Gå til innhold

Viktig informasjon om sjokolade.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottok dette på mail i dag, og anser det som å være av såpass viktig karakter at jeg vil dele det med KG-forumets lesere:

Den farlige sjokoladen?

Sjokolade gir ikke kviser. Det er gjort en rekke undersøkelser i USA i forbindelse med kosthold og sjokolade. De viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom hva man spiser og kviser. Man kan med andre ord spise en sjokoladeplate selv om man har anlegg for kviser.

En annen myte er at sjokolade gir hull i tennene. Sjokolade inneholder stoffer som motvirker karies, blant annet fluor og er med andre ord bra for tennene, hvis det nå ikke hadde vært for at den vanlige spisesjokoladen også inneholder mye sukker som motvirker nytteeffekten.

Den sunne sjokoladen!

Sjokolade inneholder koffein, theobromin og fenyletylamin som har en stimulerende og oppkvikkende effekt.

Det er bare små mengder koffein i sjokolade.

Theobromin virker stimulerende på sentralnervesystemet, og sammen med koffein gir den det lille "kikket" som sjokoladeelskerne opplever. Fenyletylamin har en euforisk og avslappende virkning fordi det utvider blodkarene i hjernen. Man må imidlertid innta flere kilo med sjokolade for å oppnå denne effekten.

Når man spiser sjokolade, blir stoffet anandamid frigjort i kroppen. Dette stoffet kalles også "kroppens eget narkotikum". Du blir ikke "påvirket" av sjokolade, men den gjør at du føler deg bra. Sjokolade inneholder også serotonin, en signalsubstans som har samme virkning på humøret som sollys. Sjokolade inneholder også samme type antioksidanter som finnes i rødvin, noe som reduserer farene for kreft, blodpropp, hjerte- og karsykdommer og som holder blodtrykket på riktig nivå. Sjokolade er med andre ord sunt!

:ler: .. fint! Her sitter jeg og knasker Daim til rapport-skrivingen min med litt dårlig samvittighet. Og nå viser det seg at samvittighetskvalene er fullstendig grunnløse...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nåja. Det er nå mest krokan i dajm da... :roll::wink: Ta deg heller en Cuba. Som er det jeg fikk sånn vannvittig lyst på akkurat nå! :sjarmor:

Skrevet

Vibeke, flere av dem...

:lol:

Herlig med sånne artikler som rettferdiggjør alt som er godt og syndig...

Tar meg en choko/peanut-cookie til..

Lisa.Beth

Skrevet

Herlig!

"Hva slags mat lengter man etter? Still spørsmålet med nok trykk på lengter, og svaret må bli sjokolade!"

Gjest Anonymous
Skrevet

Samme hva forskerne har funnet ut, så får jeg kviser av å spise mye sjokolade og drikke brus.

Skrevet

FLOTT!!!

Puh...trøska akkurat i meg en Troika. Hmm..ok det er vel ikke baaaare sjokolade der forresten....hmz..

Vel..da velger jeg å tro at det ikke gjorde noe skade det heller :wink:

Skrevet

Denne opplysende teksten reddet dagen min i alle fall :sjarmor:

Vibeke :briller:

Skrevet

Jeg som ventet SÅÅÅ lenge med å lese dette innlegget, for jeg var så redd det skulle stå det er enda mer farlig og usunt enn vi trodde... :lol: Så for meg "aldri mer sjokolade" jeg nå, på lik linje med røyk... :lol:

PJUH! Kan puste letta ut.... :wink:

Skrevet

Ja, det er supert å få seg slike overraskelser, Lillian. Men sjokolade er jo så godt at jeg alltid har vært overbevist om at det har vært sunt for min psykiske helse, i alle fall. Og dette er jo bare enda bedre!

Vibeke :briller:

Skrevet

Jeg sper på med enda litt fakta nå før julekalendere og julegodter...

Sjokolade er vegetarmat. Den fremstilles av kakaobønner.

Bønner = grønnsaker.

Sjokolade inneholder også melk, og er dermed sunn kost.

Sjokoladerosiner og annen sjokoladefrukt tilhører gruppen "frukt",

så dem kan man spise så mye man lyster av. Man blir ikke fet av dem.

Dersom dine hender blir tilsølt av smeltet sjokolade, spiser du for

langsomt.

Problem: Hvordan kan man transportere en sjokoladeplate fra butikken og hjem når det er riktig varmt i været og bilens innetemperatur er som i en

finsk sauna?

Svar: Spis sjokoladen allerede på parkeringsplassen.

Slanketips: Spis sjokolade før alle måltider. Det tar appetitten og

sultfornemmelsen og medfører at du spiser mindre.

Spiser du like mye mørk og hvit sjokolade vil kroppen din være i

balanse.

Sjokolade inneholder også antidioksidier som hindrer at du eldes

hurtig. Det vil si at sjokolade gjør deg yngre.

En eske sjokolade er nok til å dekke energibehovet i en hel dag. Er

det ikke bare lettvint og greit?

Dersom sjokolade ikke fantes, ville det heller ikke være nødvendig å

produsere støttestrømper og støtteunderbukser. Hele bandagistbransjen

ville kollapse, og det ønsker vi ikke, vel?

Husk: Skriver vi ordet "stressed" omvendt, blir det til "desserts".

Det vil si at motsetningen av stress er lekre desserter.

Skrevet
:ler: Dette ble jo bedre og bedre. Fikk også UTROLIG lyst på sjokoladerosiner nå!!!!
Skrevet

Kjempebra, Tusenfryd! Ingen grunn til å ikke unne seg en sjokolade i dag i hvertfall :ler::ler2::ler::ler2::ler::ler2:

Skrevet

Yess, yess, yess, yeeeeesssssss! Endelig :)

Tror vi skal gå og handle litt jeg . . . . . . .

Bamsemums og Smash og Hobby og Troika og Lion osv...... :D

Skrevet
:ler: Å da kan jeg kjøpe meg en sjokolade meg god samvittighet i dag
Skrevet

Dette er harde fakta, Vinga, det har ingenting med tro eller fjell å gjøre.

Selv om Kvikklunsj er en vinner på fjellet, ja!

Tusenfryd; det er godt å se at du bidrar til å spre det glade budskap :ler:

Skrevet

Fritt Frem For Sunt Kosthold - jepp, that's me!

Skrevet

Ho ho, bare for å kverulere litt: Det er ikke jeg som blir sittende med de overflødige kiloene på baken :sjarmor:

:ler:

Skrevet

Går an å trene vettu, Vinga, så kan man spise masse sjokolade!! :sjarmor:

Bare sånn for å kverulere tilbake, liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...