AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Har hatt mange spontanaborter og er nå endelig gravid med jenta mi. Er i uke 30 og det har blitt oppdaget et ganske stort vekstavvik på en ultralyd, men tydeligvis hadde alt normalisert seg 10 dager etterpå. Har også avslaget SF-mål. Dette gjør meg selvsagt bekymret og jeg er innmari redd for intrauterin fosterdød. Dette preger meg mye. Ei jeg kjenner mistet sin baby i uke 40 pga av dette, altså når hun egentlig hadde termin. Er dette grunnlag for igangsettelse tidligere? Selvfølgelig ikke nå, men i uke 38 feks. Er så engstelig Anonymkode: d84ae...10d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Mente avflatet ikke avslaget SF Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Vet ikke om de setter i gang fødselen fordi du har angst, men de setter den jo igang før, om det er best for barnet. Har du snakket med jordmor om dette? Har du tatt ultralyd nå i uke 30? Anonymkode: 36fee...825 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vet ikke om de setter i gang fødselen fordi du har angst, men de setter den jo igang før, om det er best for barnet. Har du snakket med jordmor om dette? Har du tatt ultralyd nå i uke 30? Anonymkode: 36fee...825 Tok i uke 27 og 28, skal ha ny ultralyd neste uke. Tenkte å ta det opp da. Er så redd da hun jeg kjenner har helt lik historie. Først fant de stort vekstavvik også var alt plutselig helt normalt og deretter dør baby.. er så redd det skal skje meg Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tok i uke 27 og 28, skal ha ny ultralyd neste uke. Tenkte å ta det opp da. Er så redd da hun jeg kjenner har helt lik historie. Først fant de stort vekstavvik også var alt plutselig helt normalt og deretter dør baby.. er så redd det skal skje meg Anonymkode: d84ae...10d Tenk hvor mange der de oppdager et stor vekstavvik , også går alt helt bra etterpå ❤️ Skjønner at du er livredd, men om du skal tenke det verste, så må du også tenke på det beste som kan skje. Anonymkode: 3d880...94f 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenk hvor mange der de oppdager et stor vekstavvik , også går alt helt bra etterpå ❤️ Skjønner at du er livredd, men om du skal tenke det verste, så må du også tenke på det beste som kan skje. Anonymkode: 3d880...94f Er fullstendig klar over det, men har hatt sju spontanaborter og vært prøver i seks år, så har ikke akkurat hatt noen «lykke» på denne veien, og er nok noe preget av dette. Har også jobbet på avd på sykehuset hvor vi til stadighet får inn intrauterine fosterdøder sent i svangerskapet, nettopp pga dette.. Skjønner at kommentaren din er ment godt, men det hjelper så lite 😅❤️ Anonymkode: d84ae...10d 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 De setter deg ikke i gang pga angst, nei. Anonymkode: f1bc0...ef4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De setter deg ikke i gang pga angst, nei. Anonymkode: f1bc0...ef4 Takk for svar! Dette er noe du helt sikkert vet eller er det noe du mener? 😅 Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 Min erfaring er at de ikke satt meg i gang pga angst. For kroppen er ikke klar enda, og selv om man har angst så setter ikke det barnet i fare, med mindre angsten skader barnet ved at du ikke spiser / fungerer i dagliglivet. Men hvor mye er vekstavvik på? De KAN sette i gang pga vekstavvik hvis det er til fare for barnet. Anonymkode: d33e1...d56 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min erfaring er at de ikke satt meg i gang pga angst. For kroppen er ikke klar enda, og selv om man har angst så setter ikke det barnet i fare, med mindre angsten skader barnet ved at du ikke spiser / fungerer i dagliglivet. Men hvor mye er vekstavvik på? De KAN sette i gang pga vekstavvik hvis det er til fare for barnet. Anonymkode: d33e1...d56 I uke 27 tilsvarte baby størrelse uke 25 og i uke 28 tilsvarte baby størrelse uke 29, så ikke godt å si😅 men målene ble tatt av to forskjellig personer på to forskjellige måter. Er jo redd målet fra uke 27 stemmer best mtp at magen ikke har vokst siden uke 24. Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I uke 27 tilsvarte baby størrelse uke 25 og i uke 28 tilsvarte baby størrelse uke 29, så ikke godt å si😅 men målene ble tatt av to forskjellig personer på to forskjellige måter. Er jo redd målet fra uke 27 stemmer best mtp at magen ikke har vokst siden uke 24. Anonymkode: d84ae...10d Snakk med jordmor neste gang du er der, og hør hva hun tenker om bekymringene dine. Jeg personlig som allerede har født ett barn med vekstavvik hadde ikke bekymret meg for det, siden babyen vokser jo. At magen ikke har vokst siden uke 24 har ikke noe å si. Masse lykke til! Men ikke bekymre deg så mye, det går helt fint. Hørte mye skrekkhistorier da jeg var gravid og, men det er veldig sjeldent at man mister så sent i svangerskapet. Anonymkode: d33e1...d56
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakk med jordmor neste gang du er der, og hør hva hun tenker om bekymringene dine. Jeg personlig som allerede har født ett barn med vekstavvik hadde ikke bekymret meg for det, siden babyen vokser jo. At magen ikke har vokst siden uke 24 har ikke noe å si. Masse lykke til! Men ikke bekymre deg så mye, det går helt fint. Hørte mye skrekkhistorier da jeg var gravid og, men det er veldig sjeldent at man mister så sent i svangerskapet. Anonymkode: d33e1...d56 Er jo det jeg er veldig usikker på når det er tatt så forskjellige mål. Feks når jordmor tok mål av mage på baby tok hun mål av magen. Når legen tok mål av magen på baby tok hun med hals og starten av låret. Så de tok helt forskjellige mål Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Jeg mener at når de målte vekst på mine ble det målt lårben, mage og hode og så ble avviket regnet ut basert på disse tre målene. Hos meg ble alle vekstmålingene foretatt av gynekolog. Ene min sluttet og å vokse i magen. Men jeg fikk alvorlig preeklampsi og jeg ble satt i gang noen få dager etter siste vekstmåling. Om jeg hadde vært frisk vet jeg ikke hvor lenge de ville latt baby være i magen. Har du fått sjekket blodgjennomstrømmingen til livmor? Jeg hadde dårlig blodgjennomstrømming i arteria uterina, noe som kan være en bidragsyter til både preeklampsien og redusert fostervekst. Anonymkode: 015a0...6ac
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Har symfysemålet flatet ut etter disse sjekkene? I så fall bør du bli henvist på ny for ny vekstkontroll. Vær åpen om angsten, møter du bra helsepersonell får du nok ekstra oppfølging❤️ Anonymkode: 8a9e2...52f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg mener at når de målte vekst på mine ble det målt lårben, mage og hode og så ble avviket regnet ut basert på disse tre målene. Hos meg ble alle vekstmålingene foretatt av gynekolog. Anonymkode: 015a0...6ac Samme her! Vi var der en gang i måneden for oppfølging og vi hadde ikke vekstavvik engang, det virket bare som det var rutine å måle flere ting. Dette var det overlege i gynekologi som gjorde, og det var samme person hver gang. Rart om de kun målte magen? Har du vært åpen med jordmor om angsten, ts? Vet om noen som ble igangsatt i uke 37-38 pga. mors helse. Det var ikke noe farlig så hun kunne sikkert gått gravid lenger, men hun hadde det mentalt tøft og slet med store smerter. Anonymkode: 53f94...4d6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 Hei TS. Jeg fikk innvilget igangsettelse en uke før termin med siste baby (femtemann) fordi min fjerde var nær ved å dø under fødsel. Så ja, det er mulig å få innvilget pga angst, men når det er snakk om første baby så er det nok vanskeligere å få det innvilget. Men du har god grunn siden du har mistet så mange ganger. Ta kontakt med lege eller jordmor som kan henvise deg til sykehus for fødselsangstsamtaler hvor dere kan komme frem til en god løsning både for deg og baby 🩷 Anonymkode: e4e94...1da 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samme her! Vi var der en gang i måneden for oppfølging og vi hadde ikke vekstavvik engang, det virket bare som det var rutine å måle flere ting. Dette var det overlege i gynekologi som gjorde, og det var samme person hver gang. Rart om de kun målte magen? Har du vært åpen med jordmor om angsten, ts? Vet om noen som ble igangsatt i uke 37-38 pga. mors helse. Det var ikke noe farlig så hun kunne sikkert gått gravid lenger, men hun hadde det mentalt tøft og slet med store smerter. Anonymkode: 53f94...4d6 De målte ikke kun mage, målte jo selvsagt hode og lår også, men var på magen på baby det var bekymring, da den var veldig liten og at det kunne tyde på for lite næring ❤️ Anonymkode: d84ae...10d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De målte ikke kun mage, målte jo selvsagt hode og lår også, men var på magen på baby det var bekymring, da den var veldig liten og at det kunne tyde på for lite næring ❤️ Anonymkode: d84ae...10d Skjønner! Huff, ikke godt å gå med disse bekymringene så lenge ❤️ Anonymkode: 53f94...4d6
AlternativX Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Ja, man kan få innvilget pga. angst. Men du må nok snakke med jordmor/fødselslege først. Jeg forstår du er bekymret, men intrauterin fosterdød er ikke veldig vanlig i Norge, lell om det skjer. Induksjon kan også gi flere intervensjoner og komplikasjoner for mor og barn. Jeg ville tenkt at det er best for barnet om kroppen gikk spontant i fødsel når den er klar for det. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 AlternativX skrev (33 minutter siden): Ja, man kan få innvilget pga. angst. Men du må nok snakke med jordmor/fødselslege først. Jeg forstår du er bekymret, men intrauterin fosterdød er ikke veldig vanlig i Norge, lell om det skjer. Induksjon kan også gi flere intervensjoner og komplikasjoner for mor og barn. Jeg ville tenkt at det er best for barnet om kroppen gikk spontant i fødsel når den er klar for det. Lykke til! Nja, skjønner at det ikke skjer folk flest, men som sagt; har jobbet på avd hvor vi jobbet med gravide og fikk inn intrauterine fosterdøder 3-4 ganger i mnd. Synes det er ganske mye. Anonymkode: d84ae...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå