Gå til innhold

Nabo mater skjærene og plager hele nabolaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før har det vært et problem i mai, så jeg trodde vi slapp unna i år, men nå har spetakkelet begynt igjen.

Naboen elsker skjærene og mater dem, gir de drikke og lar de bygge reir i treet i hagen. Bråket begynner i 4-5 tiden hver morgen når fuglene våkner og da kan man bare glemme å få sove. I tillegg er er skjærene overalt i hagen og på taket. Man hører at de hakker i taket også.

Er det noe lovverk mot å gjøre slik i tettbebygd strøk? Jeg har vurdert å selge huset kun pga. dette. Jeg er så lei av å våkne grytidlig hver dag på sommeren og at skjærene er overalt på tomten. Føler jeg går som en zombie på jobb hver dag.

Anonymkode: 63958...b2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du unner ikke skjærer mat?

Anonymkode: 4c27f...bee

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørepropper.

Anonymkode: 00dc8...4a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har vurdert å selge huset kun pga. dette. 

Tror dette er en enklere løsning enn å prøve å få gjennom et forbud mot fuglemating.

Anonymkode: 5ea3f...38f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem. Vi har er nabo som mater duer og skjærene kommer selvfølgelig dit og spiser. I tillegg har en annen nabo et gigantisk tre som skjærene elsker å samle seg i og holde konsert hver morgen. 
Si fra hvis du finner en løsning. For min del håper jeg bare at duenaboen ikke vil være blant oss i så voldsomt mange år til(hun er ganske gammel). 

Anonymkode: 162bb...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så du unner ikke skjærer mat?

Anonymkode: 4c27f...bee

Var akkurat det jeg skrev 🙄

Selvfølgelig unner jeg dyr mat, men å mate skjærene på sommeren er faktisk helt unødvendig

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror dette er en enklere løsning enn å prøve å få gjennom et forbud mot fuglemating.

Anonymkode: 5ea3f...38f

Jeg vet at mange irriterer seg over dette, flere har også forsøkt å snakke med naboen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mater småfugl.  Noe som å gjøre at til tider kommer skjærer,kråker også. Det får en ikke gjort så mye med. Skjære og kråke har og samme reir år etter år  så er ikke lett å bli kvitt. Vi skjærte ned det ene tredet

Men vet enkelte henger opp slike fuglejaggere ser ut som en drage med rovfugl men da forsvinner å småfugl 

Anonymkode: 728eb...447

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mater alle fugle inkl. skjor.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker skjora. Pleier å hjelpe dem når reiret deres blir angrepet av kråker. 
Det samme paret bygger reir hos oss årlig 💕

Hender jeg gir dem brødskalker. 
Er ikke noe bråk med dem, selv om de akkurat nå har bygd reir oppunder takskjegget.

Skjora bringer lykke..! Og de er vakre, og liker seg i nærheten av mennesker.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater kråker, elsker de🥰 når det var snø og kaldt lenge stod de å venta ved døren min😇

Anonymkode: 53d93...bc3

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen din har skjønt det, Ts!

Skjærer og kråker (og måser) husker ansikter. Og de husker personer som forsøker å være stygge med dem - og lar ryktet gå og får med seg hele flokken til å være med på å plage sin plageånd. De lærer til og med yngre generasjoner å gjøre det samme.

Og motsatt, personer som behandler dem bra, dem behandler skjærene også bra.

At de gjør det de skal gjøre nå på våren, lager lyd og er sosiale og lærer opp ungene sine, jager bort katter osv. det er akkurat som det skal være! Bruk ørepropper denne perioden, det hjelper :)

Jeg hjalp en gang et skjærepar, hvor den ene hadde skadet seg. De begynte å legge igjen gaver til meg som takk ❤️

Et sted jeg bodde før var det en nabo som var ekstremt plaget av skjærene. Årsaken var tydelig, flere år før hadde han på en stygg måte forsøkt å jage bort en skjære fra eiendommen. Den varslet sine skjærevenner og -familie, og de lærte neste generasjoner at dette var en dårlig mann. Ingen andre eiendommer i nærheten var plaget av disse skjærene, men hos ham var det tydelig at de gikk inn for å være plagsom mot ham. Når han ikke var hjemme var de aldri der, men satt gjerne og ventet på ham når han kom hjem fra jobb, og så startet de å bråke.

De er intelligente fugler! Om de forsvinner vil du istedenfor få langt mer rotter og mus i nabolaget, Ts. Prøv å forestille deg en verden uten dyrelyder. Det er allerede langt mindre fugler mange steder.

Kjøp ørepropper til hele familien. Vekkerklokke hører man likevel.

Anonymkode: ba61b...6a1

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får bruke ørepropper da vet du.

At noen viser omsorg for skjærer er jo bare helt nydelig, de fleste bryr seg jo ikke om de. De har sin plass i faunaen vår de også 😍

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Naboen din har skjønt det, Ts!

Skjærer og kråker (og måser) husker ansikter. Og de husker personer som forsøker å være stygge med dem - og lar ryktet gå og får med seg hele flokken til å være med på å plage sin plageånd. De lærer til og med yngre generasjoner å gjøre det samme.

Og motsatt, personer som behandler dem bra, dem behandler skjærene også bra.

At de gjør det de skal gjøre nå på våren, lager lyd og er sosiale og lærer opp ungene sine, jager bort katter osv. det er akkurat som det skal være! Bruk ørepropper denne perioden, det hjelper :)

Jeg hjalp en gang et skjærepar, hvor den ene hadde skadet seg. De begynte å legge igjen gaver til meg som takk ❤️

Et sted jeg bodde før var det en nabo som var ekstremt plaget av skjærene. Årsaken var tydelig, flere år før hadde han på en stygg måte forsøkt å jage bort en skjære fra eiendommen. Den varslet sine skjærevenner og -familie, og de lærte neste generasjoner at dette var en dårlig mann. Ingen andre eiendommer i nærheten var plaget av disse skjærene, men hos ham var det tydelig at de gikk inn for å være plagsom mot ham. Når han ikke var hjemme var de aldri der, men satt gjerne og ventet på ham når han kom hjem fra jobb, og så startet de å bråke.

De er intelligente fugler! Om de forsvinner vil du istedenfor få langt mer rotter og mus i nabolaget, Ts. Prøv å forestille deg en verden uten dyrelyder. Det er allerede langt mindre fugler mange steder.

Kjøp ørepropper til hele familien. Vekkerklokke hører man likevel.

Nydelig innlegg! ❤️

Må bare si det gikk opp et lys for meg nå. Her om dagen kom jeg gående langs en vei der en skjære nettopp var påkjørt.

Det rev meg i hjertet å se. Det var en kakofoni rundt der, luften og trærne rundt var fylt med skjærer som skrek! Ingen tvil om at de var glad i den som gikk bort :( 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de litt, naboen 20 meter borte har TO skjærereir i trærne sine, det er livlig! De er av og til hos meg, men de lager så mye rot at jeg jager de vennelig bort. Hiver mat til de nedi skråningen bortenfor her, vi er ikke plaget med rotter eller mus her, til gjengjeld lager de et jævla liv når katten til naboene kommer nær fuglekassene mine, da går jeg ut og skremmer den vekk, så er de stille igjen. 

Anonymkode: dba92...28b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga at vi behandler skjærene bra, har vi aldri fuglemøkk på våre eiendeler, de sier ifra dersom det er noen på gårdsplassen som er feil. 

Velg dine fiender med omhu 😇

Anonymkode: 7db6f...57d

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nokre her inne ikkje er klar over kor mykje leven skjorene lagar, spesielt tidleg på morgonen med si gjennomtrengande skvatring. Det er ei plaga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (4 minutter siden):

Eg trur nokre her inne ikkje er klar over kor mykje leven skjorene lagar, spesielt tidleg på morgonen med si gjennomtrengande skvatring. Det er ei plaga.

Selvfølgelig vet jeg det!

Jeg har soveromsvinduet helt inn mot en liten skog hvor skjærer og kråker har sitt nattsamlingssted. Det er et veldig leven.

Men om man er oppmerksom så finner man ut at de har en rik kommunikasjon med hverandre, og man hører om det er noe spesielt som skjer, lett prat når finværet kommer etter flere kalde og våte dager (er det kaldere og mørkere utsetter de også å stå opp på morgenen ;) ). Noen ganger kan man høre at de diskuterer noe, andre ganger at de har nabokrangler.

Jeg blir vekket hver morgen, men jeg velger å smile av dem, og det gjør at jeg også sovner igjen (selv om jeg er var for lyder og sover lett) - for jeg ser på det som en ikke negativ opplevelse. Står de for nært soveromsvinduet så lager jeg en bestemt lyd, og det forstår de tydeligvis, for da drar de opp i trærne igjen hvor lyden dempes noe. Så det har mye med holdning å gjøre, om man velger å se dem som en plage, eller være glad for at man får oppleve naturen så tett innpå seg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...