Gå til innhold

Pris på å delta i løp

norw

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å delta i Sommernattsløpet til helga, men er visst meldt mye regn og dermed ikke så aktuelt. Men 600+ for å delta, hva er det for noe? Da bør man nesten få en trøye inkludert eller noe. Har deltatt i andre løp tidligere og har ikke betalt halvparten engang. Hva skal dette dekke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at man like gjerne kan betale for tog til/fra Eidsvoll for å løpe Perseløpet isteden, det sier litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det dekker f.eks tidtakersystemet, avstengning av en rekke gater, leie av utstyr for å stenge gater, lydanlegg, mat og drikke til frivillige, premier, medaljer, i tillegg til at overskuddet går til kreftforeningen.

Midnight sun maraton koster fra 500,- til 1200,-.

Oslo maraton koster fra 650,- kr.

Hvilke store løp som krever stenging av gater i større byer har du løpt, som du bare har betalt halvparten? Der du også har meldt deg på noen dager i forveien og ikke fått early bird pris?

Det krever ganske mye mindre for å sperre noen gater på Eidsvoll for 150 løpere kontra stenge gatene i Oslo sentrum for opptil 1500 deltagere...

Anonymkode: a1f50...84e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det dekker f.eks tidtakersystemet, avstengning av en rekke gater, leie av utstyr for å stenge gater, lydanlegg, mat og drikke til frivillige, premier, medaljer, i tillegg til at overskuddet går til kreftforeningen.

Hvilke store løp som krever stenging av gater i større byer har du løpt, som du bare har betalt halvparten? Der du også har meldt deg på noen dager i forveien og ikke fått early bird pris?

Det krever ganske mye mindre for å sperre noen gater på Eidsvoll for 150 løpere kontra stenge gatene i Oslo sentrum for opptil 1500 deltagere...

Jeg vil tro at det er mange påmeldte i Sommernattsløpet og så kan du multiplisere med over seks hundre kroner. En ekstra hundrelapp ville kanskje vært fair, men jeg har betalt en tredjedel andre steder.

Jeg ser for meg en ganske solid profitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (11 timer siden):

Jeg vil tro at det er mange påmeldte i Sommernattsløpet og så kan du multiplisere med over seks hundre kroner. En ekstra hundrelapp ville kanskje vært fair, men jeg har betalt en tredjedel andre steder.

Jeg ser for meg en ganske solid profitt 

Men hvilke løp i storbye-sentrumer, med stort deltagerantall, har du løpt hvor du har betalt så mye mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvilke løp i storbye-sentrumer, med stort deltagerantall, har du løpt hvor du har betalt så mye mindre? 

Jeg har ikke løpt i storbysentrum, men har vært småbysentrum. Jeg ser bare ikke at arrangørkostnadene skal være mye høyere i Oslo. 

Ville vært interessant å se et regnestykke på dette og ikke minst hvor stort overskuddet er for å sammenligne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
norw skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke løpt i storbysentrum, men har vært småbysentrum. Jeg ser bare ikke at arrangørkostnadene skal være mye høyere i Oslo. 

Ville vært interessant å se et regnestykke på dette og ikke minst hvor stort overskuddet er for å sammenligne litt.

Tror du det er samme pris for å sperre en gate i en småby kontra en storby?  Tror du det kreves like mye sikkerhet rundt løp i småbyer? 

Jeg har allerede kommet med flere eksempler på løp i storbyer som koster tilsvarende. 
Trondheim maraton, koster 600kr for 10km. 
KK mila ligger på 700kr om man ikke vil ha t-skjorte. 

I småbyer blir ofte arrangementer sponset mye av kommunen for å trekke folk og liv til sentrum. 
I Oslo koster det 2500,- pr telt arrangørene ønsker sette opp, og 1500,- pr strømuttak de har behov for. 
Når man sperrer av innkjørsler til parkeringsplasser så må man ofte dekke inntektstapet der. 
Det koster når man må rute om kollektivtrafikken. 
Det kreves mange flere festival-do for å dekke 1500,- deltagere. 
De frivillige skal ha mat og drikke.  Gjerder skal leies inn, og fraktes. 
Det skal leies inn tilstrekkelig med personell for førstehjelp og for sikkerhet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det er samme pris for å sperre en gate i en småby kontra en storby?  Tror du det kreves like mye sikkerhet rundt løp i småbyer? 

Jeg har allerede kommet med flere eksempler på løp i storbyer som koster tilsvarende. 
Trondheim maraton, koster 600kr for 10km. 
KK mila ligger på 700kr om man ikke vil ha t-skjorte. 

I småbyer blir ofte arrangementer sponset mye av kommunen for å trekke folk og liv til sentrum. 
I Oslo koster det 2500,- pr telt arrangørene ønsker sette opp, og 1500,- pr strømuttak de har behov for. 
Når man sperrer av innkjørsler til parkeringsplasser så må man ofte dekke inntektstapet der. 
Det koster når man må rute om kollektivtrafikken. 
Det kreves mange flere festival-do for å dekke 1500,- deltagere. 
De frivillige skal ha mat og drikke.  Gjerder skal leies inn, og fraktes. 
Det skal leies inn tilstrekkelig med personell for førstehjelp og for sikkerhet. 

At du kommer med eksempler på løp som koster det samme eller mer trenger ikke å være særlig interessant. Jeg har ikke sett de regnskapene heller. Jeg mistenker at arrangøren tenker populært løp i en storby, her kan vi skru opp prisene og sitte igjen med et betydelig høyere overskudd enn de som arrangerer mindre løp. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at det medfører høyere kostnader når man arrangerer større storbyløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg regner med det er ett særforbund som vil ha en del av startavgiften også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (11 minutter siden):

At du kommer med eksempler på løp som koster det samme eller mer trenger ikke å være særlig interessant. Jeg har ikke sett de regnskapene heller. Jeg mistenker at arrangøren tenker populært løp i en storby, her kan vi skru opp prisene og sitte igjen med et betydelig høyere overskudd enn de som arrangerer mindre løp. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at det medfører høyere kostnader når man arrangerer større storbyløp.

Oslo Maraton sin ledelse sa i intervju til en masteroppgave i 2016 at prisen for å arrangere var på 2 millioner, før de i det hele tatt hadde påmeldte løpere... Altså de faste utgiftene, så kommer de løpende utgiftene i tillegg. 
Sentrumsløpet sa i samme oppgave at de første 5000 løperne så vidt dekket faste utgiftene. 

master.pdf (unit.no)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som sagt vært interessant å se på regnskapet og sammenlignet med overskuddet til småbyløp. Husk også på at det er høyere sponsorinntekter.

Jeg sier ikke at jeg har rett i at summen for å delta er for høy, men jeg tenker at det er et interessant spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det dekker drift av arrangement og apperatet bak. Er ikke bare å hive sammen et arrangement uten at noen jobber med det. Noen skal både skaffe sponsorer, drive media, selge annonser,  planlegge løpet og tilrettelegge, holde oversikt over deltagere, påmeldinger etc etc etc. Jo større arragement jo mer kostnader og apperat bak. 

Anonymkode: 7423b...768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...