AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #1 Skrevet 11. juni 2024 Burde det ikke være antallet omsorgspersoner et barn har som avgjør om noen er aleneforelder? Det er jo helt tullete å definere en aleneforelder bare fordi vedkommende er singel. Anonymkode: 68b1d...605 3
Brunello Skrevet 11. juni 2024 #2 Skrevet 11. juni 2024 (endret) Definisjonen henger vel igjen fra tidligere. Var en alenemor på åttitallet, hadde du i realiteten alt ansvaret og var alene. Selv om det fantes en far som fikk besøk av barna annenhver helg og en dag i uka (maksimalt). Endret 11. juni 2024 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #3 Skrevet 11. juni 2024 Nav definerer en enslig forsørger som en personer som har minst 60% av omsorgen for barn. Anonymkode: c275a...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #4 Skrevet 11. juni 2024 Jeg anser meg som aleneforelder. Jeg har 3 barn 100%… far er død, og jeg har ingen ny mann.. Anonymkode: 851c3...6f7 1 3
micromaya Skrevet 11. juni 2024 #5 Skrevet 11. juni 2024 Jeg har vært 100% alene om omsorgen for barna de siste 6 årene. Selv da jeg hadde kjæreste anså jeg fortsatt meg selv som aleneforelder – jeg har jo ikke hatt noen andre å dele foreldreskapet med? Jeg er både mamma og pappa i hverdagen – hadde vært godt med en forelder til som stilte opp. Men nå er de snart voksne, og vi har fått et helt unikt forhold. Så på et vis har det båret frukter – jeg bare gruer meg på deres vegne til bryllup, barnefødsler osv. Det vil nok ikke bli helt greit for dem å stake ut veien videre i forhold til «pappaen som stakk av», men som like fullt er pappaen deres i hjertene. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #6 Skrevet 11. juni 2024 Jeg har barna alle hverdager og annenhver helg. Jeg følger opp alt og står for alt det daglige, alle fritidsaktiviteter, all grensesetting, alt av klær og utstyr. Far har de stort sett annenhver helg, og en uke i sommerferien. Jeg tilrettelegger for mer samvær, og ytrer ønske om at han tar mer ansvar, men det skjer ikke. Anser meg selv som alenemor. Anonymkode: 5dd20...376
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #7 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Burde det ikke være antallet omsorgspersoner et barn har som avgjør om noen er aleneforelder? Det er jo helt tullete å definere en aleneforelder bare fordi vedkommende er singel. Anonymkode: 68b1d...605 Alenemor er kun om du ER 100% alene med barn uten en barnefar. Har barnet samvær mef far? Da er du deltidsmor! Anonymkode: adcce...72d 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #8 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har barna alle hverdager og annenhver helg. Jeg følger opp alt og står for alt det daglige, alle fritidsaktiviteter, all grensesetting, alt av klær og utstyr. Far har de stort sett annenhver helg, og en uke i sommerferien. Jeg tilrettelegger for mer samvær, og ytrer ønske om at han tar mer ansvar, men det skjer ikke. Anser meg selv som alenemor. Anonymkode: 5dd20...376 Da er du du ikke alenemor. Far har barna hver måned 2 helger. Anonymkode: adcce...72d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #9 Skrevet 11. juni 2024 Jeg anser meg selv som både alenemor og ikke. Jeg er alenemor for mine to barn som jeg har med tidligere ektefelle, som døde av kreft for mange år siden. De har jeg jo aleneansvar for 100 prosent. Men så har jeg et barn med nåværende mann som jeg ikke er alenemor for. Så ja, man kan vel definere det på flere måter tenker jeg. Anonymkode: e1cd3...a61 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #10 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alenemor er kun om du ER 100% alene med barn uten en barnefar. Har barnet samvær mef far? Da er du deltidsmor! Anonymkode: adcce...72d Ingen som bruker et begrep som deltidsmor Anonymkode: 45559...d14 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 Jeg er 100% alene med ene barnet, det andre barnet er annen hver helg hos far. Og det er stor forskjell fra å være aleneforelder, til å dele foreldreskap med noen! Selv om barnet ikke er mye hos far, er vi TO FORELDRE som elsker barnet, deler bekymringer for barnet, forsørger barnet (barnebidrag blant annet), tar del i barnets liv. Skjer det noe, er vi to foreldre som hjelper barnet, stiller opp, uten forbehold. Så jeg ser ikke på meg som aleneforeldre til barnet som er hos far annen hver helg, men som den av foreldrene som har hovedomsorgen. Aleneforelder det til barnet er jeg ikke. Hvordan Nav definerer det, er jo kun knyttet til bidrag og økonomiske ytelser, og er ikke en definisjon som jeg mener skal brukes i andre sammenhenger enn nettopp de det er ment å brukes til. Anonymkode: bae4f...08c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har barna alle hverdager og annenhver helg. Jeg følger opp alt og står for alt det daglige, alle fritidsaktiviteter, all grensesetting, alt av klær og utstyr. Far har de stort sett annenhver helg, og en uke i sommerferien. Jeg tilrettelegger for mer samvær, og ytrer ønske om at han tar mer ansvar, men det skjer ikke. Anser meg selv som alenemor. Anonymkode: 5dd20...376 Du er jo ikke alenemor, da barna har en far? Tenker det er mer riktig å si at man er den forelderen som har hovedomsorgen? Anonymkode: bae4f...08c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 For en idiotisk diskusjon. Alenemor/far er en som bor sammen med sitt mindreårige barn uten å bo sammen med en partner. Det er statistisk sentralbyrå sin definisjon, og den all statistikk som omhandler aleneforeldre bygges på. Hva du "føler" deg som er irrelevant. Når et barn bor litt hos mor og litt hos far, og både mor og far er single, er både mor og far aleneforeldre, en alenemor og en alenefar. Aleneforeldre bestemmes ikke av hvor mange prosent man har barnet, men om man er samboer eller ikke. Anonymkode: 6f981...45d 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #14 Skrevet 11. juni 2024 Jeg anser meg som aleneforelder. Her er barna hos far 2-4 helger i året, ingen ferier. Og samværet avtales dagen før. Jeg kan aldri spørre han om hjelp, det får jeg ikke. Selv da jeg ble lagt inn på sykehus, nektet han og ha barna, selv om han ikke hadde noen planer. Anonymkode: 35410...39b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #15 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For en idiotisk diskusjon. Alenemor/far er en som bor sammen med sitt mindreårige barn uten å bo sammen med en partner. Det er statistisk sentralbyrå sin definisjon, og den all statistikk som omhandler aleneforeldre bygges på. Hva du "føler" deg som er irrelevant. Når et barn bor litt hos mor og litt hos far, og både mor og far er single, er både mor og far aleneforeldre, en alenemor og en alenefar. Aleneforeldre bestemmes ikke av hvor mange prosent man har barnet, men om man er samboer eller ikke. Anonymkode: 6f981...45d Aleneforeldre er forsørgere som er alene om den daglige omsorgen for barn, se folketrygden(Aleneforeldre). Altså, «er alene om den daglige omsorgen for barn». Man har jo ikke den daglige omsorgen for barn, når man har barnet annen hver helg? Man er jo heller ikke «alene om den daglige omsorgen for barn» når man deler den daglige omsorgen for barnet 50% med en annen? Anonymkode: bae4f...08c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #16 Skrevet 11. juni 2024 Jeg har barna ca 70%. Anser meg ikke som alenemor, da vi er to foreldre som følger opp. Men nåde deg som kaller meg deltidsmor, jeg er mor for barna mine hver time hvert døgn, uavhengig av om de sover hos meg den natta eller ikke. Anonymkode: 4d612...a6e 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 Når jeg hadde 100% ansvar for henne hele tiden uten noen som helst samvær eller hjelp fra far,kalte jeg meg alenemor. Anonymkode: 94919...ccb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Jeg definerer en aleneforelder som en enslig person som har 100% ansvar for barna sine, altså at den andre forelderen ikke er med i bildet. Å ha en med forelder som har samvær er virkelig himmelvid forskjell fra å være helt alene om alt. Anonymkode: 86d61...85b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Vil vel finnes en million meningernom hv æa sommer difinisjonen og burde være det men ifølge norsk lov og forskrifter og ordbok: Aleneforeldre er forsørgere som er alene om den daglige omsorgen for barn, og som har barnet 60% eller mer. Anonymkode: bed77...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå