AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Er henvist til psykodynamisk tilnærming, og er veldig glad for å ha fått plass. Derfor er det så dumt at jeg ikke helt forstår opplegget eller terapeuten. Har vært fire ganger nå, og synes opplegget er merkelig. Dette reagerer jeg på: - Hun påpeker at relasjonen mellom oss er viktig å bygge, men hen har ikke spurt hva jeg liker å gjøre på fritiden eller hva jeg f eks gjør for å slappe av. - I henvisningen står det at jeg sliter med hverdagslige dilemmaer som blir store. Forje time fortalte jeg om sesong for skoleavslutninger, og at denne uka er det fem stk, og det er stressende. Hen svarte da at dette ikke var traumer, men adhden jeg har, og foreslo økning av medisin? - Hun foreslo første time økning i en antidepressiva jeg går på, som jeg ikke har lyst å øke. Er poenget å skru av alle følelser? - Hun sitter å venter på at jeg skal snakke, hun spør ikke. Er dette spesielt i tilnærmingen? Hun spør f eks: "hva slags følelser kommer opp nå? Hva skjer når du setter deg i denne stolen? Hva tenker du om meg?" Jeg svarer at jeg ikke tenker på noe konkret fra fortiden akkurat nå. - Sist time endte med at hun avkortet dobbelt timen til en enkelttime og også neste, fordi hun mente jeg måtte presse meg for å finne på tema, og det var ikke bra. Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Hvordan er gangen for å bytte? Synes det er dumt av meg å bytte om gresset kanskje ikke er grønnere på andre siden, og kanskje må jeg gjennom lang ventetid? Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Det lureste er å ta det opp med behandler. Jeg har gått i terapi i 4 år og min behandler har aldri spurt meg om fritidsinteresser eller hva jeg gjør for å slappe av. Aldri tenkt på det som et problem. Er det en grunn til at du forventer å bli spurt om det? Anonymkode: 3dad6...6fa 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lureste er å ta det opp med behandler. Jeg har gått i terapi i 4 år og min behandler har aldri spurt meg om fritidsinteresser eller hva jeg gjør for å slappe av. Aldri tenkt på det som et problem. Er det en grunn til at du forventer å bli spurt om det? Anonymkode: 3dad6...6fa Tenkte kanskje det er en naturlig ting å spør om når tema mitt er manglende avslapningsevne pga traumer? Og også viktig for å bli kjent? Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Ja, dette er typisk for psykodynamisk tilnærming (bortsett fra dette med medisinfokus, det kommer fra psykiatersiden). Det kan være en krevende behandling, men kan løsne opp i mye også. Men det passer ikke for alle. Kanskje psykiateren har litt rett i at hvis du ikke greier skoleavslutninger etc så kunne du trenge ønte medisiner en periode for å gjennomføre, og så jobber dere med følelsene fremover slik at du etter hvert greier slike helt normale ting uten medisiner? Anonymkode: 00f03...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Min psykolog sitter også helt stille, til jeg snakker. Og misforstår alt jeg sier. Men jeg trives sammen med ham, så jeg babler i vei. Jeg hadde ikke gått til ham hvis kjemien var dårlig . Psykiater er litt anderledes, de skal medisinere og dra en konklusjon . Anonymkode: e8fe7...2f9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenkte kanskje det er en naturlig ting å spør om når tema mitt er manglende avslapningsevne pga traumer? Og også viktig for å bli kjent? Anonymkode: b7a04...290 Hvis du ønsker at behandleren din skal vite dette om deg kan du fortelle om det på eget initiativ. Terapi handler gjerne om å gå dypere, enn det, og helt ærlig så virker det som du har urealistiske forventninger til terapi. Jeg har k-ptsd, vet mye om traumer. Jeg snakker ikke om fritidsaktiviteter og sånne ting med min behandler. Jeg har behandling 2 timer i uka og har hatt det i 4 år. Har aldri tenkt at det var et problem at vi ikke har hatt typiske bli kjent timer. Er du usikker på timene er det lurt å ta det opp med behandler, snakke om hvordan dere kan jobbe sammen, hva som er viktig i timene og på den måten skape en felles forståelse av hvordan dere kan jobbe sammen. Anonymkode: 3dad6...6fa 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min psykolog sitter også helt stille, til jeg snakker. Og misforstår alt jeg sier. Men jeg trives sammen med ham, så jeg babler i vei. Jeg hadde ikke gått til ham hvis kjemien var dårlig . Psykiater er litt anderledes, de skal medisinere og dra en konklusjon . Anonymkode: e8fe7...2f9 Jeg går ikke der for medisin. Jeg er henvist til traume behandling, og det vet vi begge. Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Dere skal bygge en behandler-pasient relasjon, ikke en vennskapsrelasjon. Tror du misforstår litt der. Anonymkode: 80268...215 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, dette er typisk for psykodynamisk tilnærming (bortsett fra dette med medisinfokus, det kommer fra psykiatersiden). Det kan være en krevende behandling, men kan løsne opp i mye også. Men det passer ikke for alle. Kanskje psykiateren har litt rett i at hvis du ikke greier skoleavslutninger etc så kunne du trenge ønte medisiner en periode for å gjennomføre, og så jobber dere med følelsene fremover slik at du etter hvert greier slike helt normale ting uten medisiner? Anonymkode: 00f03...c9a Jeg greier det, jeg sa bare at det er stressende, når hun spurte om hvilke følelser jeg har. Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg greier det, jeg sa bare at det er stressende, når hun spurte om hvilke følelser jeg har. Anonymkode: b7a04...290 Men det er vel grunnen til at du går i terapi? Anonymkode: 39194...782
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Syns psykologer har vært bedre enn psykiatere. Psykiatere er så opptatt av å medisinere bort alle problemer. Psykologene vil oppriktig forstå dem og jobbe med roten til vanskene. Anonymkode: d9ec9...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men det er vel grunnen til at du går i terapi? Anonymkode: 39194...782 Men hun ville ikke snakke om det. Hun sa dette er ikke traumer. Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Man kan jo lure på om verden er gått helt av skaftet når det å ha mange avslutninger på rad er så traumatisk at det krever psykiater Anonymkode: b73a0...99a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan jo lure på om verden er gått helt av skaftet når det å ha mange avslutninger på rad er så traumatisk at det krever psykiater Anonymkode: b73a0...99a Du har nok misforstått. Det er traumene som skaper det problematiske med avslutningene, ikke omvendt Anonymkode: 39194...782
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man kan jo lure på om verden er gått helt av skaftet når det å ha mange avslutninger på rad er så traumatisk at det krever psykiater Anonymkode: b73a0...99a Det var en ting jeg nevnte, jeg går ikke dit pga det. Det tror jeg du forstår........ Anonymkode: b7a04...290
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Om andre har vært borti modellen, så si gjerne ifra. Anonymkode: b7a04...290
Kaisada Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg går ikke der for medisin. Jeg er henvist til traume behandling, og det vet vi begge. Anonymkode: b7a04...290 På hvilken måte preger traumene dine deg i hverdagen? Hva trigger deg? Det kan nok være lurt å skrive opp alle hendelser som trigger deg, eller fastlåste reaksjoner hvor du ønsker å reagere annerledes, og ta det med til behandler. En psykiater skal som regel ikke lede deg noe særlig, men ta det som du kommer med, og jobbe med det.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Kaisada skrev (1 time siden): På hvilken måte preger traumene dine deg i hverdagen? Hva trigger deg? Det kan nok være lurt å skrive opp alle hendelser som trigger deg, eller fastlåste reaksjoner hvor du ønsker å reagere annerledes, og ta det med til behandler. En psykiater skal som regel ikke lede deg noe særlig, men ta det som du kommer med, og jobbe med det. Kanskje jeg må gjøre det. Hmmm Anonymkode: b7a04...290 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå