Gå til innhold

Blitt alene og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt alene med barna etter permisjonen min, var sykemeldt i en måned pga samlivsbrudd og voldig forhold. Fikk mye angst etter det, nå har jeg flyttet og bygger meg opp på nytt igjen.

De fleste arbeidsdagene har vært grusom på opplæring, jeg endte opp med å måtte gå pga angstanfall. Og jeg skjelver av å tenke på å jobbe, i natt har jeg ikke sovet hele natten og har alt ringt meg inn syk flere ganger.

Jeg lurer på om jeg må bare gå til legen og få sykemelding? Har sånn forferdelig angst om natten og når skal forlate barna.

Jeg fikk avslag på psykolog. Og fikk avslag på sosial nødhjelp for de begrunnet med at jeg ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at jeg er alene. 

Anonymkode: ee0be...516

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill en time hos fastlegen.

Skriv ned en liste med det som plager deg, og lever den til ham når du kommer til timen.

Dette ordner seg ❤️

Anonymkode: e2f16...c50

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bestill en time hos fastlegen.

Skriv ned en liste med det som plager deg, og lever den til ham når du kommer til timen.

Dette ordner seg ❤️

Anonymkode: e2f16...c50

Angst er vel ikke grunnlag nok for sykemelding? 

AnonymBruker
Skrevet

Legen vil mest sannsynligvis ikke gi deg sykemelding pga angst, da det ikke er grunnlag for det. Du kan derimot få tilbud om angstdempende. 

Anonymkode: 29051...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har blitt alene med barna etter permisjonen min, var sykemeldt i en måned pga samlivsbrudd og voldig forhold. Fikk mye angst etter det, nå har jeg flyttet og bygger meg opp på nytt igjen.

De fleste arbeidsdagene har vært grusom på opplæring, jeg endte opp med å måtte gå pga angstanfall. Og jeg skjelver av å tenke på å jobbe, i natt har jeg ikke sovet hele natten og har alt ringt meg inn syk flere ganger.

Jeg lurer på om jeg må bare gå til legen og få sykemelding? Har sånn forferdelig angst om natten og når skal forlate barna.

Jeg fikk avslag på psykolog. Og fikk avslag på sosial nødhjelp for de begrunnet med at jeg ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på at jeg er alene. 

Her skulle du hatt flere rettigheter. Om du var i voldelig forhold er det ikke for sent å ta kontakt med krisesenter. De er drillet i dette. Du har rett på gratis advokat hjelp og de hjelper deg med å etablere kontakt med Nav og finne ut hva du har rett på der. Feks vil de kunne skaffe deg hjelp i etableringen. I mellomtiden får du garantert sykemelding oppi dette ja, men dersom du nettopp er ferdig med permisjon og er i helt ny jobb har du ikke rett på sykepenger før du har jobbet 4 uker. 

Anonymkode: a52fa...175

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk kan til og med bli uføretrygda pga angst, klart det er grunnlag for sykemelding. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her skulle du hatt flere rettigheter. Om du var i voldelig forhold er det ikke for sent å ta kontakt med krisesenter. De er drillet i dette. Du har rett på gratis advokat hjelp og de hjelper deg med å etablere kontakt med Nav og finne ut hva du har rett på der. Feks vil de kunne skaffe deg hjelp i etableringen. I mellomtiden får du garantert sykemelding oppi dette ja, men dersom du nettopp er ferdig med permisjon og er i helt ny jobb har du ikke rett på sykepenger før du har jobbet 4 uker. 

Jeg var i kontakt med krisesenter og advokat. Alt det var på plass. 

Men jeg fikk ikke noe hjelp med nav.

Nå ble jeg sykemeldt i forrige arbeidsplass en måned og legen ville forlenge. Jeg var nødt å flytte til et annet sted, så begynte i ny arbeid der. Begynte i midten i mai men kun som tilkallingsvikar.

Har jeg ikke rett på sykepenger da?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om det finnes lavterskel psykisk helse tilbud i din kommune. I min kommune har vi feks noe som heter Rask psykisk helse, men det kan hete noe helt annet i din kommune. Legen kan også skrive ut angstdempende og noe å sove på. Du kan selvsagt også høre om sykemelding, det vil legen i så fall ta en vurdering på.

Har du nettopp startet i ny jobb, i og med at du skriver at du er under opplæring? I så fall er det kanskje dessverre ikke helt heldig at du allerede har ringt deg inn syk flere ganger, om du er under prøvetid. Samtidig kan det jo bli en tøff tid fremover. Om dette er faren til barna dine, må du nok forholde deg til han fremover. Kanskje har du anmeldt, også vil det jo bli snakk om samvær fremover. Har dere vært på fvk og fått meklingsattest? Om ikke ville jeg ringt fvk og hørt hvordan de kan løse det i den situasjonen du er i nå, slik at du kan gi NAV «bevis» på at du faktisk er alene med barna nå. 

Anonymkode: f6f77...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ble jeg sykemeldt i forrige arbeidsplass en måned og legen ville forlenge. Jeg var nødt å flytte til et annet sted, så begynte i ny arbeid der. Begynte i midten i mai men kun som tilkallingsvikar.

Da har du kanskje jobbet i 4 uker, men du får jo ikke sykepenger for annet enn de vaktene du allerede er satt opp på.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da har du kanskje jobbet i 4 uker, men du får jo ikke sykepenger for annet enn de vaktene du allerede er satt opp på.

Søke om aap da ? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da betaler nav sykepenger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er det så absolutt. I mange tilfeller blir man ufør pga angst. Du får lese deg opp litt.

Anonymkode: 95971...439

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Legen vil mest sannsynligvis ikke gi deg sykemelding pga angst, da det ikke er grunnlag for det. Du kan derimot få tilbud om angstdempende. 

Anonymkode: 29051...aa4

Feil

Anonymkode: 95971...439

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan lege sykemelde ved angst om han finner det hensiktsmessig. En mor, i samlivsbrudd, politisak og småbarn….. 

TS start med å snakk med legen din, dere må legge en plan på hvordan få deg på beina igjen ☺️ Det er tungt nå, men jeg håper du kommer sterkere ut av det og lander på beina. 

Og det å starte i opplæring er vanskelig for alle, men det blir lettere og lettere.

Høres også ut som om nav trenger mer dokumentasjon bare, det er ikke et endelig nei. Skaff det de mangler så ordner det seg! 

Er det politisak? i såfall benytt deg av støttesenter for kriminalitetsutsatte, søk voldsoffererstatning.

Anonymkode: eaef2...e9f

• Liker 2
Skrevet

Er nok lurt med en prat med fastlegen og henvisning til psykolog, forøvrig er vel ikke barna hjemme på dagtid uanset? Kan være bra å jobbe for å ha annet å tenke på, kanskje litt redusert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søke om aap da ? 

Aap kan man ikke søke om før man har vært sykemeldt i ett år. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd å bygge meg opp med jobb en uten. Livet som fattig kommer ikke til å gi et mindre angstfullt liv. 

Anonymkode: 8d923...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (9 minutter siden):

Aap kan man ikke søke om før man har vært sykemeldt i ett år. 

Jo.

Anonymkode: 842a6...1e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får gjennomsnittet av lønnen din de siste 3mnd før sykmeldingen så fremt det ikke har gått mer enn 14 dager mellom vaktene.

Be om en veileder på NAV og kontakt fastlegen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo.

Anonymkode: 842a6...1e6

Men TS kvalifiserer neppe til det pr nå. 

Screenshot_20240612_112901_edit_480529935515336.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...