Gå til innhold

Hva syns dere er stort/stort nok mtp bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig veldig relativt etter hvor man bor i landet mtp marked/hva folk har råd til/er vandt med. Også hvor mange personer man er.

Bor i en leilighet i underkant av 60 kvm med 2 soverom alene som et familiemedlem mente var lite 😅.

Avhenger en del av planløsning og utnyttelsen av boligen, men jeg syns at 40-50 kvm med 1 soverom er helt kurant for 1 pers. Er den så liten at det må være sovealkove/loft syns jeg det blir litt stusselig. 2 soverom er stort. Min leilighet hadde dog fort blitt trang med partner + barn.

Hva syns dere?

Anonymkode: c09a8...a26

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn, så da synes jeg det er godt med ett mer soverom enn vi trenger, samt kjellerstue. 

Akkurat kvm er mindre farlig, det er antall rom som teller for meg. 

Anonymkode: 851db...2c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg bodd alene ville jeg ikke hatt mer enn 70-80 kvadrat, men ikke mindre enn 55 heller. Løsninger har alt å si :)

Som samboer tenker jeg 80+. Bor på rett under 120 nå og vi kunne klart oss med mindre. Høyeste ønske er liten enebolig med alt på ett plan, max 120 kvadrat 🤩

Anonymkode: ff713...7ae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er planløsning viktigere enn antall kvadratmeter.

Nå bor vi (familie på 4) i enebolig på nesten 300 kvm. Men huset er gammelt og det er mye dødareal.

Hadde planløsningen vært perfekt hadde jeg synes at rundt 120 kvm hadde vært passe i nåværende livssituasjon.

Hadde jeg bodd alene - 50-60 kvm. 

Som par 60-70 kvm.

Anonymkode: 1f8a2...963

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene (med hund) på 40 kvm. Plass nok i massevis, jeg er jo bare på ett rom samtidig 😅

Anonymkode: 54acf...20d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Avhenger en del av planløsning og utnyttelsen av boligen, men jeg syns at 40-50 kvm med 1 soverom er helt kurant for 1 pers.

Jeg kunne ha bodd på det alene ja. Helst opp mot 60 m2, men kunne klart 50 også.

Nå har jeg en enebolig på landet, og har et barn. Huset er altfor stort for oss, nesten 200 m2, det samme med tomten. Samtidig har vi mye luft og føler oss absolitt ikke innestengt. Men mye av huset blir ikke brukt. Det hadde nok kommet til mer nytte for en større familie.

Anonymkode: 4678f...8a5

AnonymBruker
Skrevet

Bodde alene på 60 kvadrat selv, alt for lite! Må ha minst 100 alene (jeg har flere kjæledyr da) 

nå bor vi på 250 kvadrat. Dyrene og samboeren og jeg :) 

Anonymkode: 3bc60...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Bor på 120 m2, med 2 tenåringer. Føler vi har stor nok plass. 

Men planløsning har alt og si, kan jo se enebolig med 2 soverom, og helt idiotiske løsninger. Så jeg føler at min bolig er mye større enn det.

Anonymkode: de0d1...03b

AnonymBruker
Skrevet

Før bodde jeg i toroms på 53 kvm, og det var for stort. Nå bor jeg i ettroms på 35 kvm, og det er for lite. Så etter mine beregninger ville 44 kvm vært perfekt. ;) Men som flere nevner, så er det ikke størrelsen, men planløsningen som er viktigst.

Anonymkode: cd3f1...8bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor på 114kvm med samboer og ett barn. 3 soverom, men to av dem er så små at de nesten må kalles kott. Lite lagringsplass. Har planer om et barn til på sikt, og da tror jeg faktisk vi må flytte til noe større.

Drømmen er å ha ca 150-180 kvm.

Anonymkode: 9b8ef...8d4

Skrevet

Butter og jeg bor på, med alt, 400 kvm. Drømmehuset mitt. Er store åpne rom på to etasjer så hele huset blir hele tiden brukt. Kan ikke tenke meg noe annet IMG_2296.gif.66068557936ac79a4b325ec6bc6c23e2.gif

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at 50-60 kvm for èn person er ganske passe. Jeg har bodd fire personer i opptil 80 kvm og jeg synes det fungerte bra også. 

Anonymkode: 45553...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to på 189 kvm. Helt perfekt! 😁

Anonymkode: faa70...632

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd 4 stukker i et typisk 50-tallshus på 130 m2, og det var TRANGT! Så flyttet vi til hus på 300m2, med mye åpne løsninger og ekstremt god planløsning. Det fungerte supert til ungene dro. Da ble det altfor stort. Nå bor vi på 105 kvadrat, også super planløsning og åpne løsninger. Det er greit for 2 personer, men jeg føler at vi burde hatt et soverom til. Vi har to store soverom og ett på 7 m2, som brukes som kontor. Jeg skulle gjerne harr to gode gjesterom med hvert sitt bad.

Anonymkode: 38b36...c47

AnonymBruker
Skrevet

Ca 250kvm, alene med tennåring, tre soverom + kontor. Ca passe, kunne godt hatt et soverom til som hobbyrometc

Anonymkode: f1a26...918

AnonymBruker
Skrevet

Vi er familien på 4, to voksne, to barn. Det jeg ser ut som nødvendig er:

• 3 soverom, av OK størrelse, ingen rom mindre enn 8 kvm.  > 26 kvm
  • Kan godt være åpent kjøkken løsning + spisestue + stue, men med et grovt kjøkken > 53 kvm
  • et bad, et ekstra do + vaskerom, eller to bad der ene er kombinert med vaskerom > 12 kvm
  • Kjellerstue > 20 kvm
  • En bod av en god størrelse > 4 kvm
  • en gang av en god størrelse, helst delt i en pen gang + bod > 6 kvm
  • trenger en plass til hjemmekontorløsning for 2 stykk > 8 kvm

Så totalt 130-ish kvm men det må egentlig bli mer fordi uansett planløsning, blir det plass brukt til gang, trapp, slike ting. 

Slik jeg ser, det går an å få et fint familiehus på ca 160 kvm, med en god planløsning, over 2 etasjer. Jeg trenger sånn sett ikke 250 kvm.

Anonymkode: f6e89...4b7

Skrevet (endret)

.

Endret av Ms. Steele
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og to barn (barnehagealder) i en treroms på 84 kvm. Det funker faktisk ganske bra, mye fordi vi har god lagringsplass (skap, innvendig bod pluss stor loftsbod), planløsningen er god og rommene er store.  Samme leilighet bygd i dag ville nok ofret boden/gangen og blitt en fireroms med kjøkken på en vegg i stuen og mye mindre soverom. Og så har vi veldig fint og bilfritt uteområde med mange lekeplasser rett utenfor døra. 

Har sett på mange større leiligheter/rekkehus som fremdels ikke kjennes mye større, fordi de har mindre lagringsplass og bittesmå soverom. 

Anonymkode: e77a5...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Som singel og alene eller med voksen samboer var 60 perfekt. Nå som jeg er singel og har et barn er drøyt 100 passe. Har så mange hobbyer og den slags som tar mye plass.

Anonymkode: 3b726...63b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på planløsningen. Vi bor trangt i gammelt byhus over fire etasjer på rundt 130 m2. Vi har en ferieleilighet på 100m2 som er veldig romslig. 

Synes en venninne av meg har den perfekte leiligheten for en person. Bare 40m2, men genialt utformet, så det er to soverom. I tillegg har hun 40m2 terrasse også. 

Anonymkode: 4eef7...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...