Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Når foreldrene har barna 50 prosent hver,det blir ikke betalt ut bidrag da?
Far til 2 Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Når foreldrene har barna 50 prosent hver,det blir ikke betalt ut bidrag da? ← 50% hver kan resultere i flere forskjellige bidragsløsninger (selv om jeg ikke har regnet på alle alternativene). I min nærmeste krets er det mest vanlige at bostedsadresse byttes annethvert år. Dermed får begge foreldrene barnetrygd og skatteklasse II annethvert år. Bidrag holdes imidlertid utenfor denne praksisen og betales "mot hverandre" (som om begge foreldrene hadde barnet boende hos seg med de økonomiske dette gir). På den måten vil den som tjener mest "altid" betale et lite beløp til den som tjener minst. Dette kan imidlertid avvike noe ettersom boforhold (dvs om noen av foreldrene har ny kjæreste, andre barn, etc, etc, også vil medvirke mhp bidragets størrelse (og evt hvilken vei det betales). Variasjonene som har basis i ny kjæreste, barn, etc vil imidlertid ikke utgjøre noe større beløp, såfremt ikke noen av foreldrene er hjemme med barn i nytt forhold. Ofte velger foreldrene å ikke betale bidrag til hverandre fordi det skaper konflikter, fordi det er snakk om små beløp og fordi det er kronglete å regne ut beløpet 100% riktig. Men alt dette er opp til foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 En annen versjon er at BM får: - ett eller flere barn med ny partner - velger å gå hjemme med barna - har lite eller ingen inntekt - BY blir da økonomisk straffet for det pga høyere inntekt, forsørgerandelen til BY blir nesten 100% - BY vil da indirekte være med på å forsørge BM nye barn ER DET RETTFERDIG NEI SELFØLGELIG IKKE
Gjest gjesta Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 En annen versjon er at BM får: - ett eller flere barn med ny partner - velger å gå hjemme med barna - har lite eller ingen inntekt - BY blir da økonomisk straffet for det pga høyere inntekt, forsørgerandelen til BY blir nesten 100% - BY vil da indirekte være med på å forsørge BM nye barn ER DET RETTFERDIG NEI SELFØLGELIG IKKE ← Den her er usaklig. BM kan også få lite/ingenting dersom BY ikke jobber/har lav inntekt slik at BM i praksis bærer hele/største deler av forsørgelsen. Urettferdig dette også? Ja, selvfølgelig, men nå er bidragsreglene politisk bestemt. Det er skjevheter som går begge veier. Trodde at bidragsreglene skulle evalueres etter en tid, men har ennå ikke hørt noe...
villemo69 Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Jada jeg vet at det begynner å bli litt seint på kvelden her......men hvem er BM og BY??? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 BM = bidragsmottager BY = bidragsyter
villemo69 Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Herregud.....hvor dum går det ann å være??!!! *slår meg selv i hue og sier GÅ Å LEGG DEG. Hjernen din sover nemlig*
c",) Skrevet 13. februar 2006 #8 Skrevet 13. februar 2006 Herregud.....hvor dum går det ann å være??!!! *slår meg selv i hue og sier GÅ Å LEGG DEG. Hjernen din sover nemlig* ← det er nok fler enn deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå