort problem angående mine foreldre. De kan totalt nekte på at ting som har skjedd skjedde, og jeg er forferdelig ufin og grusom mot dem når jeg holder på at dette faktisk skjedde. At det er mange som vet at tingene skjedde hjelper ikke. De nekter og er "offeret" som urett blir anklaget. Så forferdelig krenket av "løgnene" at man begynner å lure på om de faktisk ikke husker det, eller om ting virkelig var som man husker det. Et svært drøyt eksempel: Min mor sa noe helt uakseptabelt til mine barn, som fikk dem til å bryte sammen i gråt. Mitt ene barn tok kontakt med meg og gråt så mye at det tok tid før jeg fikk med seg hva som hadde skjedd. Til slutt kom det frem, og jeg pratet med mine foreldre, som vedkjente det. Min far forsvarte likevel min mor, foran barna som allerede var helt satt ut, og ble enda mer såret av det. Totalt uakseptabelt var jeg klar på, og at dette sier dere virkelig unnskyld for. Det ville de ikke. Barna ville ikke være med besteforeldrene etter dette, forståelig nok, og jeg sto på at eneste måten de kunne fikse det på var å gi barna en stor og oppriktig unnskyldning. Tiden gikk uten dette. Etter en tid ble mine foreldre såre over lite kontakt, og jeg sa igjen at eneste måten de kunne fikse det på var å gi barna mine den oppriktige unnskyldningen. Da klikket min far og benektet alt. Jeg løy alltid om dem, ødela deres alderdom, ødela deres liv, og dette hadde aldri skjedd, med mer. Dro også frem annet jeg hadde "løyet" på dem, og påsto at jeg alltid løy og var ugrei mot dem. Han og mor var utsatt for en heksejakt, og jeg var utakknemlig, urimelig, en stor løgner, sviker, med mer. Dette ble dråpen for både meg, min mann og barna, etter mye slikt opp gjennom årene, og vi hadde svært lite kontakt med dem i to år. Orket ikke mer. Da sa de plutselig unnskyldning. Hendelsen hadde altså skjedd likevel, og de husket den også åpenbart i detaljer. Skulle ønske jeg kunne si at dette var en engangshendelse. Anonymkode: fb3e4...cd7 Det som er spesielt er hvordan de backer opp hverandre også, som et team. Dette tror jeg nok min tante hadde gjort for min onkel også fordi de er Såpas overfladiske at de ikke ville hatt et slikt rykte på at onkelen min kunne gjort noe sånt mot andre. Jeg merket at hun la merke til det syntes på en måte. Jeg tror nok aldri hun hadde inrømmet det om det var tilfellet. Anonymkode: 379f9...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Ja hele tiden. Feks søster. Jeg inviterte alle til å komme hjem til meg på bryllupsdagen da jeg gjorde meg klar (giftet meg i utlandet). Det ble god stemning og jeg kjøpte inn noen flasker å drikke på for de som kom. Det var for det meste venner av meg og familien til mannen som dukket opp. Jeg husker de tydelig sa nei at de ikke hadde lyst å være der i varmen og ville heller ordne seg i fred og ro på hotellet der de hadde aircondition hele tiden. Åresvis etter sier hun at vi hadde festet før bryllupet og de var ikke invitert. Når jeg sier de var invitert men takket nei så sier hun det aldri har skjedd😅 Jeg kjenner det er så irriterende å hele tiden bli gaslightet sånn. Dette er bare et eksempel men sånn er det om alt. Og alt ender i at jeg er den slemme og ikke hun som bruker manipulasjon og hersketeknikker. Anonymkode: 994cd...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som er spesielt er hvordan de backer opp hverandre også, som et team. Dette tror jeg nok min tante hadde gjort for min onkel også fordi de er Såpas overfladiske at de ikke ville hatt et slikt rykte på at onkelen min kunne gjort noe sånt mot andre. Jeg merket at hun la merke til det syntes på en måte. Jeg tror nok aldri hun hadde inrømmet det om det var tilfellet. Anonymkode: 379f9...7fb Janet gjør de konsekvent, uansett hvor urimelig den ene av dem blir. Virker som de har en slags pakt der. Når de to er uenige er det noe annet . Da prøver de begge å dra meg og søsken (eller andre)med på sin side. Da er det plutselig ikke så viktig å stå sammen, men å vinne overtak ved å være den som får støtte fra andre. Vi er like lite interessert i å bli blandet inn i deres konflikter som vi er for å bli utsatt for at de går sammen om å påstå at andre lyver. Vil si de har et usunt forhold til uenigheter og konflikter generelt. Det er manipulering og splitt og hersk. Uansett liksom "å vinne", hva enn som må til. At de til slutt sa unnskyld i eksempelet over var fordi jeg for en gangs skyld ikke kappitulerte for manipulering, og bare satte strek over det og tiet. Det gjaldt mine barn, så nei, ikke tale om den gangen! Anonymkode: fb3e4...cd7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg opplevde dette fra en onkel, da jeg sa i fra og satt grenser for noe jeg ikke likte. Mulig han også bare er feig og ikke vil innrømme at han gjorde dette. Noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 379f9...7fb Min eks sa "kjenner deg og du får ikke til a b og c." jeg gjorde alle tingene. Ha også en kollega som sliter maks med selvbildet og gjør det samme. Anonymkode: ece22...ef3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå