AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Vi har fellesbarn og særkullsbarn. Eier i dag bolig (og lån) 50/50. Har en del oppsparte midler begge to- som vi ønsker å holde utenfor deling ved opphør av samliv. Kan vi opprette ektepakt med fullstendig særeie- beholde hver vår kontante egenkapital og likevel få en halvpart hver av overskudd fra hussalg? Anonymkode: bf68d...ee0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har fellesbarn og særkullsbarn. Eier i dag bolig (og lån) 50/50. Har en del oppsparte midler begge to- som vi ønsker å holde utenfor deling ved opphør av samliv. Kan vi opprette ektepakt med fullstendig særeie- beholde hver vår kontante egenkapital og likevel få en halvpart hver av overskudd fra hussalg? Anonymkode: bf68d...ee0 Ja. En advokat hjelper dere, vi har noe lignende, bortsett fra at vi ikke har fellesbarn. Vi har fullt særeie, eier 70/30. Ektepakt og testamente er skrevet og alt som kan tinglyses er tinglyst. Hjelper mye når begge er enige også da, hvis du ser for deg at ingen blir kranglete, trenger dere ikke engang å skrive noe som helst. Anonymkode: 62c5d...a4f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Neida, vi er heldigvis enige. En av fallgruvene er jo hvis han faller fra før meg og ”mine penger“ går inn i boet som må skiftes med barna Anonymkode: bf68d...ee0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Vi har valgt felleseie i bunnen, og særeie på eiendommer, bankkonti/sparing, noen dyre gjenstander/arvegods, og da selvsagt gjeld. Ektepakten klargjør hvem som eier hva. For huset, som vi eier sammen, er det særeie I live, felleseie ved død. Jeg eier da, indirekte, halvparten av hans del hvis han dør først. Vi har også et gjensidig testamente. Det er bare han som har barn. Dør han først, arver jeg 'resten" av huset, alt innbo, samt noen penger. Når jeg dør vil hans barn arve huset. Resten av min formue går til min familie. Anonymkode: 10c71...2b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå