AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Når er det vanlig at barn klarer å tørke seg selv etter de har bæsjet på do? Har en fem-åring som plent nekter å prøve, og nå er det jo snart skolestart. Tips for motivasjon tas mot🫣 Anonymkode: 7a41e...cf6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 Ja men øyeblikk så finner hn ut av det. De skjønner kjapt at de må tørke rumpa når de kommer på skolen. Anonymkode: e8cb5...aa1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 Motiver til at barnet prøver selv først, også går dere over å sjekker at det er skikkelig tørket etterpå. Ikke stress/press, men informer også om hvorfor det er lurt at barnet klarer dette selv; begynne på skolen, dra på besøk til venner osv. Kanskje er det en liten «premie» som må til som motivasjon første gangen, bare for å komme over «kneika» og at barnet opplever at det går bra? Her lærte de seg det til skolestart, men når de var hjemme kunne de gjerne ønske at vi tørket en stund videre, rett og slett for at det er vanskelig å få det helt rent. Men de gjorde det selv på skolen, hos andre. Anonymkode: 893a6...b35 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Motiver til at barnet prøver selv først, også går dere over å sjekker at det er skikkelig tørket etterpå. Ikke stress/press, men informer også om hvorfor det er lurt at barnet klarer dette selv; begynne på skolen, dra på besøk til venner osv. Kanskje er det en liten «premie» som må til som motivasjon første gangen, bare for å komme over «kneika» og at barnet opplever at det går bra? Her lærte de seg det til skolestart, men når de var hjemme kunne de gjerne ønske at vi tørket en stund videre, rett og slett for at det er vanskelig å få det helt rent. Men de gjorde det selv på skolen, hos andre. Anonymkode: 893a6...b35 Her måtte barna også begynne å tørke seg selv/øve i barnehagen året før skolestart, som en del av det å bli selvstendig og klar til skolen. Slik ble det god trening og noe «alle» måtte prøve på. Anonymkode: 893a6...b35
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når er det vanlig at barn klarer å tørke seg selv etter de har bæsjet på do? Har en fem-åring som plent nekter å prøve, og nå er det jo snart skolestart. Tips for motivasjon tas mot🫣 Anonymkode: 7a41e...cf6 Belønningssystem! En stjerne i en bok for hvert tørk! 5 stjerner gir premie! Anonymkode: 8dc93...448
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Belønningssystem! En stjerne i en bok for hvert tørk! 5 stjerner gir premie! Anonymkode: 8dc93...448 Skal man belønnes for normal, forventet adferd? Hvor lenge skal barnet bli belønnet for dette? Her ville jeg ikke gitt barnet noe alternativ. Du må tørke deg selv, ellers må du gå med bæsj i rumpa. Hva har fått dere til å tørke barnet så lenge? Hvordan gjør barnet det om det må på do når det er på besøk uten dere? Anonymkode: 13d40...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når er det vanlig at barn klarer å tørke seg selv etter de har bæsjet på do? Har en fem-åring som plent nekter å prøve, og nå er det jo snart skolestart. Tips for motivasjon tas mot🫣 Anonymkode: 7a41e...cf6 Vi jobber med 6-åringen her også som skal på skolen i august. Hun prøvde da hun var 5, men armene var liksom ikke lange nok, eller koordinasjonen god nok, det gikk ikke sånn kjempebra, det var før jul... Hun er født i mars. Men ser at det har endret seg veldig det siste halve året, hun har vokst masse og modnet masse og klarer mye annet nå enn for kort tid siden. Så nå fikser hun det fint selv, bare hun tar seg tid. Jeg vet at på skolen kommer hun til å ta seg tiden. Så, om 5-åringen er født sent på året kan det være mye å forvente fortsatt, ikke sikkert de fikser det helt enda. Det er også lov å starte på skolen og måtte ha hjelp, men som jeg sier til mi som da er født tidlig på året, at alle som KAN klare det må klare det. Det vil si hun. Men om det er noen som ikke klarer, så går det også bra i starten. Et tips: I denne lange perioden siden i fjor har vi hatt en regel på at hun prøver selv. Så kommer vi og sjekker. Først var det "to tørk, så får du hjelp", så ble det å mase om å sjekke papiret og se om det er rent... og tilslutt da, når vi så at hun får det til, rent fysisk, bare hun har tålmodighet, å minne om at hun har tid til å tørke seg, alt venter på henne, og så sluttet vi å hjelpe i stor grad. Forklarte at vi ikke gjør dette for å være slemme, men fordi det er viktig å klare når hun er på skolen. Da ble det litt mindre mas. Hender fortsatt hun får hjelp om vi har det veldig travelt. Men da sier jeg det, at jeg kan hjelpe deg nå siden vi må dra om 1 minutt (du vet, når behovet melder seg akkurat når skoene er tatt på og storesøster skal rekke skolen..), selv om du klarer selv. Så tenker det varierer fra barn til barn, men begge mine har fikset det i halvåret før skolestart. Men begge er også født tidlig på året. Andre har gjort det selv fra de er tre år og aldri tenkt at det er noe problem. Mens det faktisk er en og annen som fortsatt trenger hjelp i 2.klasse... i følge min eldre datter. Så, barn er ulike, så lenge man prøver, lærer dem heller enn å hjelpe dem, og bruker tid på prosessen, så kommer de i mål. De aller fleste ganske kjapt i 1.klasse da de ser at de fleste andre klarer det. Samt med modning det første halvåret på skolen, som bare følger av at alle til nyttår har blitt 6 år. STOR forskjell på barna ved skolestart, om de er 6,5 år eller 5,5 år...enormt mye som skjer mellom der, fysisk, motorisk og kognitivt. Så ikke stress, men oppfordre, oppmuntre og opplære...sammen med barnet. Anonymkode: 864bf...2c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi jobber med 6-åringen her også som skal på skolen i august. Hun prøvde da hun var 5, men armene var liksom ikke lange nok, eller koordinasjonen god nok, det gikk ikke sånn kjempebra, det var før jul... Hun er født i mars. Men ser at det har endret seg veldig det siste halve året, hun har vokst masse og modnet masse og klarer mye annet nå enn for kort tid siden. Så nå fikser hun det fint selv, bare hun tar seg tid. Jeg vet at på skolen kommer hun til å ta seg tiden. Så, om 5-åringen er født sent på året kan det være mye å forvente fortsatt, ikke sikkert de fikser det helt enda. Det er også lov å starte på skolen og måtte ha hjelp, men som jeg sier til mi som da er født tidlig på året, at alle som KAN klare det må klare det. Det vil si hun. Men om det er noen som ikke klarer, så går det også bra i starten. Et tips: I denne lange perioden siden i fjor har vi hatt en regel på at hun prøver selv. Så kommer vi og sjekker. Først var det "to tørk, så får du hjelp", så ble det å mase om å sjekke papiret og se om det er rent... og tilslutt da, når vi så at hun får det til, rent fysisk, bare hun har tålmodighet, å minne om at hun har tid til å tørke seg, alt venter på henne, og så sluttet vi å hjelpe i stor grad. Forklarte at vi ikke gjør dette for å være slemme, men fordi det er viktig å klare når hun er på skolen. Da ble det litt mindre mas. Hender fortsatt hun får hjelp om vi har det veldig travelt. Men da sier jeg det, at jeg kan hjelpe deg nå siden vi må dra om 1 minutt (du vet, når behovet melder seg akkurat når skoene er tatt på og storesøster skal rekke skolen..), selv om du klarer selv. Så tenker det varierer fra barn til barn, men begge mine har fikset det i halvåret før skolestart. Men begge er også født tidlig på året. Andre har gjort det selv fra de er tre år og aldri tenkt at det er noe problem. Mens det faktisk er en og annen som fortsatt trenger hjelp i 2.klasse... i følge min eldre datter. Så, barn er ulike, så lenge man prøver, lærer dem heller enn å hjelpe dem, og bruker tid på prosessen, så kommer de i mål. De aller fleste ganske kjapt i 1.klasse da de ser at de fleste andre klarer det. Samt med modning det første halvåret på skolen, som bare følger av at alle til nyttår har blitt 6 år. STOR forskjell på barna ved skolestart, om de er 6,5 år eller 5,5 år...enormt mye som skjer mellom der, fysisk, motorisk og kognitivt. Så ikke stress, men oppfordre, oppmuntre og opplære...sammen med barnet. Anonymkode: 864bf...2c5 Takk for langt og godt svar! Skal fortsette oppmuntringen uten å presse, har jo den erfaringen fra andre ting også, plutselig løsner det ☺️ Født sent på året ja, mye som kan skje på noen måneder☺️ Anonymkode: 7a41e...cf6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skal man belønnes for normal, forventet adferd? Hvor lenge skal barnet bli belønnet for dette? Her ville jeg ikke gitt barnet noe alternativ. Du må tørke deg selv, ellers må du gå med bæsj i rumpa. Hva har fått dere til å tørke barnet så lenge? Hvordan gjør barnet det om det må på do når det er på besøk uten dere? Anonymkode: 13d40...7a9 Tror knipemuskelen jobber godt da 😉 Anonymkode: 7a41e...cf6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Sikkert helt feil pedagogisk, men jeg nektet rett å slett å tørke henne mer. Da hadde hun øvd en stund og vi sjekket at hun hadde fått det til så vi visste at hun kunne. Hadde bare vondt i viljen hjemme (tørket seg selv i barnehagen). Anonymkode: 3f06b...959 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tror knipemuskelen jobber godt da 😉 Anonymkode: 7a41e...cf6 men hva gjør barnet når det sitter på do, har bæsjet og du sier at nå må du tørke deg selv. Anonymkode: 13d40...7a9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert helt feil pedagogisk, men jeg nektet rett å slett å tørke henne mer. Da hadde hun øvd en stund og vi sjekket at hun hadde fått det til så vi visste at hun kunne. Hadde bare vondt i viljen hjemme (tørket seg selv i barnehagen). Anonymkode: 3f06b...959 God erfaring med å forklare for barnet hvorfor det er lurt å klare det selv, og at dere vil hjelpe så barnet klarer det selv på skolen, og at det er derfor det ikke blir mer hjelp, slik at man får øvd selv. Stemningen blir en helt annen om man legger til at det faktisk er av kjærlighet til barnet at man opphever servicen de er vant med Ikke for å være dust eller slemme eller at vi ikke vil ta oss av de... så er jo helt riktig at man må slutte å hjelpe dem, men samtidig mer pedagogisk å fortelle barna helt ærlig og oppriktig hvorfor det blir den endringen. Barn elsker ærlige forklaringer på ting som skjer, virker til å akseptere ting så mye greiere da. Dette er en slik ting. Anonymkode: 864bf...2c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå