Gå til innhold

Uren hud og behandling mot pigmentering/melasma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Kvinne i midten av 30årene som enda er plaget med enkelte kviser både i ansiktet og overkropp og har nå i tillegg melasma i ansiktet som dessverre ikke gikk bort etter svangerskap. I tillegg har selvfølgelig rynkene begynt å melde sin ankomst.

Har fått beskjed av legen om å bruke retinol på kvelden og har fått resept/ skal starte på behandling mot melasmaen etter sommeren. Har brukt The Ordinary sin retinol. Vurderer å kombinere med et C-vitamin serum på morgenen fra COSRX.

Er det andre her som bruker Retinol og/eller C-vitamin og hvilken cleanser / fuktighetskrem kombinerer dere dette med? Usikker på hva jeg kan/skal bruke ift jeg vet at at en skal styre unna en del ingredienser når en bruker retinol. Samtidig er jeg jo plaget med uren hud. Kan jeg fortsette å bruke Dermalogica skin smoothing cream og Clearing Skin Wash? 

Håper andre med problemhud vil dele sine erfaringer og favorittprodukter!

Hilsen veldig forvirret 🙂

Anonymkode: a79cb...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker skinoren mot pigmenter! God effekt. Hjelper også mot kviser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Saft av ferks ananas, påsmurt selve pigmentflekkene tar disse flekkene etter få uker (påfør hver kveld på flekkene, la være på en stund, og vask bort, begynn med bare 5-10 minutter hvis du har sensitiv hud, øk så tiden). Kan også brukes en gang i uken som en peelingmaske på hele ansiktet (unngå øyeområdet og munnvikene, kan bli litt sår der).

Har anbefalt det til flere andre som også er blitt kvitt sine pigmentflekker i ansiktet.

(Skinoren, som nevnes, ga meg store problemer med tørr hud.)

Anonymkode: 86363...a36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Saft av ferks ananas, påsmurt selve pigmentflekkene tar disse flekkene etter få uker (påfør hver kveld på flekkene, la være på en stund, og vask bort, begynn med bare 5-10 minutter hvis du har sensitiv hud, øk så tiden). Kan også brukes en gang i uken som en peelingmaske på hele ansiktet (unngå øyeområdet og munnvikene, kan bli litt sår der).

Har anbefalt det til flere andre som også er blitt kvitt sine pigmentflekker i ansiktet.

(Skinoren, som nevnes, ga meg store problemer med tørr hud.)

Anonymkode: 86363...a36

Går ananas så dypt? Jeg har ikke blitt tørr av Skinoren, så det er sikkert individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt cosrx sin c vitamin. Har prøvd den og den irriterer huden.

Mot melasma anbefales det å gjerne kombinere alpha arbutin 2% og c vitamin viss huden tåler det. Min gjør. De kan brukes sammen om morgenen la det ene serumet få trekke inn før du påfører neste.

Når du bruker såpass aktive produkter anbefales det å bruke milde og pleiende produkter ellers i rutinen for å ivareta hudbarrieren. Olje/balm rens viss du bruker sminke før du bruker vanlig mild cleanser på kvelden. Typ the ordinary Glycolipid Cream Cleanser.

Alpha arbutin finner du i Beauty of Joseon Glow Deep Serum : Rice + Arbutin

Et bra c vitamin serum er EmerginC vitamin C serum.

For acne problemet hadde jeg innimellom brukt en maske med sulfur. Og ellers passet på hudbarrieren. Å anbefale krem osv er veldig vanskelig uten å vite mer om huden din, tørr, fet, normal, dehydrert, sensetiv. Men det er viktig at huden ellers er i balanse. Huden blir ofte tør ved bruk av retinol spesielt de på resept.

Anbefaler å påføre retinol i sandwich form. Altså mild fukt serum, eller mild niacinamide serum maks 5% etterfulgt av f.eks cosrx sin Ultimate Nourishing Rice Spa overnight Cream Mask. så retinol før et lag mild fuktighetskrem som passer din hudtype. Pass på at ting får trekke litt inn i huden når du bruker ulike produkter sammen. Å påføre retinol på denne måten hjelper hudbarrieren mot noe av irritasjonen retinol kan gi huden, samtidig som du får effekten av produktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips fra @Kræsj Pink, TS :) 

Det kan være greit å være klar over at det finnes flere ulike former av C-vitamin som benyttes i hudpleie. Noen er mer effektive, noen er mer skånsomme, noen egner seg bedre for bestemte hudtyper osv. C-vitaminserumet fra COSRX inneholder ascorbic acid (askorbinsyre), som er "rent" c-vitamin og den formen som er mest effektiv, men samtidig også gir størst risiko for irritasjon og er mest ustabil (oksiderer lett). Produktet finnes i to konsentrasjoner, 13% og 23%, og jeg kan si med èn gang at 23% definitivt er for "viderekomne" som har hud som er vant til denne formen for C-vitamin og ikke har sensitiv hud. 13% kan fungere om man ikke har brukt C-vitaminserum fra før, men AA (ascorbic acid) er fortsatt ikke den mest egnede formen for sensitiv (og uren) hud. 

Serumet fra Emergin, som @Kræsj Pink viser til, inneholder en type C-vitamin som heter Sodium Ascorbyl Phosphate (SAP), som både er mer skånsom og mer stabil enn AA, og i tillegg er velegnet til fet og uren hud, ettersom den bidrar til å stabilisere talgproduksjonen. Serumet kommer i to "styrkegrader"/konsentrasjoner, hhv 12% og 20% SAP.

Et annet serum med SAP er f.eks. Mad Hippie Vitamin C Serum, som har en konsentrasjon på 10%, og dermed burde egne seg svært bra til sensitiv hud som ikke er vant til C-vitamin, og inneholder også mange andre gode ingredienser.

Dr Greve Pharma+ Vitamin C Serum uten parfyme er et godt budsjettkjøp for en fet og sensitiv hud. Konsentrasjonen framgår ikke av pakningen, men den står som nr. 4 på ingredienslista og inneholder dermed tilstrekkelig styrke til å ha effekt.

Husk å teste at du tåler C-vitamin før du begynner å bruke produktet, og begynn å bruke det f.eks. annenhver dag til å begynne med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...