Gå til innhold

Hva er den beste leave in conditioneren dere vet om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Produketene jeg bruker er ikke leave in conditionere men det de er i hvertfall leave in produkter. Jeg bruker K18 leave in hair mask og Olaplex no.6 Bond Smoother. Elsker disse produktene. Jeg har veldig frizzy hår og disse hjelper mye ❤️ 

Anonymkode: 18b7e...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her virker det som folk har gått i markedsføringsfella for det fins ingen enkel-ingrediens som gir varmebeskyttende effekt. Jeg har spurt flere frisører nøyaktig hvilken ingrediens som skal beskytte mot varme og det er ingen spesifikk ingrediens som gjør nettopp dét. Ved å tilføre håret ekstra fukt før man varmebehandler det er tanken at man kompenserer for en del av fukttapet som oppstår ved eksponering av varme. Altså er det tilførselen av fukt som gjør håret mer motstandsdyktig og reduserer risikoen for utørking som svekker hårkvaliteten og dermed «beskytter» håret mot varmestyling. Ser man på ingrediensliste til et varmebeskyttende produkt og sammenligner det med en leave in balsam så vil man ofte se at de samme ingrediensene går igjen.
 

Når det er sagt, så vil man alltid få best utbytte av hårproduktene ved å velge dem ut fra hårets tilstand og behov. Overdreven bruk av proteinholdinge produkter (promoteres typisk med ord som ‘gjenoppbyggende’ og ‘kreatin’) kan feks føre til at håret kjennes tørt, stivt og strå-aktig dersom man ikke har skadet hår (typisk etter bleking) som trenger ekstra proteiner. Så er det forskjell på produkter som er merket med moisturising og hydrating, førstnevnte tilfører fett/peptider noe som forhindrer veksetap (alle husker fra naturfagen at olje og vann skiller seg, ved å tilføre fett vil man sørge for at vannet i håret ikke «rømmer» men forblir inni hårstråene). Produkter som er hydrating vil på den andre siden sørge for å tilføre fukt i form av vann inn i hårstråene (hydrogen + oksygen = vann, derav hydrating). For best effekt på tørt hår som ikke holder på vann bør man derfor først bruke et hydrating produkt, deretter et moistruising produkt (feks en hårolje) for å «låse inne» fuktigheten. Hva er det som gjør at noen hårtyper ikke holder på vann mens andre gjør det? Porøsitet. Det er også det som gjør at noen hårtyper responderer bedre på hårolje enn andre, noen kan oppleve at det bare blir fett - dette påvirkes både av hvor porøst håret er og størrelsen på hårstråene, altså om man har fint eller tykt hår.

Anonymkode: fecee...71b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...